1 Blir inte det ett cirkelresonemang?
Tror inte det. Låt oss lägga frågan om vem som styrde åt sidan.
Du nämnde själv igår (#110) att du tyckte att Västmanland och Södermanland lät
"…relativt ungt och "”konstruerat"".
Jag är böjd att hålla med och det har i hög grad med saken att göra.
Om områdena S o V Mälaren
inte får sina "unga och konstruerade" namn i samband med ett skede av politiskt enande, vad kan det då ha varit för händelse som utlöste det?
Ett verk av en klåfingrig byråkrati? Folkvandring? Språkbyte? Revolution? Antagligen inte...
Enkel slutledningsförmåga leder till mitt antagande att namnen uppstår i samband med ett politiskt enande. Antingen genom att småkungadömena inom de båda landskapen går samman och väljer ett namn som knyter an till sina fränder norrut/österut, eller lite senare då hela Mälardalen blir något av en politisk enhet.
Sedan kollade jag Upplandslagen. Den stadfästes som sagt 1296 och var sagd att gälla mellan havet, Sagån och Ödmården (Roden och de tre folklanden) Om inte förr så behövdes nu ett namn för denna nyskapade juridiska enhet, och tydligen blev det Uppland. Kung Birger Magnusson stadfäste.
Ingen av oss vet säkert. Men om jag menar att namngivningen av Södermanland/Västmanland å ena sidan och Uppland 176 år senare å andra sidan inte är direkt kopplade till varandra, så är det nog inget cirkelresonemang.
Samtidigt har du inte förklarat på vilket sätt namnen skulle höra samman?