Men du måste rimligen förstå och acceptera att folk reagerar på ordvalet. Vem som än började kalla denna hög för storhög verkar ju onekligen ha tagit ut svängarna lite. Och att någon kommentar om just detta skulle vara otrevlig är ju inte alls sant AndreasE. Dom är lätt ironiska och på sin höjd något syrliga, vilket ju kan sägas vara motiverat med tanke på klavertrampet.
Ett par reflektioner.
Marty har själv, med egna ord, motiverat sin inledande kommentar med att hen "bemöts med förminskningar konsekvent" rörande Skalunda. Jag håller med om vad du skrev ovan, man kan inte ursäkta sig genom att ta på sig en offerroll.
Liksom AndreasE har jag sökt i forumet på "Skalunda" och uppriktigt sagt är jag förbryllad. Jag kan inte finna några spår av att någon har ägnat sig åt "förminskningar konsekvent" i vart fall inte i några Skalunda-relaterade inlägg. Däremot kan jag konstatera att Marty då och då kommer tillbaka till just Skalunda, även i trådar som i ett eller annat avseende avhandlar svear. Då Skalunda inte i någon definition som jag känner till är en del av Svealand, kan man stillsamt undra varför hen gör så.
Grunden för den senaste ordväxlingen är att AndreasE har kallat Gnistahögen (diameter 17 m) för storhög, samtidigt som storhögar brukar anses vara benämningen på högar med en diameter om 20 meter eller mer. Ett snabbt klickande på diverse länkar visar att fler än han har gjort det och han har dessutom förklarat varför misstaget uppstod. Tja, "storhög" i detta sammanhang är inte korrekt, men är verkligen "klavertramp" rätt benämning??
Bloggen svarar verkligen inte på min fråga utan svamlar om en telefonstolpe som man hittat.
Bloggen återger ett par fotografier där man tydligt kan se att den trästolpe som den utgrävda stenskoningen har fixerat har en avsevärt större diameter än en modern telefonstolpe. Stolphålet är utan någon tvekan stort, väldigt stort. Har du inte tittat på bilderna?
Lite mindre av "finn fel fel" och lite mer intresse för att försöka förstå vårt lands tidiga historia, skulle alla vinna på.