Jag slår inte fast någonting, jag ser möjliga tolkningar. Adam skrev att själva templet heter Upsal. Han nämner ingen plats för templet mer än att det låg inte långt från Sigtun.
1. Om då templet heter Upsal måste vi försöka förstå varför detta tempel hade ett namn, Upsal, och vad detta namn då hade för innebörd här i landet. Våra kyrkor hade tidigt alltid ett egennamn - och de är alltid tillägnade någonting, t.ex Jungfru Maria. Hade ett Upsaltempel samma principer = de hette Upsal – och de var tillägnade en viss Gud, eller funktion? Nästa fråga är om det fanns fler tempel som hette Upsal. Vi har ju Hov, Vi och Harg – varför inte även Upsal? Nästa steg är då fundreingar på om t.ex Upsal är en benämning på blotplatser intill Kungsgårdar – och dom har vi många av i alla landskap.
2. Var Adams tempel låg vet vi inte eftersom han inte pekar ut någon speciell plats. Hans Upsal-tempel kan mycket väl ha legat i gamla Uppsala. Kanske är det till och med så att Uppsala fick sitt namn av just detta tempel? Jag har inte undersökt det – men hur gammalt är namnet Uppsala – med tanke på Adams skrift om ett Upsaltempel 1095. Finns namnet Uppsala belagt före 1095 – och då menar jag specifikt Gamla Uppsala. Runstenar som är tidigare omnämner namnet Upsal, t.ex de flydde inte vid Uppsala – men vi vet inte vilket Uppsala som avses.
För att undvika missförstånd, jag ifrågasätter inte Gamla Uppsala, jag ifrågasätter vad tossiga historiker har försökt göra denna fantastiska plats till i vår historia - utan att en enda källa ger stöd för detta.
Jag ifrågasätter det av flera olika skäl. Ett skäl, som är viktigt för mig, är själva blotandet med 72 sakta ruttnande kroppar hängande i offerlunden – med långhus strax intill. Stanken måste ha varit olidlig – och hela området täckt av fågelträck. Taken på långhusen måste fått tjocka lager av fågelträck – och får dåtidens folk räckte det med att en korp flög över huset så skulle ond bråd död drabba dess invånare – och korpar är asätare – så det måste ha varit massor med korp i offerlunden. Rent praktiskt – jag tror inte att bostäder och offerlundar låg intill varandra. Det är ett av många skäl jag grundar min uppfattning på.
Jämför Ekornavallen som är 3000 år äldre än Gamla Uppsala. Det finns inte ett bostadshus, inte något hus alls i hela området runt Ekornavallen. Närmaste hus man hittat ligger kilometervis därifrån. DET tror jag var en blotplats. Jag tror också att liknande ”stora” blotplatser finns det gott om, minst en i varje landskap. Kanske hette de Upsal för länge sedan?
Kinnekulle använder jag som exempel eftersom där finns många väldigt bra namn som belyser frågan. Jag tror att en Kungsgård låg på Kinnekulle. Jag tror att vår första stora stenborg, Gum, var en Kungsborg – och jag tror att liknande platser finns i alla våra landskap.
Jag ser det som ytterst intressant att Kinnekulle ligger i Sviakind. Mest intressant är att 1800 tals historikerna inte nämner Sviakind, Gamla Riket, Uppsala, Uppsalarna - och Gum - med ett enda ord…
Thomas