Thomas I, jag har inte svårt att acceptera vägar - under förutsättning att man förklarar hur och varför dessa vägar uppstod samt hur de underhölls. Det sista är det viktigaste, utan underhåll försvinner vägen.
Megalitbyggarna byggde vägar för att frakta sina stenblock - men. Är byggtiden var slut försvann vägen eftersom behovet av den inte längre fanns. Alltså, vägar föds - och dör genom hela vår historia. Först när behovet blir kvar, och vägen underhålls, fortsätter vägens liv.
Byggmaterial är ett exempel på att vägar behövs för att frakta byggmaterialet - men, blir det en paus i byggandet försvinner vägen.
Ved behövs i stora mängder och ved behövs så länge det finns människor i staden, ved är alltså en sak som medför att vägen fortlever. Mat in till staden - och avfall ut från staden gör också att vägen fortlever.
Jag hävdar bestämt att mänskliga behov av värme och mat finns överallt - och att Skåne inte är något undantag från denna regel.
En stad behövde mängder av ved, tusentals kubikmeter - kanske var det just vedbehovet som skapade vägar?
Jag har absolut ingenting emot att Lund byggdes i en fyrvägskorsning. Men, vad fraktades på dessa två vägar som korsade varandra? Hur gamla var dessa vägar? Var det fotstigar, häststigar, klövjestigar eller vagnsvägar?
Jag kan tänka mig att klövjestigar, eventuellt släpstigar, fanns - och att dessa växte till vagnsvägar under byggtiden och att denna vägbranschen fortlevde eftersom stora mängder ved fraktades in till staden.
Thomas