Skoglar, om du läst vad jag skrivit tidgare så vet du att jag inte vet vad varken Svear eller Götar är - och vad de står för. Klart är att båda namnen fanns - men vad hade dessa namn för innebörd? Vi vet idag, genom källorna, att man kunde vara både ock, samtidigt. Som att jag är både Svensk och Jämte, samtidigt.
forntida människor hade säkert namn för sig själva, byn de bodde i, fotbollslaget de höll på, osv.Men dessa namn är okända för oss. dessa namn har säker också förändrats över tid eller bytts ut helt.
Vi har Svianamnen t.ex. Svia vid Kinnekulle och Svia strax intill GU. Det hette Svitjod, Sviariki, sviaveldi, osv. det är väl logiskt att anta att folket en gång i tiden kallade sig för Sviar. Svitjod betuder Sviafolket. Svia Kind betyder också Sviafolket. I och med att dessa båda Svia låg långt avskilda, ett i Sunnanskog och det andra i Nordanskog bör väl betyda att Sviar bodde på båda dessa platser - samtidigt?
Sviar kan senare ha ändrats till Svear - men om detta vet vi inte någonting i varken tid eller rum. men en indikation är att man i Mälardalen kallade sig för Uppsvear. Då bör det ha funnits andra vear också. kanske Nedsvear?
Sviar/Svear kan mycket väl lite senare ha utvecklat sig till namnet Svenskar, eller Svensakn man. Om så var fallet, när det började vet vi ingenting om. men, vi har kanske en kedja namnförändringar, från Sviar, och Svear till Svenskar. Det kan ses som en logisk utveckling.
Du hänger kvar på Sveadominans när det gäller ÄVG Kungaval och det framgår alltså att du enbart kan se ett enda alternativ. Du ser ett rike, jag ser minst två riken. Du anser att ett rike dominerade det andra, jag ser samverkan, släktskap, godsägande, mm som för oss samman och jag anser att den inhemska "fiendeskap" som du verkar tro på som en tråkig rest från en äldre historiesyn.
Ämnet är stött och blött i generationer utan resultat och jag tror inte att vi kommer längre heller, vår respektive grundsyn är allt för olika.
Thomas