Nu är du igång igen med magert underbyggda slutsatser. Vilka Uppsalakungar? När fanns dessa Uppsalakungar? Vilket område styrde dessa Uppsalakungar över?
Tre frågor, tre svar.
1) De vars gravar finns i GU.
2) Såvitt arkeologin vet, från cirka 500-talet och framåt. Sagomaterialet har ju ett ytterst svagt källvärde, men placerar trots allt gamla kungar i Uppsala.
3) Man kan anta ungefär Tiundaland i ett första skede. Senare allt från Skåne till Norge till Hälsingland.
Vilka kungar, om du inte värmer upp "Sagosoppan"? Dessutom använder du ett cirkelresonemang vilket jag kommenterade för några veckor sedan om Lunds totala dominans över hela Skandinavien. Kommer du ihåg Lunds gamla historia, ärkestift över hela norden?
Krävs lite mer än att skotta upp jordhögar för att bygga ett emperium.
Vi vet inte vilka kungarna var. Den enda källan är väl Ynglingatal/Ynglingasagan, och hur spännande dessa än är, så är de svåra att se som belägg.
Ärkestiftet i Lund ser jag som en indikation på en stark politisk/kyrklig makt utgående från Danmark, något som antagligen stärkte samhörigheten mellan olika folk/stammar/länder norr om Markaryd.
Jag ifrågasätter inte Uppsala eller Mälardalens betydelse under järnåldern men mer graden av betydelse. Finns inga verkliga spår av riksbyggande förrän 1100 e.kr och senare av det som blev dagens Sverige.
Du gör det ofta enkelt för dig. Bara för att det står uppgifter i källor från 1000 - 1200 e.kr måste det ha varit sant 700 år tidigare.
Mitt resonemang utgår från realiteten (jag vill beskriva det så) runt 1220, då Islands blivande lagman beskriver Sverige, efter att ha umgåtts med Västergötlands lagman.
OM - säger OM - denna tingens ordning kom till efter år 1000, så skulle det innebära att under en tid, där vi anser oss veta att götarnas inflytande är starkt, skulle man bygga en modell där Uppsala är centrum. Möjligt, men svårt att förstå.
Av detta följer att jag ser det som mer troligt att modellen med Uppsala som maktcentrum är äldre än 1000-talet. Jag har dock ingen aning om hur mycket äldre. Sjuhundra år före 1200-talet är din slutsats, för vilken jag inte tar något ansvar.
Visst kan jag ha fel. Visst kan de Götalands-kopplade kungarna, hemtama på Visingsö och annorstädes, säga " nu ska vi låta Uppsala styra oss". Men jag ser det inte som det mest troliga alternativet.