Författare Ämne: Vikingahistoria och nationalism  (läst 86042 gånger)

Utloggad Jotuni

• Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #80 skrivet: oktober 12, 2012, 15:49 »
Utan våra "krigarkungar" hade inte Sverige funnits. Det är fakta. Alla de svenska soldater som dog vid slagfältet gjorde alltså så att du och jag kan njuta av livet i ett av världens bästa länder.

Varsågod för mej och min förfader som dog för Svenska kungen i krig med Norge, en annan med Ryssland och ännu en förfader avrättades för Karl IX. Det fanns inte bara svenska soldater som dog för att svenskarna kan njuta av livet nu.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #81 skrivet: oktober 12, 2012, 16:13 »
Varsågod för mej och min förfader som dog för Svenska kungen i krig med Norge, en annan med Ryssland och ännu en förfader avrättades för Karl IX. Det fanns inte bara svenska soldater som dog för att svenskarna kan njuta av livet nu.

Helt sant. Jag har förutom svenska rötter även förfäder från Finland och Norge. Jag tackar alla som slitit genom åren och gjort mitt liv möjligt.

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #82 skrivet: oktober 12, 2012, 16:53 »

Dom flesta svenskar, götar och hälsingar som dog under den Stora Nordiska Ofreden gick i döden för Finlands och Estlands frihet. Att dom inte lyckades hejda den ryska lämlingstågen och armader är en helt annan skiva. Hade kung och adel lagt sej på rygg för dom ryska armada och inte ens försökt skydda rikets östgräns genom 600 759 år hade HELA Filand och hela Estland varit grekisk-ortodoxt från år 1721 - och pratat slaviska i dag.

Det hör man tyvärr mindre om.

Att finska och götiska soldater sen ville följa Armfeldt till Norge och Gustav III till Viborg och Svensksund (1789) - för att bli fri ryssarnas kontroll med Sveriges riksråd och förvaltning - borde kanske inte ge grund till otidiga klagomål. När Peters krig rullade mot alla delar av kungariket fick man alla lida. Att sen påstå att endera grupper lidit mer än andra blir inte annat än patetisk.

Sen verkar man glömma att då kriget förklarades var Karl 12 enbart 18 och fortfarane under myndighet. När riksrådet, riddaradeln och folket sen ville sköta sin plikt - och försvara Österlandens gränser hade dn unga kungen heller inget val. Av honom förväntade man den gången att hans skulle utvisa 'kunglig djärfhet' - och föregå som ett tappert föredöme. Och det var precis vad han gjorde, fast hans militära styrkor var i ett trefalligt underläge, numrert. Att Sverige-Finland förlorade kriget var givetvisa sorgligt, men det gör knappast Karl 12 till en skurk. :-X

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

• Veteran
  • Antal inlägg: 579
« Svar #83 skrivet: oktober 12, 2012, 17:04 »
Tja du supergeten du lyckades ta fram ett namn (Mona Sahlin)på min fråga vilka som förnekar att det finns svensk kultur, så väl underbyggd är din ståndpunkt. Övriga diskussioner om hur Sverige hade sett ut idag om olika medeltida slag hade fått en annan utgång är enbart spekulationer, då historien inte följer en given linje. Dessutom så pratar de flesta fortfarande Finska i Finland och Estländska i Estland osv..., om jag inte är felunderättad? 8)

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #84 skrivet: oktober 12, 2012, 17:21 »
Tja du supergeten du lyckades ta fram ett namn (Mona Sahlin)på min fråga vilka som förnekar att det finns svensk kultur, så väl underbyggd är din ståndpunkt. Övriga diskussioner om hur Sverige hade sett ut idag om olika medeltida slag hade fått en annan utgång är enbart spekulationer, då historien inte följer en given linje. Dessutom så pratar de flesta fortfarande Finska i Finland och Estländska i Estland osv..., om jag inte är felunderättad? 8)

Visst är du felunderrättad - t.ex. om konsekvenserna av att låta bli försvara sej mot fientlig aggression, erövring, terror och förtryck. Sen vet du tydligen i minsta laget om läget i Europa innan och under Gustavius II Adolphus tid. Det är också lite oklar hur mycket du vet om motiven bakom dom otaliga krigshandlingarna som efter 1293 härjade de ikring dom svensk-finska fästningsvärken ikring Finska viken - intill 1809.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #85 skrivet: oktober 12, 2012, 17:33 »

Om du prövar en gång till, att läsa i tråden, så upptäcker du att även Fredrik, vår statsminister, samt Anders Borg å det grövsta dissat den svenska kulturen. Alltså, tre st högt uppsatta svenska politiker säger dessa saker.

Du tycker inte det är allvarligt? Jag tyckte det räckte och blev över enbart med Monas ord.

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #86 skrivet: oktober 12, 2012, 18:20 »
I Sverige - som i dom flesta civiliserade land - är det lagförbud mot "hets av folkgrupp".

Borde inte det gälla hets mot egen folkgrupp - också?   >:(

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #87 skrivet: oktober 12, 2012, 18:31 »
I Sverige - som i dom flesta civiliserade land - är det lagförbud mot "hets av folkgrupp".

Borde inte det gälla hets mot egen folkgrupp - också?   >:(

Med begreppet folkgrupp avses enligt justitiekanslern varje existerande etnicitet utom den svenska.[2]

Att svenskar undantas förklarar justitiekanslern med att
"syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet   „

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp

Utloggad dersa

• Veteran
« Svar #88 skrivet: oktober 12, 2012, 19:13 »
Ok supergeten du tog fram två exempel och piankhy ett= tre politiker, utav 10000-tals som finns i landet.. Vad har de då sagt?? Läs länken till Euroturk så ser du att MS faktiskt lägger in ett antal värderingar på vad hon anser ingår i svensk kultur, FR och AB förnekar inte heller att det finns en svensk kultur utifrån citaten i denna tråd, sedan kan man tycka vad man vill om deras åsikter....
Jag är ingen expert på historia men nog har jag studerat en hel del av den svenska historien genom åren, och hävdar bestämt att om Kalle Dussin hade dött 10 år innan han gjorde så har vi idag ingen aning om hur det sett ut i Sverige av idag, inte heller om skottet missat den dag han faktiskt dog. Inte ens om Tyskland hade segrat över Storbrittanien på 40-talet så vet vi inte hur det hade sett ut i Europa i dag..

Men vad anser du vara svensk kultur Supergeten? Vem vet, alla som skrivit i denna tråden har kanske olika uppfattning??? :P

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #89 skrivet: oktober 12, 2012, 19:56 »
Ok supergeten du tog fram två exempel och piankhy ett= tre politiker, utav 10000-tals som finns i landet.. Vad har de då sagt?? Läs länken till Euroturk så ser du att MS faktiskt lägger in ett antal värderingar på vad hon anser ingår i svensk kultur, FR och AB förnekar inte heller att det finns en svensk kultur utifrån citaten i denna tråd, sedan kan man tycka vad man vill om deras åsikter....
Jag är ingen expert på historia men nog har jag studerat en hel del av den svenska historien genom åren, och hävdar bestämt att om Kalle Dussin hade dött 10 år innan han gjorde så har vi idag ingen aning om hur det sett ut i Sverige av idag, inte heller om skottet missat den dag han faktiskt dog. Inte ens om Tyskland hade segrat över Storbrittanien på 40-talet så vet vi inte hur det hade sett ut i Europa i dag..

Men vad anser du vara svensk kultur Supergeten? Vem vet, alla som skrivit i denna tråden har kanske olika uppfattning??? :P

Nja, tråden blir helt förstörd om vi måste diskutera huruvida svensk kultur, eller svenskar överhuvudtaget finns. Jag utgår från att de flesta tänkande människor kan inse att svenskar finns, har funnits och likaså deras kultur.
Jag tror även att många ser ett problem med att landets ledare hånar sitt egna lands kultur och invånare.

Att du uppenbarligen inte ser ett problem med detta är rätt olyckligt, för dig, men känns ganska oviktigt för tråden.

Vi kan ju utifrån våra politikers syn på svensk kultur rätt snabbt förstå varför vårt kulturarv är så starkt eftersatt. Varför forska och lägga pengar på töntig midsommar, barbari och jordgolv liksom...

Och eftersom du efterfrågar exempel så kan väl Maud få vara med i leken?

Det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige. Det var människor som kom utifrån.

Näringsminister Maud Olofsson i tal vid Trosa Företagarvecka 22-26 oktober 2007, citerad i Östra Sörmlands Posten, november 2007 

Och:
  Invandrarna är mer företagsamma än vi svenskar, de är mer högutbildade, de har en lägre ålder som vi behöver för vår demografis skull och åtta av tio kommuner skulle minska sin befolkning om inte vi hade invandringen. Jag tror inte att svenska folket vet om att det är så.
Maud Olofsson, 2011 (Invandringen ska rädda C, Expressen 5/2 2011)

Man finner egentligen inga ord kring detta.

Utloggad dersa

• Veteran
« Svar #90 skrivet: oktober 12, 2012, 20:13 »
Supergeten, nu får du väl ändå sansa dig lite!!  Istället för att svara på frågor om dina påståenden så påstår du något annat. Svenskar finns uppenbarligen eftersom vi är här och diskuterar och lever i ett land som heter Sverige, så den frågeställningen var oerhört korkad. Visst är det väl viktigt att definiera svensk kultur, hur ska man annar kunna ställa sig till den??
Vad det gäller mina åsikter om Maud Olofsson, så är de inte direkt höga, men på vilket sätt handlar ditt citat något om den svenska kulturen??, asch, det kan du ju inte förklara för då måste du ju tala om vad du anser vara svensk kultur, och det för ju inte frågan framåt... ???

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #91 skrivet: oktober 12, 2012, 20:48 »
Supergeten, nu får du väl ändå sansa dig lite!!  Istället för att svara på frågor om dina påståenden så påstår du något annat. Svenskar finns uppenbarligen eftersom vi är här och diskuterar och lever i ett land som heter Sverige, så den frågeställningen var oerhört korkad. Visst är det väl viktigt att definiera svensk kultur, hur ska man annar kunna ställa sig till den??
Vad det gäller mina åsikter om Maud Olofsson, så är de inte direkt höga, men på vilket sätt handlar ditt citat något om den svenska kulturen??, asch, det kan du ju inte förklara för då måste du ju tala om vad du anser vara svensk kultur, och det för ju inte frågan framåt... ???

Eftersom du inte ser ett problem med dagens politik, så behöver du ju inte debattera mer med mig? Jag tyckte verkligen att exemplen med våra största politiska ledare i detta land borde räcka som argument från min sida på din efterfrågan om exempel, men uppenbarligen tycker inte du det är allvarligt när Mona, Fredrik och Borg bespottar svensk kultur.

Då detta är fallet behöver vi ju endast enas om att:

1. Jag ser en ganska stor problematik med att våra ledare hånar svensk kultur.

2. Du tycker inte detta är ett problem.

Sålunda är det väl bäst att vi släpper det med detta konstaterande? Du får exempel som du struntar i, varför skall jag då fortsätta debattera med dig?

No hard feelings! Man får tycka olika. (säger jag lite lagom kulturellt påverkad av det engelska språket)

Ps. man kan ju fundera på Monas ord: "vi svenskar". Även Mauds ord "inte vi svenskar".
Vad kan det månne vara för konstig folkgrupp de använder som motvikt till invandrare..? Är det kanske Fredriks "etniska svenskar mitt i livet" de tänker på..? Finns sålunda svensken och den svenska kulturen enbart i negationer? ;)

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #92 skrivet: oktober 12, 2012, 21:08 »
Men om man ifrågasätter vad som är svensk kultur är väl inte detta samma sak som att svenskar och svensk kultur inte finns? Man frågar ju bara efter en definition om vad svensk kultur är. Det är samma sak som om man ifrågasätter vilka svearna var under vikingatiden. Det betyder inte att man tror att svearna inte fanns, utan att man undrar vilka svearna var.

Utloggad dersa

• Veteran
« Svar #93 skrivet: oktober 12, 2012, 21:34 »
Supergeten,  jag måste nog hävda att det är Du som är fientlig inställd till svensk kultur då Du konsekvent vägrar på att svara på frågor och heller inte klargöra dina påståenden.. Jag kan inte se annat än att du har anammat de tråkiga, nya strömningarna som dykt upp inom vissa håll i Sverige de senaste åren, där man konsekvent går till politiska angrepp mot något som egentligen inte existerar, och med en dåres envishet upprepar en lögn. Upprepandet sker med en förhoppning om att folk ska höra lögnen tillräckligt många gånger för att till slut tro att den är sann. Detta är enligt mig något som inte hör hemma i svensk kultur. >:(

Utloggad Jotuni

• Stammis
  • Antal inlägg: 356
« Svar #94 skrivet: oktober 12, 2012, 22:27 »
Dom flesta svenskar, götar och hälsingar som dog under den Stora Nordiska Ofreden gick i döden för Finlands och Estlands frihet.

Vad annat kan man säga utan tack tack dock jag tror att de flesta dog någonstans i Tyskland, Danmark, Norge, Baltikum för Finlands frihet.

Citat från: Boreas
Hade kung och adel lagt sej på rygg för dom ryska armada och inte ens försökt skydda rikets östgräns genom 600 759 år hade HELA Filand och hela Estland varit grekisk-ortodoxt från år 1721 - och pratat slaviska i dag.

Vi behöver inte gissa därför att vi vet vad hände efter 1809 då de skydde inte.

Utloggad dersa

• Veteran
« Svar #95 skrivet: oktober 12, 2012, 22:45 »
Boreas, var "svenskar, götar och hälsingar" som dog under den Stora Nordiska Ofreden, frivilliga soldater??, som gjorde ett aktivt val att slåss och dö för Finland och Estland??

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #96 skrivet: oktober 12, 2012, 23:02 »
Supergeten,  jag måste nog hävda att det är Du som är fientlig inställd till svensk kultur då Du konsekvent vägrar på att svara på frågor och heller inte klargöra dina påståenden.. Jag kan inte se annat än att du har anammat de tråkiga, nya strömningarna som dykt upp inom vissa håll i Sverige de senaste åren, där man konsekvent går till politiska angrepp mot något som egentligen inte existerar, och med en dåres envishet upprepar en lögn. Upprepandet sker med en förhoppning om att folk ska höra lögnen tillräckligt många gånger för att till slut tro att den är sann. Detta är enligt mig något som inte hör hemma i svensk kultur. >:(
Du är väldigt otrevlig tycker jag.Varför? Allt jag påvisat är exempelvis Monas hånfulla ord om svensk kultur. Det är alltså henne du bör rikta din konstiga ilska mot.
Det du ägnar dig åt är EXAKT vad den tidigare länkade bloggaren ptatade om. Läs gärna hans kloka ord.

Utloggad dersa

• Veteran
« Svar #97 skrivet: oktober 12, 2012, 23:21 »
Supergeten, ursäkta om jag upplevts som otrevlig! Men faktum kvarstår att Du påstår saker som du inte kan utveckla. Jag frågade vilka som påstår att det inte finns en svensk kultur, och du hänvisade till Mona Sahlin, nu skriver du att hon uttrycker sig hånfullt om svensk kultur, och det är en annan fråga.
Jag frågar igen: Vilka påstår att det inte finns en svensk kultur??
Kan Du svara på det??, kan du svara på något av det andra jag frågat dig om??, det här är nutidsfrågor så källhänvisningar borde inte vara svåra att få fram, hoppas att du har bättre på fötterna när du diskuterar historiska och arkeologiska frågor!!!

Utloggad dersa

• Veteran
« Svar #98 skrivet: oktober 12, 2012, 23:36 »
Instämmer. Varför är detta så svårt att prata om? Varför är det så jobbigt för vissa?

Om inte den svenska kulturen finns, så KAN ju alltså ingen annan kultur heller finnas? :)

Sen är det otroligt sorgligt att debatten skall förvisas till obskyra forum, det är nog till och med rätt farligt. Denna debatt borde tas överallt. Det betyder inte att man måste uppnå konsensus, men det är enormt viktigt att kunna prata om detta då det som du säger kommer att förändra hela Sverige på ett sätt vi knappt börjat föreställa oss.

Tas inte debatten av alla, så släpper man debatten till de med bruna skjortor. Det är det som är det djupt tragiska.   Svenskar (europeer) kommer, om detta fortsätter, och en riktigt allvarlig ekonomisk kris drabbar landet (europa), känna sig vilsna och övergivna - det är receptet på tragik. Det trodde jag vi lärt oss av historien.

Frankrike hade i sista valet 6 miljoner som röstade på ett nazistiskt parti. 6 Miljoner. I Frankrike. Nazistparti. Det borde leda till djupa analyser och debatter. Men... det är tyst.

Dina ord Supergeten, vad är det som är jobbigt?, eller varför vill du inte ta debatten själv?? ???

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #99 skrivet: oktober 13, 2012, 02:55 »
Supergeten, från ca år 100 fram till 1809, alltså under 800 år, låg Sverige i krig under ungefär 50%  denna tid, vi hade alltså ca: 400 år av krig och ca: 400 år av fred. Få länder har haft så många år av krig under en 800 års period. Vi borde helt enkelt inte ha överlevt som nation.

Alla fredsåren gick i princip åt till att rusta för nästa krig genom att bygga upp ekonomin samt få fram nya krigare/soldater. Min teori är att vi var så less på krig – och vi insåg att det finns ingen vinnare i krig, bara två förlorare – där den ena parten bara förlorade lite mer än den andre parten. Så - vi valde att sluta kriga och blev neutrala istället – och nu har vi inte haft krig på 200 år. Det gillar jag. Det var alltså ett bra beslut tycker jag.

Vad andra människor tycker och tänker avgör inte om jag skall bli arg eller retad. Det är jag som bestämmer detta helt själv genom att jag fattar ett beslut. Folk får tycka vad de vill – jag går inte och känner mig kränkt - eftersom även jag vill ha rätten att tycka vad jag vill och framföra vad jag tycker.

Att kunna fritt framföra vad jag tycker ger mig trygghet i samhället. De som tycker som jag ansluter sig till mitt politiska parti MIPP. Vi går till val under parollen: Låt inte andra politiska partier lura dig! Låt oss göra det!  :)

Thomas
Historia är färskvara.