NU har jag alltså kontrollerat alla formuleringar som berör "Goth" i Adams latinska text. Mina slutsatser:
Adam känner bara till tre riken i Norden: Danmark, Norge och Sverige. Ingenting av det han skriver - någonstans - kan jag tolka till att det skulle finnas ett Götarike.
Möjligen kan man tolka "skridfinnarna" som ett fjärde "rike", eller i vart fall ett samhälle.
Adam använder både begreppen Sueonia/Sueones och Suedia/Suedi. Det är inte helt enkelt att definiera dessa begrepp, men man kan läsa mer här:
http://fornvannen.se/pdf/1980talet/1987_115.pdfGötarna är (Öst- och Väst-) två folkstammar i Sverige.
Ingen formulering antyder att götar är svear. Snarare är det att delmängden svear plus delmängden götar bildar helmängden svenskar.
Nu kan man kanske invända att Sverige (slutligen) enades först runt 1250 men riksbildningen pågick under lång tid och ingenting hindrar att man ur Hamburgs synvinkel runt 1070 ser Sverige som ett land, låt vara splittrat.
Missionsivraren Adam beskriver ett i huvudsak hedniskt land där kungen är kristen, vissa landsdelar är kristnade, (Götaländerna, Värmland, del av skridfinnarna, Sigtuna med omnejd) men mycket arbete återstår innan man kan säga att Sverige är kristet.
Översättaren Emanuel Svenberg skriver ofta "sveonernas land". Jag tyckte först att det var en lite udda och missvisande översättning, men egentligen är den rätt bra. Än idag säger vi faktiskt "svearnas rike"...
Hur som helst
Tacitus - Jordanes - Wulfstan/Ottar - Rimbert - Adam - Påven (1164) - Kung Magnus Eriksson - Upplandslagen - Kung Kristoffer av Bayern - Olaus Petri och dagens väderpresentatörer, beskriver alla götar och svear som olika folk. (Nu har jag säkert glömt någon).
Alla dessa källor är i o f s inte tydliga med
var någonstans svearna har sin hemvist, men alla de som uttrycker
något (W/O, R, A, UpL, OP, vädertanterna/farbröderna) pekar mot Östersjökusten/Mälarområdet, med en viss variation avseende Östanstång och Smålandskusten.
Resonemangen i denna tråd i linje med att "götar är svear är götar" saknar enligt min mening grund.
EDIT: Skolierna (randanteckningarna) 99, 111, 126, 129, 130 och 131 nämner också "goth" men ingen av dessa tillför något nytt utöver det som redan finns i böckerna I-IV