Författare Ämne: Vikingahistoria och nationalism  (läst 60946 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Vikingahistoria och nationalism
« skrivet: september 21, 2012, 08:34 »
Nu har det kommit en ny bok om vikingahistoria och nationalism.

Citera
Boken handlar om hur svenska vetenskapsmän och forskare beskrivit vikingatiden i det som nu är Sverige, och då särskilt kontakterna mellan Sverige och länderna öster om Östersjön
----
Enligt Samuel Edquist är det inte förvånande att tidiga 1900-talsarkeologer och historiker var öppet nationella i sina tolkningar. Kanske mer anmärkningsvärt är det att vissa föreställningar om etnicitet fortfarande lever kvar.

– Det gäller framför allt idén om att olika folk som talade besläktade språk per automatik var en sammanhållen grupp. Många forskare talar fortfarande om "slaver", "balter" eller "kelter" som något självklart existerande. Man är däremot mer försiktig med att tala om exempelvis "svenskar" (eller "svear") och "finnar", eftersom dessa kategorier svarar mot dagens nationaliteter, och därmed riskerar att underbygga vår tids nationella historiemyter. Det är dock precis samma tänk bakom alla dessa kategorier, säger Samuel Edquist.

http://forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/nybokomvikingahistoriaochnationalism.5.47d0722f1395510e749465.html

boken finns att ladda ner: http://bibl.sh.se/publikationer_new/vara_publikationer/I_Ruriks_fotspar/diva2_550213.aspx

Så vad tycker ni, är det lika fel att tala om balter, slaver eller kelter som det är att tala om svear eller finnar? Vilka etniska grupper kan man räkna med på vikingatiden? Är kanske begreppet meningslöst i sammanhanget?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #1 skrivet: september 21, 2012, 08:39 »
Nu har det kommit en ny bok om vikingahistoria och nationalism.

http://forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/nybokomvikingahistoriaochnationalism.5.47d0722f1395510e749465.html

boken finns att ladda ner: http://bibl.sh.se/publikationer_new/vara_publikationer/I_Ruriks_fotspar/diva2_550213.aspx

Så vad tycker ni, är det lika fel att tala om balter, slaver eller kelter som det är att tala om svear eller finnar? Vilka etniska grupper kan man räkna med på vikingatiden? Är kanske begreppet meningslöst i sammanhanget?

"Etniska balter mitt i livet" kanske kan funka? :)



Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingahistoria och nationalism
« Svar #2 skrivet: september 21, 2012, 08:41 »
Ja, folkgruppsnamn är på tok för trubbiga för att ge en adekvat historia. Dessutom är de som sagt behäftade med främlingsfientlighet och nationalism. Det i sig gör ju att man lätt siktar över målet, Det är däremot inte fel att Undersöka hur begreppen använts över tid liksom vi gör här på forumet;-).
Att det fortfarande finns en romantiserad bild av folknamn syns även här dock.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #3 skrivet: september 21, 2012, 09:06 »
Intressant.

Betyder det här att dom historiska begreppen 'etnicitet', 'folkslag' och 'folkgrupp' är meningslösa?
Vad ligger i så fall till grund för lagen som förbjuder hets mot 'folkgrupp'?



“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingahistoria och nationalism
« Svar #4 skrivet: september 21, 2012, 09:32 »
Om ex några som kallar sig svear erövrar ett område och gör barn med deras kvinnor och insätter egna jarlar mm samtidigt som de som är kvar hemma får barn med slavar som rövats hem, inflyttade handelsslälter osv. Hur definierar du den ursprungliga etniciteten svear på barmen efter några generationer?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #5 skrivet: september 21, 2012, 10:04 »
Om ex några som kallar sig svear erövrar ett område och gör barn med deras kvinnor och insätter egna jarlar mm samtidigt som de som är kvar hemma får barn med slavar som rövats hem, inflyttade handelsslälter osv. Hur definierar du den ursprungliga etniciteten svear på barmen efter några generationer?

Har ingen aning. Vad tycker du förövrigt om mina frågor - ovan?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #6 skrivet: september 21, 2012, 10:39 »
Kanske Kungsune kunde formulera sej konstruktivt och förklara hur historiska folknamn inte är förenligt med en "adekvat historia"? Finns här på forumet klara exempel på en "romantiserat bild" av ett (eller fler) folknamn, versus en rejäl bild av samma 'folknamn'?

Hur belägger han förövrigt att egocentrism och cheuvinism - typ nationalism och främlingsfientlighet - har att göra med detta forums tolkningar av historiska fakta? Reducerar inte ett sådant argument dagens historiska forskning till ett verktyg för dagens politiska vindar, precis som endera etnologer under 30-talet tjänade dåvarande maktelit?  Vad är i så fall bättre med dagens korrekta besserwisseri?

I våra dagar håller endera tydligen på att utveckla synpunkter som har en - mer eller mindre medveten - men märkvärdig och rätt trubbig förakt för allt som smakar av historiska linjer och kulturella sammanhang i vår egen, nordiska forntid. I bland ser man folk som hoppar på tangerntrna bara man nämner ordet "nordisk" - som om infödingar från Skandinavien skulle vara av potentiellt kriminell natur. 

Nu får vi alltså låta bli att använda klassiska termer som bas för kunskap och förstånd om dom nordiska folken och deras kulturella arvode? Är ideen om etniskt och/eller kulturell gemensamhet - och ett genetiskt arvode - enbart ett resultat av 'romantik' och 'chauvinism - utan någon bas i en förfluten verklighet?

Här kan vi alltså avsluta diskussionen - och fastslå att all forskning som skiljer på olika taxa, som historiska folk- och språkgrupper, i grund och botten baseras på en romantiserat, infekterat och 'trubbigt' snäversyn. Att biologer skiljer på 'rysk tjäder' vs. 'skandinavisk tjäder' törs vara av samma, ofördrägliga chauvinism - som snarast bör avregleras genom förskrift? Hur blir det sen med fransk vs. italiensk rödvin, eller dansk vs. svensk akvavit...?

Nu skal man alltså - pga. av 30-talets obehagliga utskott - avskaffa alla politiska element i vår fornhistoria. Sen vill man även förklara att dom gamla skandinaver inte hade någon politisk, kulturell, språklig eller historisk medvetenhet. Dom visste givetvis inte mer som sej själva och sin egen forntid än vi gör - enligt dom skriftliga källor vi har. Därutöver kan vi givetvis inte tänka själva...  :D

Ord som 'finsk', 'svensk', 'jude' och 'grek' är alltså "inadekvata" för dagens politiskt korrekta historiker. Snart är dom även 'insignifikanta' också. Idèen är visst att vi skal sudda ut obehaget efter Göring och nazismen, även om man sopar ut långt äldre och viktigare delar av vår forntid också. Det får så vara, även om det (fortfarande) sker med mikro-fascistiska påtryck och direktiv. Nu skal alla gamla begrepp och meningar om svensk historia alltså relativiseras och objektiviseras intill det a-historiska.

I samma a-politiska anda skall man förövrigt sörja för att den svenska jämställdhet nu blir än mer post-modern och komplett i din idiosynkrasi - genom att avskaffa könen i dagligt språk. Numer får man inte använda 'könskategoriserande' ord och uttryck efter som dom - i tråd med Kungsunes behäftade historieuppfattning - kan leda till diskriminering, 'chauvinism' och snäversyn. Alltså får vi inte använda ord som 'han' och 'hon' - numera heter det 'HEN' - om dom båda. Inom nästa generation är man då hemma i ett lyckoland där ingen längre ser skillnad på olika - men alla sover sött och arbetar för friheten...   

Proponenterna för dessa allergier sysslar givetvis inte med politik - naturligtvis - enligt egen mening.
Problemet är att dom inte håller på med språkvård eller historia heller.  Därmed återstår bara två frågor: Vad  sysslar dessa självgestaltade genier egentligen med - och varför?    :-[     
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #7 skrivet: september 21, 2012, 11:59 »
Tråkigt när politik träder in i vetenskap, som sagt titta bara på 30-talet. Själv är jag uppvuxen under tiden när historia handlade om politisk korrekthet där sveriges tämliga flata realpolitik skapat skam kring historia vilket bara ledde till att nationalsymboler kidnappades av högerextremistikska krafter. Människan behöver en identitet vilket tar sig olika uttryck. Dock bör historia inte färgas av politik likt alla vetenskaper, bara trist. Appropå Vikingar ses det fenomenet som är mycket starkare på kontinenten, även öststaterna, som en överbryggande identitet/fenomen som skapar gemenskap mellan folk än avskiljande.

Appropå hen så kan vi gå till ordets hemland och språk, finska....vet inte riktigt var evidensen för att könsneutrala begrepp skulle leda till jämlikhet utan könsstereotypier, finland är väl inte annorlunda än sverige?
Erik

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingahistoria och nationalism
« Svar #8 skrivet: september 21, 2012, 12:39 »
Ha ha, Boreas. Jag har väl knappt påstått hälften av vad du pådyvlar mig. Visst sjutton finns det romantiserade bilder av folkslag på detta forum men det betyder inte att de inte går att använda. Definitionerna finns så låt oss kartlägga vad de betyder i sina sammanhang. Du själv har ju en minst sagt kreativ modell av kulturgrupper som du kallar götar och svear utifrån näringsfång. OBS jag likställer inte det med nazisternas rasideologi! Jag konstaterar bara att du hade gjort det betydligt lättare för dig om du istället diskuterade näringsfångets utbredning till dess du kan koppla dem till en specifik grupp. Kan inte för mitt liv se hur du skulle lyckas göra en adekvat koppling mellan ex begreppet göt och fiskarbefolkning.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #9 skrivet: september 21, 2012, 16:08 »
Boken verkar klart intressant. Den visar med viss tydlighet hur debatten om de forntida nordbornas östliga kontakter ofta har följt rådande ideologier och idéströmningar.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #10 skrivet: september 21, 2012, 17:04 »
Jan Guillou har en utmärkt genomgång av vikinganostalgin i TV-serien "I Arns Fotspår.

Det kommer från Erik Gustav Geijer och Götiska förbundet i början av 1800 talet. Geijer skrev den patriotiska dikten "Vikingen" och idealet som man letade efter var den 'ädle vilden' oförstörd av kontinental dekadens, en handlingskraftig och duglig karaktär från erfarenheten av att uthärda kyla och saltstänk.

Saxos tidigare idealbild, från 1200-talet, var att skandinaverna var "ädla som romare och intellektuella som greker". Detta för att ta bort stämpeln som sjörövarfolk.


Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #11 skrivet: september 21, 2012, 20:12 »
Från Jan Guillous serie:

Esaias Tegner gjorde sedan ett hopkok på gamla nordeuropeiska myter, Frithiofs Saga, som tydligen blev en kioskvältare i hela norra Europa enbart utkonkurrerad av Pippi Långstrump.

Finns en grotesk vikingastaty i Sognefjord skänkt av Tyskland på 1800-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frithiofs_saga

Min avlidna mamma svor över att hon tvingades att lära sig både Odalbonden och Vikingen utantill i grundskolan på 1940 talet.

Thomas I



Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #14 skrivet: september 22, 2012, 11:55 »
Så mycket väsen för en påhittad figur. Statyn i Sognefjorden är väldigt fantasifull.

Saxo, Snorre, bröderna Magnus, Rudbeck, Geijer och Tegner har alla varit engagerade i att konstruera den mest ärorika historian för Danmark och Sverige.

Thomas I

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #15 skrivet: september 22, 2012, 19:58 »
Så mycket väsen för en påhittad figur. Statyn i Sognefjorden är väldigt fantasifull.

Saxo, Snorre, bröderna Magnus, Rudbeck, Geijer och Tegner har alla varit engagerade i att konstruera den mest ärorika historian för Danmark och Sverige.

Thomas I

Intressant.

Har du någonsin läst något värk från någon av dessa skojare - så du kan tydliggöra hur du begrundar din summariska bedömning?
 
Är det annars några fler du månne ha glömd - som du eventuellt skulle vilja varna oss för?  Vad med Widstih, Beowuld, Jordannes och dom ango-saxiska krönikor? :-\
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingahistoria och nationalism
« Svar #16 skrivet: september 22, 2012, 23:04 »
Om man nu skulle tycka att idealet är att ha så lika människor som möjligt tillsammans så borde man hämta dessa från olika kulturer för annars hittar man ju inte tillräckligt många som är likadant funtade som man själv. Moraluppfattning, musiksmak mm följer inga gränser. Jag har mer gemensamt med mina invandrarvänner än mina helsvenska kusiner. Hur kan det komma sig?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #17 skrivet: september 22, 2012, 23:44 »
Om man nu skulle tycka att idealet är att ha så lika människor som möjligt tillsammans så borde man hämta dessa från olika kulturer för annars hittar man ju inte tillräckligt många som är likadant funtade som man själv. Moraluppfattning, musiksmak mm följer inga gränser. Jag har mer gemensamt med mina invandrarvänner än mina helsvenska kusiner. Hur kan det komma sig?


Vem har sagt att alla skall vara så lika som möjligt? Musiksmak har inget med saken att göra(!)
Jag kan dessutom, för sakens skull, berätta att det var min chilenske vän som fick mig intresserad av Japans kultur och hur väl de hanterade jordbävningen.


Men det är alltså inte det jag åsyftar, utan att jag hellre lever i ett land där man har samma värdegrund, samma moral och syn på livet. Det betyder inte att alla är lika, men de flesta lever på ett i grunden likartat sätt. Om de så kommer från japan eller Skövde. Deras värdegrund är alltså lika.

Det kanske är kontroversiellt att tycka så?



Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vikingahistoria och nationalism
« Svar #19 skrivet: september 24, 2012, 09:07 »
Så vad tycker ni, är det lika fel att tala om balter, slaver eller kelter som det är att tala om svear eller finnar? Vilka etniska grupper kan man räkna med på vikingatiden? Är kanske begreppet meningslöst i sammanhanget?

Pratar man med Baltiska forskare så ser dom ingen homogen baltisk etnicitet, istället pratar de om kurer, liver, semgaller etc. Där är grupperingarna synnerligen aktuella i forskningen såväl för vikingatiden som äldre perioder. Det är tom så att den sovjetiska tiden förstärkte viljan/ambitionen att tolka in specifika lokala baltiska grupperingar i det arkeologiska materialet för att därigenom särskilja sin historia från sovjetunionens övergripande historia. Ett solklart utslag av nationalism och dold protest.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/