Om jag skall ligga på knä och slipa någonting mot en berghäll och slipningen tar lång tid bör jag arbeta med en hand (höger) och stödja mig på knäna - samt vänster hand, jag knästår då alltså framåtlutad. Då har jag en räckvidd med höger hand på ca 50 cm och jag kan föra det jag slipar i en rak linje. Jag är nästan 2 meter lång och har alltså en räckvidd på ca 50 cm.
Hur lång är en normal slipränna?
(Om jag skulle stå på samma sätt, samt slipa tvärs knäna kan jag inte hålla en rak linje, alltså sliprännan skulle bli böjd med sina ändar nedböjda mot mig).
Om sliprännorna är längre än ca: 50 cm bör alltså knästående, framåtlutad samt slipning med en arm/hand inte räcka till.
När jag slipar måste jag bestämma mig för hur mycket tyngd jag måste ha mot det föremål som jag skall slipa. Har jag stortyngd kan jag inte slipa speciellt länge innan jag får mjölksyra. Har jag lätt tyngd kan jag slipa betydligt längre – men jag kanske inte kan slipa av den mängd material som jag behöver ha bort – jag måste alltså hålla på längre – och jag får en finare yta på det jag slipar.
Förutom att dra ”någonting” mot rent berg behövs ett slipmaterial mellan det jag vill slipa – och själva berget. Som jag ser det bör detta slipmaterial bestå av sand av ett hårt material, sand från en sandstrand består väl mest av kvarts (?) vilket är ett perfekt slipmaterial.
Jag behöver också tillgång till vatten. Dels för att föra undan stenmjölet som uppstår vid slipningen, dels för att stendammet inte skall klagga igen porerna i både underlag och det som skall slipas – samt även som ”glidmedel” under själva slipningen – dels för att skölja ren sliprännan med jämna mellanrun så att man får bort slipdamm och sliprester.
Finns sandstränder i någorlunda närhet av majoriteten av sliprännorna? (Det åtgår kanske 1 kg sand per timme slipning gissar jag.
Det lilla jag vet om sliprännor är att de ofta är ”solfjädersformade” när de ligger tillsammans. Här bör man undersöka arbetsställningen jag beskrev ovan. Hur passar underlaget in i solfjädersformen, är det horisontellt, finns det ”slitage” från knän? När flera rännor finns i solfjädersform måste vi fråga oss varför denna solfjädersform uppstod – och det bör då ha att göra per rent praktiska saker, som t.ex arbetsställningen.
Hur djupa är dessa sliprännor? Någonstans under slipningen uppstod tydligen problem med sliprännans djup. Alltså, handen (?) som höll det föremål som skulle slipas började ta emot sliprännans kanter/sidor vilket förorsakade problem – varpå man gjorde en ny slipränna bredvid den ”gamla” – utan att behöva flytta på sig från sin ”bekväma” arbetsplats?
Sist, prov behöver göras med att t.ex slipa en sten mot slätt berg (av olika sorter)samt användning av sjösand. Hur lång tid tar det att slipa fram en normalstor slipränna? Hur mycket material tas bort från den sten man då slipat med?
Thomas