Den enda runstenen mer rökrunor som finns i Mälardalen står i Södermanland, sö176. Några andra runstenar med rökrunor finns inte norr om denna runsten. Flera har letat i rundatabasen och jag har naturligtvis letat själv också som jag tror att du förstår.
Nja, många runstenar blandar kortkvistrunor med långkvistrunor, även om majoriteten av runorna är långkvistrunor. Kortkvistrunorna var bevisligen inte okända i Mälardalen.
T.ex;
GU:s ”tempel” nämns endast i en enda källa och det är Adam. Det tycker jag är ett för klent underlag för att placera ett hedniskt tempel i Uppsala – dessutom är det ju som så att få platser i vårt land är så mycket utgrävda och undersökta som GU är – och inget tempel har ju faktiskt hittats där – vilket naturligtvis bekräftar att en enda källa är ett för litet underlag. I Uppåkra har ett tempel faktiskt hittats – så möjligheten finns ju att det var detta tempel som Adam syftade till, det var ju själva templet som hette Ubsola – inte platsen där templet stod. … Detta sagt som skämt - och med värme. Så kan vi inte ha det.
Uppenbarligen har du ingen koll på arkeologin i GU alls. Gamla Uppsala är långt ifrån en av landets mest utgrävda och undersökt platser. Sammanlagt hade nog inte mer än kanske 2500 m
2 grävts ut i GU innan årets grävningar, till största delen uppdelat på små schakt om några dussin m
2 var i olika delar av området, och inom arkeologin är det ingenting. På en vanlig boplatsgrävning i åkermark är det inte ovanligt att man undersöker 100 000 m
2 eller mer. Rent arkeologiskt så kan man inte argumentera för att man "borde ha hittat ett tempel om det fanns".
Sen har ju den förhärskande hållningen inom arkeologin de senaste 50 åren varit att det troligtvis inte fanns något tempel i GU, så den åsikten är knappast kontroversiellt. Det var snarast i och med att "kultbyggnader" började dyka upp lite här och där (Uppåkra, Borg, Sanda) som vissa började ifrågasätta den hållningen.
I det sammanhanget skulle jag igen vilja påtala Eskilstunakistorna. Dom finns inte heller norr om Mälardalen (och inte i Hälsingland), och även om de är något senare än rökrunorna så passar dom väl rätt bra med Adam.
Jag kan för lite om Eskilstunakistor för att våga uttala mig.