Författare Ämne: Hövdingar, jarlar eller kungar?  (läst 89821 gånger)

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hövdingar, jarlar eller kungar?
« Svar #100 skrivet: oktober 25, 2014, 14:20 »
Byt ordet "ätt" mot ordet "klan". Jag anser inte ordet "ätt" bör användas om för-medeltida företeelser, då ordet tyvärr blivit präglat av "kärnfamilj" tillsammans med romersk rättsordning.

Du borde sätta dej in i vad begreppen ätt och etnicitet betyder.
Dom är synonymer - och ingen av dom har något med det moderna uttrycket "kärnfamilj" att göra - och än mindre med "romersk rättsordning".  ::)

Klan är ett internationellt koncept från Stilla Havets kuster genom Asien fram till Atlantkusterna. Inte ett ord nämns i texter, som kan hänföras till begreppet "ätt". Inga ätter har skapat något världsvälde, men däremot har klaner skapat åtskilliga.

Menar du att ordet "etnicitet" inte skulle vara internationellt?
Menar du också att inga gamla civilisationer kan knytas till begreppet 'etnicitet'?

Hur förklarar du då begreppen "etnisk" och "folkgrupp" som fortfarande uppträder i såväl svenska som internationella lagar? Tycker du inuiter och samer kan förklaras som olika "klaner" - eller borde vi fortsätta kalla dom "etniska grupper" respektive "etniska minoriteter"?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #101 skrivet: oktober 25, 2014, 14:32 »
Jag öppnade en ny tråd om hur vi skall definiera inbördeskrig, vi börjar komma allt för långt från denna tråds ämne.

Hans, artilleriets uppgift är dels att döda på avstånd, dels att skjuta sönder befästningar så att de kan stormas. Till detta behövdes två olika typer av artilleri, lätt fältartilleri och tungt artilleri. Våra förfäder utvecklade båda dessa typer till högre effektivitet. Inte av ridderliga skäl utan av just effektivitetsskäl. De ville förorsaka större skador snabbare.

Nej, någon idyll var det inte. Det var inte något stort helvete heller. Vi var bönder som slet hårt i ett för bönder tufft klimat och de fixade mat på bordet till sina familjer - men något överflöd var det sällan, eller aldrig, tal om. Vi var ett relativt fattigt land med en hårt arbetande befolkning. En femtedel av vår befolkning utvandrade på 1800 talet, många av dessa kallade Sverige ett "svälthål"

Det jag argumenterar för är inte någonting som ersätter något annat, jag har uppfattningen att detta också fanns, parallellt med allt annat. Vår kultur var alltså komplex. Vi hade lagar och ting - men även överfall,mord, våldtäkter och maktkamper. Det fanns både goda och onda människor, då likaväl som nu. Det fanns både kärlek och hat, hjälpsamhet och utnyttjande. Människor då var som människor är än idag. Vi skapade lagar för att skydda oss mot de onda i samhället, så som nu.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

• Gode
  • Antal inlägg: 1 369
« Svar #102 skrivet: oktober 25, 2014, 15:19 »
Vad gäller just artilleri så har du rätt. Lennart Torstensson från trakten av dagens Trollhättan gjorde det med stor framgång under 30-åriga kriget och bidrog starkt till de svenska framgångarna. Han skaffade lätta kanoner som kunde flyttas allt efter behovet.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #103 skrivet: oktober 25, 2014, 15:59 »
Hans, vi är ett kreativt folk. Får vi problem tar vi oss tid att sätta oss ned för att penetrera problemet och kitta lösningar på problemet - sedan tar vi tag i problemet och löser det även praktiskt. Det var ingen tillfällighet att Sverige lede patentligan en gång i tiden - och ligger bra till i placeringar även idag med antalet patentaökningar.

Hur blev vi sådana? Jag tror att det var vårt klimat som tvingade fram detta drag. Vi fick kämpa för att överleva - och varje liten problemlösning som underlättade vårt liv positivt var viktig för vår överlevnad. Det hela handlar om att förstå problemet - och sedan lösa det. Det låter enkelt, men det är inte så enkelt som det låter. Men, ett samhälle som tar till sig nytänkande blir ett starkare samhälle.

Jantelagen finns - så det är väl på sin plats att förklara att andra kulturer hade andra starka sidor som vi inte hade. Det handlar alltså INTE om att vår kultur skulle vara bättre. Det handlar om att klimat, föda osv påverkar kulturer på olika sätt. Vår kultur formade oss, andra kulturer formades på lite annorlunda sätt som bar bra för den kulturen. Det handlar alltså INTE om kulturer eller människors värde, där har alla kulturer och människor samma värde. Det handlar om att klimat osv formar kulturer. 

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #104 skrivet: oktober 25, 2014, 17:41 »
Dessvärre var det en ganska kort period då vi kom med rader av uppfinningar som spreds över världen. Och kreativitet är inget vi är ensamma om.
Men det handlar väl inte om en tävling. I alla tider har det varit ett rikt utbyte av ideer och tekniker mellan olika grupper, det är så vårt välstånd skapats.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #105 skrivet: oktober 25, 2014, 18:40 »
Hans, jantelagen slog till tror jag, självklart finns kreativitet i alla kulturer. Kreativitet finns hos alla människor också - men i olika mängder. Alla är inte uppfinnare eller konstnärer - men några är det. Tänk dig en kultur där alla är konstnärer eller uppfinnare! Undrar om den kulturen skulle överleva? :)

Nej, det handlar inte om en tävling - men i vår kultur accepteras inte att dolk förhäver sig eller ens anser att de är duktiga, det slår vår kultur ned på omgående, därför har vi Jantelagens alla paragrafer - den beskriver mycket bra vår kultur. Andra kulturer saknar vår Jantelag helt och hållet.

Paragraf 1 säger: Du skall inte tro att du är nåt!  Enligt min uppfattning är alla människor "nåt" - men vi är olika "nåt", allt efter vår personlighet.

Patentansökningar brukar användas till att mäta länders kreativitet. Om jag minns rätt delas antalet patentansökningar med befolkningens antal vilket då ger en procent ( eller om det var tvärtom) denna procent jämförs då med andra länders "kreativitet"  sist jag läste om detta var för några år sedan. Då låg vi fortfarande högt upp på listan. Jag vet inte hur det är idag.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #106 skrivet: oktober 25, 2014, 18:47 »
Du missförstår mig. Jag gillar Sverige och tycker att det finns mängder av fantastiska människor här, men det betyder inte att jag vill vara utan Mozart, Monet eller Chandler.
För mig är det fullkomligt ointressant var bra konst eller teknik skapas. Konst och teknik har inga gränser.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #107 skrivet: oktober 25, 2014, 19:01 »
Hans, då har vi mycket lika uppfattningar :)

Men, vi människor är olika, vi har olika förutsättningar och olika läggningar och vi är bra på olika saker. Det är DET som är vår styrka som människor. Det jag är dålig på är du bra på - tillsammans överlevde vi med våra gemensamma färdigheter.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #108 skrivet: oktober 25, 2014, 19:36 »
Jo, det är tur att vi människor kompletterar varandra. Dessutom, vad trist det skulle bli om alla var lika.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #109 skrivet: oktober 25, 2014, 20:12 »
Har vi inte hamnat snett nu? Grundfrågan handlar väl om institutioner under järnåldern?

Carl Thomas. Det har funnits ting i Skåne men om deras historik sträcker sig långt tillbaka i järnåldern har jag inte hittat  några bevis för.

Det finns inga data som visar att Uppåkra har styrt över hela Skåne under järnåldern. Den tveksamheten verkar inte finnas när andra områden här i Skandinavien diskuteras. Det har nämnts danska och skånska kungar i frankiska skriftliga källor mot slutet av järnåldern men  det har varit namn som suttit på en tron under korta perioder och sedan försvunnit in i glömskan.  Inga dominerande släkter som har regerat under lång tid såvitt jag vet.

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #110 skrivet: oktober 25, 2014, 20:30 »
Japp, tillbaka till trådens ämne...

Jag skäms lite för min mycket dåliga kunskap om Uppåkra. Jag ser Uppåkra som ytterst intressant och tackar dig för allt du skrivit om Uppåkra. Jag har läst vad du skrivit samt följt de länkar du givit - och jag lovar härmed att bättra mig på denna punkt och läsa in mig på Uppåkra :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #111 skrivet: oktober 25, 2014, 20:32 »
Hans, tänk om alla skulle vara som jag är - jösses vilken mardröm! :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #112 skrivet: oktober 25, 2014, 23:14 »
Bra att veta att kristendomen inte låg bakom avskaffandet av slaveriet i Sverige, förstår att jag missuppfattat hela historien....eller?

Intressant också att människan tydligen inte är sig lik psykologiskt nu som då, undrar vad den kunskapen kommer ifrån. Det mesta pekar på att människan är sig lik psykologiskt nu som då, anknytning med dess olika varianter är lika giltigt över kultur och historia.

Angående Tacitus och institutioner så beskriver han inte germanerna som globalt lika, han lyfter fram Goterna och framför allt Suionerna som styrda av kungar till skillnad mot övriga.

Erik

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #113 skrivet: oktober 25, 2014, 23:38 »
Nu skrev jag inget om avskaffandet av träldomen i Sverige, det vet vi ju inte mycket om öven om det finns ett dokument undertecknat i Skara. Men historikerna har mycket delade uppfattningar om vad det egentligen innebar.
Jag talar om kristna som ännu på 1800-talet höll sig med slavar.
Men för att återvända till ämnet så var det en kung som undertecknade Skarastadgan, men den handlade främst om herremännens rättigheter. Den maktkampen pågick i sekler,  men hur den såg ut på järnåldern vet vi inte.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #114 skrivet: oktober 26, 2014, 17:07 »
Carl Thomas. Jag uppskattar mycket att du har läst mina inlägg om Uppåkra.

Det intressanta är att Skåne, rent arkeologiskt inte kan sammanfattas som ett lokalt rike under järnåldern.

Vi har arkeologi från Kristianstadsområdet med Vä, Färlöv, Åhus och Fjälkinge.

Den första guldgubben i Skandinavisk arkelogi hittades i Ravlunda.

En stor hall i ek byggdes i Järrestad som är en kopia av Tissö-platsen på Själland.

Hur detta hängde ihop med Uppåkra, maktmässigt, vet vi inget om.

Skåne har inga Islänningar som åker hit på 1200-talet och skriver om ett ärorikt förflutet. Vi har Saxo Grammaticus som jobbar hos ärkebiskop Absalon i Lund men som också undviker ärorik historia i Skåne, trots att Lund blir ärkestift över hela Norden under en period.

Här nere finns bara arkeologi att fundera över. På andra sidan Öresund, på Själland, finns det också mycket ärorik historia vilket jag tycker pekar på nationalistiska drömmar under 1500-1600-talet e.Kr. där man letar bakåt i tid efter sina förfäder och tolkar om äldre källor.

Adam av Bremen nämner att det har funnits 300 kyrkor eller socknar i Skåne under slutet av 1000-talet e.Kr me i dagens svenska eller danska historia är Skåne en vit fläck.

Tur att vi har Sven Lagman som jobbar med att täppa till några av luckorna!

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #115 skrivet: oktober 26, 2014, 17:19 »
Finns det inga Danska källor om sitt före detta område? :) jag dörmodar att detvhar forskats i Danska arkiv - men med tanke på vår äldre historiesyn så var knappast Skåne speciellt  viktigt förrän efter 1658... Alla Svenska vikingafärder skedde ju österut som du vet, från Uppland. Blekinges, Skånes, Hallands och Bohusläns vikingatida historia är något eftersatt så att säga.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #116 skrivet: oktober 26, 2014, 17:35 »
Carl Thomas. Representanter för grävningarna i Uppåkra har försökt att få den danska drottningen att besöka platsen men det är en smärtsam del i Danmarks historia där man valt att blunda och sudda ut förlusten av Skåne.

Vi har några medlemmar här från Danmark men jag har aldrig läst en kommentar om Uppåkra från deras sida, utom när vi diskuterade Knut den Heliges gåvobrev eftersom den är även Danmarks äldsta urkund.

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #117 skrivet: oktober 26, 2014, 17:46 »
Då kanske det är dags att börja gå igenom Danska arkiv?

Jag forskade om Bohus Fästning och besökte bl.a. Arkivet i Köpenhamn. De var mycket tillmötesgående och

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #118 skrivet: oktober 26, 2014, 18:54 »
Carl Thomas. Jag tycker att frånvaron av skriftliga källor om Skåne under slutet av järnåldern visar att skriftliga källor om Sverige under samma period är nationalromantiska efterkonstruktioner.

Varför finns det inget skriftligt om Skåne kring år 900 e.Kr till 1000 e.Kr. när det finns "källor" om Mälardalen trots att Skåne har haft den högsta kyrktätheten  mot slutet av 1000-talet?

Thomas I

Utloggad Hans Menzing

• Gode
« Svar #119 skrivet: oktober 26, 2014, 21:51 »
Finns det säkra skriftliga källor i Sverige under den här tiden? Det vi har är bokstavligen sagor, kanske finns kärnor av sanning. Men det vet vi inte.
Undantaget är berättelsen om Ansgar, men den säger ju praktiskt taget inget om svenskars liv.