Författare Ämne: Intressanta nya fynd i Uppåkra  (läst 260567 gånger)

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Intressanta nya fynd i Uppåkra
« Svar #240 skrivet: juli 11, 2012, 09:14 »
Fullständig idioti och typisk svensk byråkrati. När jag basade för exploateringsarkeologin i Malmö i "forntiden" använde vi oss av många amatörarkeologer vars arbete kompletterade våra resultat och även gav oss hint om områden som vi kanske annars ínte undersökt. Om man nu inte har råd med en metalldetektorundersökning innan avbaning - vad är det då som hindrar att seriösa och väl kända amatörer gör ett avsök. Detta skulle ju stärka arkeologin eftersom man då även kunde hitta udda områden som kanske bommas vid de arkeologiska förprospekteringarna/grävningarna.

Det här med att begränsa antalet deltagare till en elitklick strider fullständigt med min uppfattning om att kulturarvet tillhör oss alla. Man kan ju alltid skylla på lagstiftningen men det köper jag inte. Kraften till förändring om sådan behövs måste komma innifrån de ämneskunnigas led men jag tror inte att viljan finns. Sjävklart ska man säkra en yrkeskårs existensmöjligheter men varför gräver man? För att få fram maximal information om ett område eller för att bara säkra elitgruppens intäktsmöjligheter? Varför godkänner man amatörer när det gäller "forskningsgrävningar" men inte när det gäller exploateringsgrävningar? Lagen är väl lika för alla.

I Danmark fungerar relationerna amatörer/professionella utmärkt. Tack vare detta har vi Uppåkra i dag som aktualiserades av amatörer från Bornholm.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #241 skrivet: juli 11, 2012, 10:11 »
Sven Åke:

Citera
Personligen ser jag ingen mening alls med att jämföra  Uppåkra och Gamla Uppsala.  Dom står bra på egna ben, var för sej tycker jag.

Det görs mycket jämförande analyser av olika centralplatser i forskningen. Det är inget som hittas på här.

Marty: Hade varit intressant att veta mer om Varnhem när det gäller utbredning, kulturlager och kontinuitet.

Enligt guiderna är Uppåkra har man gått över området varje år med metalldetektor efter Borgsholmsamatörerna var klara och nya fynd i ploglagren har trappats ner.

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #242 skrivet: juli 11, 2012, 10:52 »
Det är naturligt och bra att antalet fynd i Uppåkra minskar varje år. Hur många föremål har man räddat från ploglagren? Fortfarande kommer dock fynd som är helt unika och fantastiska efter xår? Varnhem är inte undersökt i nån större omfattning (mycket mindre än Uppsala). De fynd som finns är från den tiden då jordbruket sköttes manuellt. Sahlström var runt på 30-talet och samlade in fynd och gjorde vissa utgrävningar. Mest kända är fynden från Varnhem-Överbo (kvinnogravar från 200-talet, inkl Sveriges äldsta/första katt). I Varnhem har man under de senaste åren grävt fram vad som troligen är Sveriges äldsta stenkyrka. I samband med detta gjordes lite sonderingar i omlandet och som jag förstår det finns ett kulturlager som stort och omfattande. Just nu pågår inga undersökningar. Trots det påvra forskningsläget finns redan fynd som visar att platsen har hög dignitet över långa tidsperioder; Vapengravar, Överbo-kvinnogravar, romersk import, stora högar, stor vikingatida skatt, vikingatida kyrka, kloster, etc. Gudhem ca 10 km därifrån har i princip lika fina fynd. Dessa två platser är i mitt huvud Västergötlands två huvudkandidater som motsvarigheter till Uppsala och Uppåkra i sin region. Hur de två hänger ihop (eller om de dominerar regionen växelvis) är det omöjligt att sia om än så länge)

Marty

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
« Svar #243 skrivet: juli 11, 2012, 16:22 »
Hm... mitt ämne är historia, men jag har genom åren fikat med en massa arkeologer. De jag har pratat med talar om en stads funktioner. Gör man på det viset kanske man litegrann kan avdramatisera uttrycket?

Jag menar, man måste kunna säga att något är en stad, även om det inte är något 1300-talets Visby. Det viktiga är väl att man är medveten om skillnaden och kan förklara att det var på ett litet annorlunda vis?

Därmed inte sagt att Uppåkra var en stad :D Hur ser det ut med handel där? Har man funnit några sådana spår? Och hur är det med andra förmodade städer, finns det så mycket sådana spår där?

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #244 skrivet: juli 11, 2012, 17:30 »
Fullständig idioti och typisk svensk byråkrati. När jag basade för exploateringsarkeologin i Malmö i "forntiden" använde vi oss av många amatörarkeologer vars arbete kompletterade våra resultat och även gav oss hint om områden som vi kanske annars ínte undersökt. Om man nu inte har råd med en metalldetektorundersökning innan avbaning - vad är det då som hindrar att seriösa och väl kända amatörer gör ett avsök. Detta skulle ju stärka arkeologin eftersom man då även kunde hitta udda områden som kanske bommas vid de arkeologiska förprospekteringarna/grävningarna.

Det här med att begränsa antalet deltagare till en elitklick strider fullständigt med min uppfattning om att kulturarvet tillhör oss alla. Man kan ju alltid skylla på lagstiftningen men det köper jag inte. Kraften till förändring om sådan behövs måste komma innifrån de ämneskunnigas led men jag tror inte att viljan finns. Sjävklart ska man säkra en yrkeskårs existensmöjligheter men varför gräver man? För att få fram maximal information om ett område eller för att bara säkra elitgruppens intäktsmöjligheter? Varför godkänner man amatörer när det gäller "forskningsgrävningar" men inte när det gäller exploateringsgrävningar? Lagen är väl lika för alla.

I Danmark fungerar relationerna amatörer/professionella utmärkt. Tack vare detta har vi Uppåkra i dag som aktualiserades av amatörer från Bornholm.

Nu pratar vi ju inte om att gå över en yta innan schaktning och utgrävning. Självklart skulle man kunna ta hjälp av amatörer till att göra det. Vad jag pratar om är att kontinuerligt ha en metalldetektor på plats som detekterar innan varje drag med grävskopan som maskinisten gör. På så vis detekteras all matjord ner till anläggningsnivå under schaktarbetet. Det kräver ju dock att personen i fråga är på plats varje dag i veckor i rad, och att personen täcks av projektets olycksfallsförsäkring, då han eller hon jobbar nära inpå grävmaskin och dumper varje dag. Om man inte är anställd så täcks man inte av denna försäkring, och ytterst få amatörer har ekonomisk möjlighet att lägga ner veckor av heltidsarbete på att obetalt metalldetektera på en exploateringsgrävning.

Mest kända är fynden från Varnhem-Överbo (kvinnogravar från 200-talet, inkl Sveriges äldsta/första katt). I Varnhem har man under de senaste åren grävt fram vad som troligen är Sveriges äldsta stenkyrka. I samband med detta gjordes lite sonderingar i omlandet och som jag förstår det finns ett kulturlager som stort och omfattande. Just nu pågår inga undersökningar. Trots det påvra forskningsläget finns redan fynd som visar att platsen har hög dignitet över långa tidsperioder; Vapengravar, Överbo-kvinnogravar, romersk import, stora högar, stor vikingatida skatt, vikingatida kyrka, kloster, etc.

Utifrån vad jag vet om Varnehem dominerar romersk järnålder och vikingatid i materialet som det ser ut idag. Om man nu undersökt så lite, vet man om platsen har kontinuitet som centralplats även under folkvandringstid/vendeltid?

Apropå ingenting, verkar det tyvärr som att man hittat en äldre katt än den i Varnhem rätt så nyligen:

http://www.uvblogg.se/wordpress/vag-288/sveriges-aldsta-tamkatt-funnen/2011/07/04/   

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #245 skrivet: juli 11, 2012, 18:34 »
Tror mest på Lo i Uppland ;). Du har rätt i att Varnhem har en lucka i FVT. Bolum strax söderut har dock riktigt fina grejer från den tiden. Med tanke på den oerhört låga undersökningsgraden så kan vi nog inte dra några slutsatser. Man kan dock spekulera i att det under FVT sker en förskjutning några kilometer till Gudhem med omland som bl a har; FVT guldskatt, 1,3 KG, 6 st ringsvärd i Snösbäck och Ållebergskragen inom synhåll.  Även Kålland med Skalundahögen, Tun osv verkar ha ett uppsving med många storhögar som kan vara Vendeltida.  Det finns många stora högar i Varnhem flera är över 20 meter i diameter. Jag tycker dock att det borde finnas fler/större. Kring Gudhem finns ett par över 35 meter (odaterade, Ingatorp 35m, Holmäng 30m, Krusekulle 40m) samt rester av en hög (om det nu inte är en naturformation, Myrshögen) som i så fall varit 40-60 meter i diameter. Lokal tradition säger att det är en ättehög .  Appethög  är antagligen en naturbildning även om den lokalt har ansetts vara en ättehög (den är 70 meter i diameter och 10-15 meter hög!)
Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #246 skrivet: juli 11, 2012, 18:59 »
Hur nära ligger de här storhögarna? Förstår att det är svårt när man inte vet hur stort område som platsen omfattat under järnålderns olika perioder, men ligger de inom ett realistiskt avstånd från centrala Varnhem och Gudhem för att höra till just de bebyggelsekomplexen? Eller säger de mer om "byggden" än de specifika platserna?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #247 skrivet: juli 11, 2012, 19:01 »
Marty: Jag tror att de danska metalldetektor-amatörerna var i Uppåkra mellan 1996-1999 men de har kanske fått fler uppdrag. En av guiderna på plats sa att man har hittat runt 11 tusen metallföremål, om mitt minne inte sviker mig.

Intressant med Varnhem och omgivningarna. Jag har det på min lista.

Beträffande hallar i Uppåkra länkade jag till en artikel i Skånska Dagbladet där den pensionerade grävledaren, Lars Larsson, fnyser åt begrepp hall och kallar den 600 kvadratmeter stora byggnad, som man grävt i under några år, för ett träpalats.

Man har hittat två större byggander på vars en sida om kulthuset. Detta är gamla nyheter. Träpalatset är den byggnad som man nu kanske kopplar ihop med Vifot-huset som hittades 1934.

Volundfiguren, som hittades under förra säsongen fanns i ett lager från Vikingatid. Figuren förmodas ha suttit på en träkista. Då användes metalldetektor men utan grävningar hade figuren varit svår att hitta.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #248 skrivet: juli 11, 2012, 19:25 »
Beträffande hallar i Uppåkra länkade jag till en artikel i Skånska Dagbladet där den pensionerade grävledaren, Lars Larsson, fnyser åt begrepp hall och kallar den 600 kvadratmeter stora byggnad, som man grävt i under några år, för ett träpalats.

Att man kallar dem för "hallar" eller "salar" beror nog på att det är den terminologin som används i sagolitteraturen.

Men det här med byggnaden i Uppåkra som han pratade om - vet man hur stor den är? 600 m2 motsvarar ju tex en 50x12 metershall... Har man identifierat en så stor byggnad i Uppåkra? Hade fått för mig att de byggnader man undersökt var lite mindre än det.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #249 skrivet: juli 11, 2012, 19:30 »
AndreasE: Jag kan bara refererea till vad Lars Larsson säger i artikeln som finns här i ett tidigare inlägg. Är inte arkeolog utan läser bara forskningsrapporter och försöker bilda mig en uppfattning.

Jag gissar bara att det är det område där det står ett tält som du kan se på satellitbilder. Samtdigt kan du se en lada och ett svinhus och det är där som Vifot grävde 1934. Antar att det är dessa två områden som man har pusslat samman. Det finns minst fyra versioner av detta träpalats.

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #250 skrivet: juli 11, 2012, 19:34 »
Hittade lite FVT i Varnhem, Fiskaregården 3 korsformade spännen, kantbeslag till sköld, nål. Varnhem Nygård, Spännen, bärnstenspärlor. Högarna (Gudhem) ligger inom synavstånd max ca 3km. De har inte legat direkt i Gudhem utan snarare vid vägen till Gudhem från NÖ och NV. Högarna ligger sålunda väl inom ett ”tänkt” storgods om man kör motsvarande definition som danskarna använder för exempelvis Gudme på Fyn. Gudhem jämförs dessutom med Gudme i den nyutkomna boken ”The Gudme Phenomenon”. Lyda Klos avslutar så här fint; ”Gudhem in Västergötland was undeniable an area that was understood as special and sacred and therefore named Gudhem by the people. With our knowledge of all remarkable finds and features we would probably do the same if we were searching for a place, where the gods might be closer than elsewhere”

http://libris.kb.se/hitlist?q=zper:%22%5EKlos%20Lydia%5E%22&p=1&m=10&d=libris&f=browse

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #251 skrivet: juli 11, 2012, 19:54 »
AndreasE: Jag kan bara refererea till vad Lars Larsson säger i artikeln som finns här i ett tidigare inlägg. Är inte arkeolog utan läser bara forskningsrapporter och försöker bilda mig en uppfattning.

Jag gissar bara att det är det område där det står ett tält som du kan se på satellitbilder. Samtdigt kan du se en lada och ett svinhus och det är där som Vifot grävde 1934. Antar att det är dessa två områden som man har pusslat samman. Det finns minst fyra versioner av detta träpalats.

Thomas I

Så storleken är alltså spekulativ?

Högarna (Gudhem) ligger inom synavstånd max ca 3km. De har inte legat direkt i Gudhem utan snarare vid vägen till Gudhem från NÖ och NV. Högarna ligger sålunda väl inom ett ”tänkt” storgods om man kör motsvarande definition som danskarna använder för exempelvis Gudme på Fyn. Gudhem jämförs dessutom med Gudme i den nyutkomna boken ”The Gudme Phenomenon”. Lyda Klos avslutar så här fint; ”Gudhem in Västergötland was undeniable an area that was understood as special and sacred and therefore named Gudhem by the people. With our knowledge of all remarkable finds and features we would probably do the same if we were searching for a place, where the gods might be closer than elsewhere”

http://libris.kb.se/hitlist?q=zper:%22%5EKlos%20Lydia%5E%22&p=1&m=10&d=libris&f=browse

Marty

3 km låter som ganska mycket... Med en sådan definition så kan både Valsgärde och Fullerö (med en av landets rikaste gravar från romersk järnålder) räknas till ett tänkt storgods under Gamla Uppsala. Det är svårt det här med att definiera vad som kan räknas till en specifik plats...

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #252 skrivet: juli 11, 2012, 19:57 »
Då skall du nog räkna in dem om du snackar med de ledande forskarna inom området..

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #253 skrivet: juli 11, 2012, 20:02 »
AndreasE. Säger Lars Larsson att man har identifierat ett träpalats på 600 kvadrat i Uppåkra är det inget jag tvivlar på.

Jag har en hypotes om man har pusslat ihop det som Vifot hittade 1934 med det man gräver i tältet. Varför skulle det inte kunnat ha funnit ett 600 kvadratmeters träpalats i Uppåkra om det funnits något liknande i Uppsala?

Edit.

Citera
I Uppåkra har man hittat ett kulthus. I Gamla Uppsala en jättehall. Vi vet genom analogier med andra platser att det finns en god möjlighet att en liknande hallbyggnad som den i GU har funnits någonstans i Uppåkra. Analogier med andra centralplatser pekar även på att kultbyggnader har funnits i Uppsala. Att man inte hittat de två olika kategorierna byggnader på respektive plats är inte ett bevis för deras frånvaro.

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #254 skrivet: juli 11, 2012, 20:23 »
Har man en Vendeltida hall på 54 meter i Kungälv så borde det väl finnas en stor i Uppåkra? Hallen de hittat på Kålland (Vendeltid) VG tror jag är ca 40 meter.

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #255 skrivet: juli 11, 2012, 20:59 »
Då skall du nog räkna in dem om du snackar med de ledande forskarna inom området..

Marty

Beror nog på vilka ledande forskare man snackar med.

AndreasE. Säger Lars Larsson att man har identifierat ett träpalats på 600 kvadrat i Uppåkra är det inget jag tvivlar på.

Jag har en hypotes om man har pusslat ihop det som Vifot hittade 1934 med det man gräver i tältet. Varför skulle det inte kunnat ha funnit ett 600 kvadratmeters träpalats i Uppåkra om det funnits något liknande i Uppsala?

Jag tror absolut att det funnits en hall i den storleksordningen i Uppåkra (har ju till och med skrivit det tidigare i den här tråden) men hade helt enkelt fått för mig att de hallbyggnader man grävt/gräver ut hittils varit lite mindre i formatet. Problemet med Uppåkra för oss som inte jobbar där är att publikationerna hittills inte är särskilt detaljerade, så det är svårt att få överblick över vad som faktiskt hittats förutom föremålen.

Har man en Vendeltida hall på 54 meter i Kungälv så borde det väl finnas en stor i Uppåkra? Hallen de hittat på Kålland (Vendeltid) VG tror jag är ca 40 meter.

Marty

Absolut. Frågan är ju dock om man har undersökt en sådan hall ännu. Intervjun tyder ju på det, men det verkar finnas lite förvirring om vilken byggnad han syftar på. 

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #256 skrivet: juli 11, 2012, 21:56 »
Ledande forskare är nog än så länge de danska som jobbat med platser som Gudme och Sorte Muld i många år. De ligger några år före. Lars Lundqvist har skrivit om Slöinge och var på g med bla Gudhem innan han försvann in i IT-världen. En bra rapport som följer de grundtankar som finns kring FVT storgods:

http://www.arkland.se/arkeologi/docs/Rapport%20VGM%202006-06%20Saleby_Forshem_72dpi.pdf

Några namn:
- Per o Thompson - Lundeborg
- Herschend - Hallar
- Ulla Lund Hnasen - Himlingöje
- Henrik Thrane - Gudme
- Fabech
- Näsman
- Brink

Utloggad Troels

• Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
« Svar #257 skrivet: juli 11, 2012, 23:00 »
Just vendeltida hallar verkar ganska ofta vara relativt fyndtomma. Att städa ut hallen innan den övergavs verkar ha blivit ganska vanligt. Hallar från romersk järnålder och folkvandringstid uppvisar oftare rika metallfynd.

Hvis man ser på de sjællandske storhaller i Lejre og Tissø fra 800-tallet, var det område, som ligger inden for indhegningen om hallen skuffende fundtomt (bortset fra bl.a. Odin-statuetten), selv om de danske detektoramatører var meget aktive under udgravningen. En af de hypoteser, der arbejdes med, er derfor, at det var en omrejsende konges kulthaller (eller mjødhaller), som kun blev brugt ved særlige lejligheder, når kongen var der. Ved de tidligere haller ved siden af synes der at have været mere aktivitet - og her er der også de stenbunker, hvis religiøse betydning man endnu ikke har afklaret.

Jeg tror, at man skal passe meget på de generaliserende sammenligninger, som I forsøger at foretage over store afstande og tidsrum. Kulten ændrede sig både geografisk og tidsmæssigt.

Det samme gælder storhøjene, hvor det i alt fald i Danmark - og sikkert også i Sydsverige - gælder, at stort set alle udgravede storhøje har været bronzealderhøje. I Lejre har kun Grydehøj (samtidig med den ældste hal, som lå direkte op ad en bronzealderhøj) været samtidig med Uppsala-højene. De andre udgravede høje har været fra stenalder og bronzealder. Derfor kan Marty ikke bruge sit argument om Västergötlands høje til ret meget. Også i Grydehøj var brændtemperaturen som i Uppsalahøjene så høj, at stort set alt var ødelagt.

I øvrigt er jeg enig i AndreasE's beskrivelse af Uppsala - med den tilføjelse, at når vi ser på det internationale præg, som AndreasE nævnte i sit svar til Marty, er vi nødt til at tage indholdet af Valsgärde og Vendel med.     

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #258 skrivet: juli 11, 2012, 23:32 »
Det samme gælder storhøjene, hvor det i alt fald i Danmark - og sikkert også i Sydsverige - gælder, at stort set alle udgravede storhøje har været bronzealderhøje. I Lejre har kun Grydehøj (samtidig med den ældste hal, som lå direkte op ad en bronzealderhøj) været samtidig med Uppsala-højene. De andre udgravede høje har været fra stenalder og bronzealder. Derfor kan Marty ikke bruge sit argument om Västergötlands høje til ret meget. Også i Grydehøj var brændtemperaturen som i Uppsalahøjene så høj, at stort set alt var ødelagt.

I Västergötland är dock de flesta högar troligtvis från järnåldern. Den största delen av landskapet ligger i det område som har rösen istället för högar under bronsåldern. Gränsen verkar gå någonstans genom Halland/södra Västergötland. Som vanligt så är det dock svårt att säga säkert innan en hög har undersökts arkeologiskt. Hågahögen visade sig ju tex vara en bronsåldershög mitt i Uppland. Den är dock tämligen unik än så länge.

Utloggad Troels

• Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
« Svar #259 skrivet: juli 12, 2012, 08:47 »
I Västergötland är dock de flesta högar troligtvis från järnåldern. Den största delen av landskapet ligger i det område som har rösen istället för högar under bronsåldern. Gränsen verkar gå någonstans genom Halland/södra Västergötland. Som vanligt så är det dock svårt att säga säkert innan en hög har undersökts arkeologiskt. Hågahögen visade sig ju tex vara en bronsåldershög mitt i Uppland. Den är dock tämligen unik än så länge.

Jeg ved godt, at en rigtig västgöte ikke kan se en stor høj uden at mene, at her ligger det rigtige Uppsala, men spørger man nærmere, er de aldrig udgravede. Noget om skikken kan man sikkert udlede af det byggemateriale, der var til rådighed, men hvor stort et antal udgravede høje baseres grænsedragningen på?