Jag har bilden att landskapen bildades efter riksenandet och att landskapen då även fick sina namn. Före riksenandet kallades de för "land". Tidigare benämningar var t.ex östgötarnas Land. Efter riksenandet blev namnet Östergötland.
Kanske fanns det ett område som kallades för "Södergötarnas land" också - om så är fallet försvann detta namn efter riksenandet. Jag kan tänka mig att man slog ihop en del mindre "land" till större enheter - som man gjorde med folklanden och döpte det större landområdet till Uppland.
Vad jag ser är själva början på en organiserad stat under en Kung. Landskapen kommer till, deras gränser fastställs, lagar skrivs ned och anpassas till den nya staten, osv.
Hur Södermanland fick sitt namn vet jag inte - men jag cill minnas att "södermän" nämns i någon eller några sagor. Deras land borde då ha kallats dör "Södermännens Land" vilket senare då kan ha blivit landskapsnamnet Södermanland. Men, sagorna skrevs ju på 1200 talet....
Upplands namn kan ha kommit sig att att folket dör själva kallade sig för Uppsvear. Området norr om Uppland kallades troligen i folkmun för Norrland.
Makten fanns efter riksenandet i Stockholm. Utgår vi då därifrån i namngivningen av landskap blir Mälaren/Stockholm själva centrum, ovanför finns Uppland, söderut finns Södermanland, osv.
Grundfrågan är var dessa olika "Land" hette eller kallades före riksenandet och landskapens namngivning - samt hur dessa Lands gränser såg ut före det att landskapens gränser fastställdes.
Vad jag tycker mig se är flytande gränser och att om en grupp människor räknade sig som tillhörande ett visst Land, t.ex. Östgötarnas Land - så blev man därmed Östgöte - och den mark dessa människor bebodde införlivades då med Östgötarnas Land. Samma människor kunde senare, av egen fri vilja, räkna sig som Västgötar istället om de så ville.
Om jag bodde uppe vid Vätterns norra ände kunde jag alltså välja mellan att vara Västgöte, Östgöte eller Närking.
Jag har fått uppfattningen att dessa tillhörigheter var frivilliga och att man kunde ändra sin tillhörighet. Jag kan tänka mig att gränstrakternas folk utsattes för välvilja och "mutor" mer än vad de utsattes för våld eller tvång från landskapskungarna (egentligen Land-kungar).
Thomas