Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2899647 gånger)

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5040 skrivet: oktober 28, 2013, 13:56 »
Ber om ursäkt om jag upprepar mig själv, tror jag skrivit om saken förut.

När det gäller germaner (och kanske andra folk) så lär romarna ha talat mer om folk än länder. Man hade t ex kontakt med folkstammen cheruskierna, inte landet "Cheruskien".

Bruket att tala om sig själv som en stam mer än ett land (geografiskt område) fanns av allt att döma även bland germanerna själva.
Så småningom, när en stam/klan eller hur man nu ska beskriva saken, länge nog hade bebott samma område kom namnet på stammen och namnet på det geografiska området man behärskade att smälta samman.
Denna utveckling var - som all språklig utveckling - fylld med undantag, så vänligen se beskrivningen som mycket översiktlig...

I vårt fall innebär detta att svearna (folkstammen) fanns som ett begrepp före Svearike (det geografiska område de kom att förknippas med).

De kulturer och språkområden som kom i kontakt med svearna innan landet och namnet Svearike var etablerat (vi talar alltså senaste järnålder) kallade vårt land "svearna" eller "sveafolket".

Det latinska suetidi har genom åren slipats ner till Suecia, Svezia, Suéde för att ta exempel från de latinska språken. Islänningarna fortsatte att kalla svearna för Svitjod, även efter att landet etablerats.
Tyskarna kallar landet för Schweden, vilket är exakt samma ord som används i uttrycket "die dumme Schweden". Schweden = svearna. (samma med Zweden, Sweden, förstås.

De enda i vår närmaste omvärld som orkade notera att folkstammen tillsammans med några andra till slut lyckades organisera sig till en stat i modern mening, var de som talade danska och norska. På dessa språk, och på vårt eget, heter alltså landet Sverige.

Så Carl Thomas har i o f s inte direkt fel när han säger att Svitjod betyder Sveafolket. Men i så fall säger han också att vårt land heter "Svearna" på tyska. Jag tror man ska uttrycka saken som att det som en gång var en benämning på en folkstam, har över tiden fått en förändrad betydelse och är sedan länge en etablerad benämning på ett land, ett geografiskt område, en stat.

Min främsta källa i detta är J Svennung, Jordanes und Scandia, men även andra vilka jag på rak arm inte kan redogöra för.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #5041 skrivet: oktober 28, 2013, 14:51 »

Så Carl Thomas har i o f s inte direkt fel när han säger att Svitjod betyder Sveafolket.

Nä, men han har direkt fel när han skriver  "...och inget annat", och då har jag inte ens nämnt felstavningen. :)

Bara för formens skull, Sitjod betyder "Sveafolket" och inget annat.

Thomas

Iofs kan han rädda sig genom att hävda att "Sveafolket" är analogt med Svea rike, sedemera Sverige...  ;D
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #5042 skrivet: oktober 28, 2013, 15:53 »
Njaaa....vi diskuterade runstenar som det stod Svitjod på, vi är alltså på1000 talet. Betydelsen då var absolut Sviafolket, det var det jag svarade på. Att betydelsen senare ändrats är helt rätt.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #5043 skrivet: oktober 28, 2013, 15:57 »
Carl Thomas, hur vet du att sviafolket på 1000 talet inte var synonymt med riket, utan först senare?
Erik

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #5044 skrivet: oktober 28, 2013, 17:03 »
Ganska intressant att vi har en runsten som fastslår begreppet Svitjod inom dess gränser. Dessutom åldersbestäms den till vikingatid och med tanke på dess utformning torde det röra sig om tidig vikingatid, före år 1000 som ses som något viktigt här, tydligen.

Vi har stenar i Danmark och skåne och intressant nog dog Aspa stenens huvudperson i Danmark. Torde vara Erik Segersälls ockupation av hedeby möjligen?
Erik

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #5045 skrivet: oktober 28, 2013, 18:32 »
Ättellägg, jag vet inte, jag bara tror.

Eftersom varken du eller jag, eller någon annan idag levande människa, levde för tusen år sedan - så kan ingen idag besitta någon vetskap om någonting från tusentalet. Vi alla bara tror.

Anser du dig veta och ha fakta?

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #5046 skrivet: oktober 28, 2013, 19:05 »
Citera
Jag vet ingen runsten i Sverige som skriver "svear" före 900 talet. Majoriteten av Sveriges alla runstenar finns i Mälardalen - men av dessa är ytterst få äldre än från 1000 talet.

Nej men sannolikt betyder Svitjod, just sveafolket, före 900 talet, svårt att sia om men varför inte. Ytterst få äldre än 1000 talet innebär väldigt några men är detta sanningen Carl Thomas? Vet du att man hittat ett antal=flera sönderslagna run och bildstenar i gravar i Mälardalen. Vi har ett antal före år 1000 om detta magiska årtal är så viktigt. Nej, till skillnad från många här vet jag att jag inget vet utan förlitar mig till det som forskning har kommit fram till och att det verkar logiskt. Jag tror likt dig men möjligen skiljer sig våran tro åt, min lutar mest åt att människan har inte förändrats speciellt och några forntida konspirationer tror jag absolut inte på. Ibland är det helt enkelt så att det som syns finns. Historien behöver inte vara märkvärdigare än så. Det finns ett stort behov som det verkar att hitta fem fel när det kommer till svear och Mälardalen. Dock har vi en gedigen beskrivning kring vad svear, sveakonung och geografi i termer av skrivna källor. Allt från isländska sagor till Adam och nu även runor. Betänkt orden, raskast i Svitjod. De övriga beskriver hemifrån när de benämner Svitjod.
Erik

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #5047 skrivet: oktober 28, 2013, 21:00 »
Ättelägg, jag tillhör ingen skola. Jag anser att Västgötaskolan och Sveaskolan är lika knäppa och de inte är baserade på källor och fakta. Båda skolorna använder sig av mycket tveksamma tolkningar för att bekräfta sin egen historiesyn och båda skolornas anhängare blir allt mer historiska fanatiker - än historiker.

Den debatt som förs här är väl ca 400 år gammal - och debatten kommer säkert att fortsätta ett antal generationer till, troligen på grund av att fanatiker saknar förmåga att ompröva det det redan tror på. De försvarar gammal tänkande och varje nytt fynd används till att förstärka och bevisa det de redan tror på. Det gäller båda dessa två skolor.

Jag tillhör ingen av  skolorna. Jag ser båda som fantasiprodukter, den ena som en 1800 tals romantisk storslagen lokalpatriotisk historia, den andra som en motpol till denna - baserad på egen lokalpatriotism...

Jag kan tänka mig att några på forumet tror att jag tillhör VG Skolan. Så är alltså inte fallet  :)

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Intresserad amatör
« Svar #5048 skrivet: oktober 28, 2013, 21:49 »
Den debatt som förs här är väl ca 400 år gammal.

Jag kan tänka mig att några på forumet tror att jag tillhör VG Skolan. Så är alltså inte fallet  :)

Thomas

;D

För 400 år sedan var det hela Sverige mot omvärlden. Den s k Västgöta-skolan och antagonisten Sveaskolan uppstod först vid 20-30-talet.

Jag tror inte att många tror att någon här inne tillhör någon av skolorna. Däremot dyker en hel del argument upp som tyvärr baseras på den genomslagskraft båda skolorna har haft. Dåtidens fantasier har tyvärr blivit dagens sanningar - därför är det bra att t ex Yngwe och AndreasE har sina duster, för när dammet har lagt sig är en hel del klargjort.     ;)

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #5049 skrivet: oktober 28, 2013, 22:37 »
Japp, jag håller med dig. Jag brukar säga att om alla tänker som jag så blir det inte mycket tänkt, detta eftersom alla tänkte lika. Då kan inte heller någonting diskuteras, eftersom alla redan har samma uppfattning.världen skulle bli full av ja-sägare.

Duster är positiva och bra och genom att vi tycker och tänker olika belyses fler vinklar och mer information kommer fram, vilket är bra. Götisister och Sveaister har väl trätt lika länge.

Njaaa, debatten om GU startade med Rudbeck och har hållit på sedan dess mer eller mindre. När VG skolan startade har jag ingen aning om.

Ett tillägg till mitt förra inlägg, det finns även  bra saker med båda skolorna, allt är, som vanligt, inte svartvitt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #5050 skrivet: oktober 28, 2013, 23:38 »

För 400 år sedan var det hela Sverige mot omvärlden. Den s k Västgöta-skolan och antagonisten Sveaskolan uppstod först vid 20-30-talet.

Jag tror inte att många tror att någon här inne tillhör någon av skolorna. Däremot dyker en hel del argument upp som tyvärr baseras på den genomslagskraft båda skolorna har haft. Dåtidens fantasier har tyvärr blivit dagens sanningar - därför är det bra att t ex Yngwe och AndreasE har sina duster, för när dammet har lagt sig är en hel del klargjort.     ;)

/Stefan

Jag skulle bara väja klargöra det här med skolor. AndreasE tillhör nog inte Sveaskolan utan just  Uppsalaskolan. Och om nån påstår att jag skulle tillhöra västgötaskolan är han skvatt galen. Jag tillhör helt klart vistaisterna, vi för en tillbakadragen tillvaro. Än så länge!

Vill passa på att säga att det är kul att bråka med er, i morgon tar jag färjan från Gdynia, och med rådande väderlek känns det som jag har bättre chans att finna Vineta än att nå Karlskrona  ::) :D ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Intresserad amatör
« Svar #5051 skrivet: oktober 28, 2013, 23:39 »

Njaaa, debatten om GU startade med Rudbeck och har hållit på sedan dess mer eller mindre. När VG skolan startade har jag ingen aning om.

Glöm inte bort att på Rudbecks tid var det Goterna som var det stora folket man identifierade sig med. Rudbeck, tillsammans med några andra fantaster, kallas Göticisms fäder.
Det där med kungarna i uppsala var det Birger Nerman, smålänningen, som kom fram till.

:)

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #5052 skrivet: oktober 28, 2013, 23:45 »
Glöm inte bort att på Rudbecks tid var det Goterna som var det stora folket man identifierade sig med. Rudbeck, tillsammans med några andra fantaster, kallas Göticisms fäder.
Det där med kungarna i uppsala var det Birger Nerman, smålänningen, som kom fram till.

:)

/Stefan

Birger Nerman var INTE smålänning!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #5053 skrivet: oktober 29, 2013, 00:34 »
AndreasE tillhör nog inte Sveaskolan utan just  Uppsalaskolan.

?

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #5054 skrivet: oktober 29, 2013, 00:44 »
Aha!

Det är Uppsalaskolan som ligger i Småland.  :lol:
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #5055 skrivet: oktober 29, 2013, 02:30 »
Före BN:s tid låg Tor, Oden och Frö i högarna....sedan blev det namngivna kungar med BN, sedan icke namngivna Kungar, sedan kung med offrad slavinna, sedan kvinna med ung man, sedan kvinna med pojke, tillslut blev det östhögen, mellanhögen och västhögen. Idag vet vi inte ens om det var mans- eller kvinnogravar - men det lutar mer mot kvinnogravar än mansgravar verkar det som.

Inget fel på GU, men jösses så mycket tossiga människor som har skapat en massa hittepå historia under årens lopp!

Idag tror ingen att Asagrabbarna låg i högarna, mycket få vågar föreslå namn på Kungar som kan ligga i högarna av det enkla skälet att vi inte ens vet om de kungar, som vi misstänker var verkliga, är sagofigurer eller inte. Dessutom, vilka kungar har inte föreslagits ligga i sem redan?

GU som praktfullt monument står oberört kvar medan vi små människor träter om sådant som troligen aldrig inträffat. Kanske as-garvar GU åt oss, det skulle inte förvåna mig  ;D

Tålmodigt ligger GU där och väntar på att vi så småningom skall komma fram till rätt historia, men det lär ta några generationer till. GU grytan kokar och vi rör om i den, framtida generationer får äta soppan vi kokat.  ;)

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #5056 skrivet: oktober 29, 2013, 07:54 »
Personligen silar jag, reder av, och njuter av den soppa som vi har för dagen. Att recept förändras med tiden skall inte hindra mig från att njuta av god mat ;)

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Intresserad amatör
« Svar #5057 skrivet: oktober 29, 2013, 08:28 »

Birger Nerman var INTE smålänning!!!

Hehe, sorry. Läste lite för snabbt på Wikipedia:

"Birger Nerman tillhörde en borgarsläkt Nerman (Nehrman) från Vimmerby, och var son till bokhandlaren i Norrköping"

;D

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #5058 skrivet: oktober 29, 2013, 08:41 »
Frågan som intresserar mig är varför begreppen svear eller svea rike är sällsynta på runstenar under 900 e.Kr. till slutet av 1000-talet. Vi diskuterar några få runstenar varav alla, utom en, är från efter år 1000 och bara en finns i anslutning till ett tänkbart område.

Det är väl magert med andra riken och folk som referenser.

Referenserna på stenarna var företrädesvis mer privata? Har etnicitet och riken baserade på etnicitet inte varit så hett under denna tid utan detta kommer först långt senare?

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #5059 skrivet: oktober 29, 2013, 11:35 »
Vi har inte heller Daner eller Götar på runstenar vad jag vet. Danmark nämns väl på Jellinge samt på en sten från Öland bl a. Tror inte Götar nämns på någon sten. (Hypotes) Svear är antagligen ett rörligt begrepp precis som Angler. Först relaterat till det större begreppet Sveber som var ett stamförbund. Sen namn på en eller flera stammar i Östsverige. Senare ett samlingsnamn för ett stamförbund längs Svenska östkusten. Så småningom namn på det kristna riket Sverige någon gång efter år 1000. Angler är initialt en stam i södra Danmark. Senare även ett område/stam i England. Därefter ger de namn åt nationen England. Det har antagligen inte funnits några ur-Svear (i så fall Sveberna). Det verkar dock som grupperingar i Östsverige ansåg sig kallas Svear även efter det Svebiska furbundet somnat in. Likaså så ansåg sig flera stammar i Sverige vara Goter/Götar långt efter Goterna på kontinenten försvunnit.