Yngwe, ved är ved. Den brinner likadant idag som den brann förr.
Jag tror att du tänker enbart på transport av ved - du måste se helheten av vedhanteringen. Blöt ved innehåller vatten och sav. Man kan elda blöt ved - men miljön blir fuktig eftersom vattnet kokas bort ur veden - och det stinker rejält. Utöver detta värmer elden sämre. Detta innebär att man måste frakta hem betydligt MER blöt ved jämfört med torrare ved eftersom man får ut mindre värmeenergi ur blöt ved.
Som jag skrivit tidigare - det går inte att komma runt detta, det finns inga genvägar. Det absolut enklaste är att hantera veden så som jag beskrivit. Allt annat skapar mer och tyngre arbete, dålig bostadsmiljö och sämre utvinning av värmeenergi.
Det hela handlar egentligen om ren fysik. Skall jag frakta hem vatten och sedan koka bort detta vatten i min eldstad och få en dålig bostadsmiljö - eller - skall jag torka bort vatten, få lättare frakter och en behaglig miljö i min bostad.
Samma sak med vedförbrukning. Eldar man avgår 500 kubikmeter luft per timme ut ur huset. Samtidigt förs det in 500 kubikmeter kall luft i huset eftersom lufttryck alltid jämnar ut sig. Med andra ord, det uppstår drag. Man kan inte minska draget - men man kan styra draget till upptagna draghål - då slipper man sitta i drag. Detta är också ren fysik.
Men, detta verkar vara lika svårt att förstå som vedhanteringen? Hallen i GU hade dubbla väggar och mellan väggarna fanns spår av mossa. Arkeologer tolkade detta som isolerade väggar. Det hjälper inte att isolera väggar i ett hus som har en öppen eld som värmekälla. Elden för ut 509 kubikmeter luft genom sin värme - och detta innebär att 500 kubikmeter kall luft dras in i huset. Ren fysik alltså. Luften i huset byts alltså ut snabbt. Är huset 100 kubikmeter stort byts luften ut 5 ggr per timme. Då spelar isolering ingen som helst roll, hur tjock den än är. Hallen var alltså tätad mot drag med dubbla väggar där mellanrummet fyllts med mossa. Detta berättar i sin tur att draghål fanns upptagna på platser där folk normalt inte uppehöll sig. Några draghål hittade man aldrig eftersom man inte förstod att de måste finnas - eftersom man trodde att man funnit Sveriges första isolerade hus. Alltså, ren okunskap om faktiska förhållanden i ett hus med öppen eld ledde fram till en totalt fel konklusion.
Jag är förundrad över att detta med ved och eld är så svårt att förstå.
Se på Birkamodellen, inte en enda vedbod! Inte en enda vedbacke! Ändå styrde veden dagens mat, värme, ljus, mm - hela livet. Gick man ut för att pinka tog man med sig ved in. Veden var en del av vardagen, allas vardag. Hela livet.
Thomas