Jag härstammar delvis från Uppland och är där regelbundet. De viktiga jordbruksmarkerna i sprickdalarna norr om Mälaren ligger i ett spann mellan 1-10 m över havet och allt som ligger under 10 meters gränsen bör man vara uppmärksam på i förhållande till det tidsskede vi diskuterar just nu.
Det betyder att åtminstone en av oss brås på svear…
Håller med om 10 meter, det är ett närmevärde som fungerar. Störst ”nya” ytor borde ha uppstått i Lagunda härad och V, Ö och SÖ om Enköping. Även områden norr om staden ligger lågt.
Men stora områden domineras av skogiga stränder, mager terräng eller branter. Runt Skarven, Järfälla kommun, flera av Mälaröarna, Stockholm, Lidingölandet, Värmdölandet, Bogesund, Furusundsleden och förbi Norrtälje, etc. etc. är strandpartier som inte kännetecknas av åkerfält som sträcker sig ner mot sjön, även om sådana förstås finns här och var.
Om 100% av de nya landområden som tillkommit år 500-2000 blev åker, innebär det en ökning med 35% av åkerarealen, eller 25% av beståndet.
Men det kan knappast vara mer än 100%, eller hur? Tvärtom, siffran måste vara lägre än 100%.
Jag har inte följt med i alla detaljer och genar lite. När ni räknar förändring i åkerarealer, utgår ni då från landhöjning eller har ni med fler faktorer som t.ex. sjösänkningar och dikning?
Syftet med min beräkning var bara att grovt jämföra tal för att försöka förstå om det var ont om brukningsbar jord i Mälardalen och slutsatsen jag drar är att nej, det var nog inget bekymmer.