HF, det är en möjlig förklaring, man köpte mat, husrum osv. En lösning (om det nu är en sådan) löser ett problem - men skapar ofta flera nya problem som då måste lösas, eller förklaras.
Vad fanns att köpa" mat ser jag som hyggligt ok, i alla fall så att man överlevde. Förläggning, alltså husrum för 2000 personer det jag som värre, liksom vinterkläder och sådana rent praktiska saker som man tror är bagateller - men som i verkligheten för med sig sjukdom och död - om det inte fungerar.
Nästa fråga är vilka spår vi har från dessa köpeskillingar. Vad säger arkeologin?
Nästa fråga är vilka spår ser vi från dessa 2000 personers bosättningar och vilka fynd hitar vi i dessa bosättningar?
Nästa fråga är hur de begravde sina döda. Din hypotes att de återinförde storhögar köper jag inte - men kom gärna med nya fakta. Storhögar, med samma gravgåvor, måste t.ex. Finnas från deras ursprungsland t.ex. Någonting sådant skulle stärka din hypotes.
Jag kan formulera ett par hundra frågor till - men du kan väl jobba med dessa till att börja med
En hypotes måste ha fötter - och rötter. En röd tråd som löper genom hela hypotesen och håller ihop hypotesen. Finns inte det lever inte hypotesen lång tid. Källor är perfekt att stödja sig på, arkeologi också. Sagor ser jag inte som fakta - men sagorna kan kanske tillföra indicier.
Vad jag efterlyser är alltså hela kedjan, vilka var de, varför kom de hit, hur tog de sig hit, finns spår efter dem längs vägen, var steg de i-land, hur vet vi det, hur överlevde de, var bosatte de sig, vilka spår finns efter dem, osv. Allt det där måste hänga ihop + ett par hundra saker till
Allt går inte att få fram naturligvis, men några länkar måste gå att få fram så att en indiciekedja bildas som grund dör dinnhypotes. Får du inte fram en enda länk finns inte heller någon kedja - och ingen hypotes heller, bara en tro.
Matematik är bra för att då fram storleksordningar som man sjölv förstår oxh andra också kan förstå. Att 2000 människor måste ha mat dagligen låter bra - men ger kngen övervblick. 2 ton mat per dag förstår alla som burit hem en matkasse på 10 kilo. Det blir 200 matkassar, varje dag under vintern - alltså 380 ton mat sommkan köpas från traktens bönder... Finns inte 380 ton mat - och de ankommer på hösten - dör de varenda en.
Vem eller vilka kunde ha 380 ton mat i lager på 500 talet? Sälja maten - samt överleva vintern själv?
Thomas