Sindre, jag är så gammal idag att jag ser saker repeteras med ca 30 års mellanrum, alltså i princip en generations mellanrum. Det är bra, yngre generationer skall ifrågasätta äldre generationer, Jag ser det som framåtskridande – även om det ibland svider i skinnet när jag själv blir påhoppad. I vilket fall som helst är det ett friskhetstecken, kulturen lever!
Kan du, helt kort, sammanställa hur historieböckerna framställer vår historia? Vilken ”skola” stödjer dom när det gäller till exempel riksbildandet idag? Sitter Götakungar fortfarande på Uppsalatronen? Är Birger Jarl från Svealand eller Götaland – och likadant med Sturarna? Historieläroböckerna släpar oftast efter ca 15-20 år…
Jag är tveksam om att det är ett självberättigande, kanske har du rätt, men jag tror, och upplever, att tillgången till faktiska källor rört om i grytan högst avsevärt – och det faktum att allt går mycket snabbare numera. Vad jag syftar till är att man idag mycket snabbare kan bilda sig en personlig uppfattning – på gott och ont. Gott därför att man får en bredare kunskap baserad på fatkta – ont därför natt kunskapen blir grund, i alla fall i början.
En klok kvinna slog mig på fingrarna rejält en gång för många år sedan (det sved). Hon var beteende forskare. Vi diskuterade ämnet: Kunskap.
Hon sa som så att: Kunskap tar 7 år, (på heltid med bra lärare), att uppnå - oberoende av ämne eller yrke.
Kunskap delas in i tre olika stadier.
1. Kännedoms stadiet tar 3 år att uppnå under aktiva studier med god vägledning
2. Kunskaps stadiet tar 2 år att uppnå
3. Insikts stadiet tar ytterligare 2 år att uppnå och under detta stadie blandas
teori med praktik.
Problemet är att många slutar studera, eller inhämta ny kunskap i slutet av kännedomsstadiet beroende på att de kan så lite - att de tror att de kan allt. Därefter är de oförmögna att lära nytt – eftersom de anser att de redan kan allt i ämnet ifråga.
Ser vi på t.ex. bilolyckor och vållande så stämmer detta mycket väl, ungdomar kör ihjäl sig 3 år efter att de tagit sitt körkort. De anser sig själva som ess på att framföra bil och alla andra är idioter i trafiken.
Vi har alla mött personer som anser att de kan allt om allt. Vi förstod snabbt att de inte kan mycket om mycket, snarare lite om mycket – men de själva insåg inte detta.
Ungdomar, alltså en ny generation befinner sig under en del av sin uppväxt i kännedomsstadiet, alltså, de kan allt om allt. Äldre generationer är idioter som inte fattar någonting!
Med andra ord blir det turbulens – vilket är nyttigt ur både den yngre och den äldre generationens perspektiv. Men, den yngre generationen, i alla fall de flesta, går vidare in i kunskapsstadiet och lär sig mer eftersom de mognat mer – och fortsätter in i Insiktsstadiet – och när de hunnit dit är redan nästa generatiuon där och ifrågasätter.
Det innebär oftast att de som försvarar ”gamla tider” är välutbildade, har stor förståelse, och är medvetena om generationsmotsättningarna samt har bra argument – och att nästa generations argument väcker delvis nya tankar – vilket kallas framåtskridande.
Enkelt va?
Thomas