Det verkar ha pågått en strid om vilken familj som hade rätt tingsplats i Vallentuna, under andra hälften av 1000 talet e kr, mellan Jarlabankssläkten, Skålhamrasläkten och Lindöfamiljen, enligt Maja Hagermans "Spåren av kungens män"
Var fanns Uppsalakungen och svearna?
Jag bor nära Broby Bro i Täby, där man bl a fann den kvinna man tror hette Estrid, av Jarlabankeätten. Vid besök där och efter att ha läst på lite så:
En ren spekulation, be mig inte om belägg, men det du beskriver skulle kunna vara en del av ett större skede, där äldre landägande sveasläkter i uppländerna sätts under press från en frankiskt inspirerad kristen expansion som utgår från götaländskt håll, uppbackad av stormakten Danmark.
Denna expansion, under 1000-1200 talet, förändrade Mälardalens landägarstruktur. Gammal odalrätt (som man försöker styrka medelst uppsättande av runstenar) får träda tillbaka till förmån för en kontinental modell där kungen, hans vasaller och kyrkan etablerar sig som stora landägare. I ljuset av detta skulle man kunna se det stora antalet göta-kungar under denna tid.
Sedan tror jag att det aldrig kom så långt som en
fullständig erövring, därtill var maktförhållandena inte tillräckligt ojämna. Man skulle kunna tänka sig att olika kungapretendenter från Öst/Västergötland lade sig vinn om att få allierade från Mälarlandskapen.
Kanske kan man här finna en förklaring till att de politiskt expansiva götarna accepterade tanken på dtt "Svearike" som kanske sattes av antingen Erik Segersäll eller hans son Olof, och att svearnas (antagligen ganska gamla) modell för kungaval kunde fortleva. Modellen är väl för götar helt OK, så länge den inte utesluter möjligheten att deras pretendenter blir valda...
En illustration av att det är fråga om en maktbalans skulle kunna vara när den kristne kung Stenkil avrådde de tyska biskoparna att riva hednatemplet i Uppsala. Vid denna tidpunkt är man ännu inte tillräckligt stark och/eller motståndet mot den nya religionen är fortfarande alltför kompakt. Bägge dessa faktorer kanske ändras fram emot 1080.
Bara några tankar. Perioden är politiskt sätt minst sagt rörig...