Det intressanta med kombinationen mellan olika vetenskaper i termen av Svear är att man kan skapa mer sannolika scenarior. Här kan vi exempelvis gå till språkvetenskapen där germanska språket, urgermanska, utifrån sannolikheter verkar uppstå i övergången till järnåldern. Är detta intressan, ja för det verkar arkeologiskt som ett skifte av strukturella fenomen skedde med detta. Från att produkten, brons, som importerades och var motorn i ett system som verkar, åtminstonde för Sveriges del, ha täckt nordeuropa. I förhållande mälardalen också bortot Ural. Systemet fasas ut i med att järnproduktionen kunde skötas i närområdet och i sig inte stimulerade utbyte. Dock kvarstår statusföremål som framåt romersk järnålder återigen börjar aktivera de gamla kontaktnäten. Vid denna tid (Tacitus) prata skandinavien och östersjöbäckenet germanska, sannolikt uppdelad i olika dialekter. Tacitus målar upp en bild av olika stammar som mer eller mindre gemenskap med varandra, där Suebiska förbundet är det största. Med Sveber och bla Goter. Svionerna som sägas bebo öar i en vik av östersjön vars attribut bla är skepp skall dessutom vara av samma ursprung som Sveberna. Oavsett var vi förlägger de mer tveksamma geografiska orterna har vi här, runt år noll, ett spegelförhållande mellan skandinavien och södra östersjön - Sveber, Goter respektive Svear, Göter. Goternas egna historie beskrivning beskriver sig ha härstamning från skandinavien. Den största, centrala ön i östersjön, mitt i nätet så att säga, heter nu Gotland, och tidigare Ögotland i motsatts till kontinenten/skandinavien. Kontakterna över östersjön och östra sverige, inkl mälardalen, har en mkt lång historia vilket är naturligt. Dock ser vi vid år noll en möljligt mer uttalad(?) gemenskap. Denna gemenskap fortsätter in i järnåldern för att vid vikingatid i smått fortfarande ha likartad strukturering. Även om germanerna har försvunnit från södra östersjön med ersättning av slaviska stammar. Vi kan se utbyte, giftemål mellan regionerna. Danerna sägs ha samma ursprung som Svearna, Hedeby är ett tag behärskad av Svear. Tror inte på en uttalad kungamakt, som baserar sig på nation och folk utan poängen är att vi kan se strukturer och namn som speglar någon form av förhållande som jag tror kan spåras tillbaka till bronsåldern. Tankarna med ett skandinaviskt förbund för att hejda frankernas anmarsch är ett spår jag själv inte har funderat så mycket kring. Men intressant är att vi kan se fortifikationer vid flera av germanernas länder under denna tid, Offas dyke (england), Danevirke, Götavirke. Under samma tid växer Birka (mälardalens), Hedeby fram med starka fortifikatoriska anläggningar. Germanerna verkar ha haft ett behov av skydda sig under slutet av 700 talets slut. Säger kanske inte så mycket men intressant att vi har belägg av förbindelse med Svearna genom Gnupas maktövertagande av Hedeby och Sutton Hos förbindelser med Uppland. Detta tycker jag i sig själv målar en bild av starka gemensamma band mellan olika delar av nordgermanien där vi möjligen kan spekulera i ett gemensamt, kulturellt östersjöförbund. Lite lustigt kan man kanske se Hansans som en merkentil fortsättning.