Jeg kan naturligvis kun svare for mig selv - og jeg interesserer mig for centralpladser og overgangen fra stammesamfund til de nordiske kongeriger. Jeg er ikke specielt interesseret i høje, men da man skal fråga om alle centralpladser er fundet, interesserer jeg mig også for de indikatorer, vi har af centralpladser eller centralområder i Mellemsverige - og det er storhøjene.
En anden sag er, som jeg nævnte, at jeg opfatter Uppåkre og Järrestad som en del af en dansk kulturkreds, hvor alene Lejres Grydehøj har fællesskab med de mellemsvenske høje - og baggrunden for det kan man så spekulere over.
Som det er fremgået af andre tråde, rejste/sejlede den herulske kongefamilie fra varnerne i Mecklenburg forbi danerne omkring 510, og jeg mener, at de på den tid slog sig ned i Blekinge/Värend. Herfra blev de forjaget af danerne, som bl.a. boede i Uppåkre, da herulerne begyndte at plyndre daner og göter, som de plejede i Moravia, da de ikke med deres livsførelse som lejesoldater kunne leve i Småland - nogle af fundene i Finnestorp kan være spor af disse forgæves angreb. Til sidst indgik herulerne overenskomst med svearne om at være lejesoldater hos dem i det ekspanderende samfund i Mälardalen - og endte med at blive integreret hos svearne som Vendeltidens jarler - en alliance, som både betød kontinuitet og et dominerende folk. På den måde vil arkæologien, pålidelig byzantinsk historie og tvivlsom engelsk sagndigtning / nordisk sagnhistorie hænge sammen. Stederne for deres bosættelse er naturligvis kun en hypotese, som jeg allerede har nævnt i tråden Ynglingar - og spørgsmålet bliver derfor, om der overhovedet er andre realistiske muligheder (centralpladser). At AndreasE ikke har svaret der i mere en to uger, skal være ham tilgivet, da han antageligt ville blive ristet levende af kollegerne, der øjensynligt står som strutsar med hovedet i sand, når det gælder den herulske historie.
Marty og jeg har diskuteret mange gange. Marty ønsker vist ikke, at de østgermanske fund i Finnestorp skal kunne forklares med forgæves herulske angreb, da han gerne vil anvende dem som bevis for, at goterne vendte tilbage til Västergötland - men det må han jo hellere selv forklare.