Ändå vet vi att Tacitus kallar Skandinaviska halvöns befolkning för Svioner redan ca 800 år tidigare. Det är inte realistiskt att de då blygsamma bygderna i Mälardalen skulle dominera hela Skandinaviska halvön.
Rimligen kan man i dagsläget utgå från att svear eller svioner är ett begrepp som står i samband med folk på Skandinaviska halvön punkt slut. Vidare tolkningar blir ju mest fantasier.
Det kan straffa sig att "veta" saker, har jag tyckt mig märka...
En
annan möjlig tolkning av Tacitus text är att svearna är den enda stam (av flera) som hans sagesmän (vi talar om andrahandsuppgifter här) har kontakt med och därför berättar om, avseende förhållandena i Skandinavien.
Vidare, om svear avser skandinaver i allmänhet, blir ju Jordanes uppräkning några sekel senare mer än lovligt snurrig. Eller hur? "
Bjärebor, Luggudebor, Tjustbor, Skandinaver..."
Några sekel senare igen. Men vad vi faktiskt
vet (jag dristar mig använda ordet igen) är att Rimbert, på 800-talet, berättar om svearnas beskattning av folk öster om Östersjön.
Min slutsats därav blir inte att svearna var balter (eller ölänningar/möringar) utan att de var svear, vilka i ett eller annat avseende dominerade/beskattade andra folk.
Inget av detta går att belägga.