Och enligt de 800-talskällor vi har identifierades alla från Blekinge och upp till Mälardalen (inkl Öland och Gotland)som svear enligt engelska, tyska och franska källor. Precis efter vikingatidens slut skriver Adam av svearna består av fler olika folkstammar (inkl bla götarna).
Jag upplever snarare att det är du Skoglar och även Ättelägg som hela tiden kommer dragandes med Tacitus och Jordanes (och då med Snorre som facit).
Det är fullt möjligt att den södra Östersjökusten/öarna var en del av sveasfären, Det är väl t o m troligt, med tanke på källorna
Det är vidare fullt möjligt att de som bodde där, eller många av dem, såg sig som svear. Men om det var fallet, hände något senare, eftersom Småland längre fram och ända in i våra dagar, ses som en naturlig del av Götaland. Vi har väl inga belägg som stödjer en sådan förändring?
Det är väl, intill dess att vi finner arkeologiska spår av monumental karaktär någonstans längs Smålandskusten, mer sannolikt att GU var ett politiskt centrum, än den ännu ej upptäckta platsen??
Kort sagt, om du menar att Möre/Småland är svearnas hemvist, har du en del att belägga... Intill dess att så sker, nöjer jag mig att tro mer på GU/folklanden
Jag konstaterar att vi tolkar Adams texter väldigt olika. Jag skulle vilja föreslå att vi lägger ner den sidan av diskussionen, för att undvika upprepningar.
Och, skriver jag verkligen så mycket om Tacitus o Jordanes? Jag ska försöka skärpa mig!