Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2523840 gånger)

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #1880 skrivet: juni 12, 2012, 22:10 »
Andreas

Kolla vad jag skrev

Jag menar 20% av högarna som är minst 15 meter samt 1 höga..

Marty

Utloggad stakodder

• Veteran
  • Antal inlägg: 688
« Svar #1881 skrivet: juni 12, 2012, 22:17 »
Hur stora dessa riken var och hur länge de varade, var nog till stor del beroende på enskilda hövdingars personliga ledaregenskaper, samt befolkningsunderlaget till antalet krigare. Riken kunde erövras men åter förloras/befrias. Att ett större antal svear permanent kan ha flyttat ner i Västergötland och försvårat "befrielsen" genom etnisk rensning är väl möjligt?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1882 skrivet: juni 12, 2012, 22:18 »
Stakodder

Huvudort Varnhem. Grymma fynd från 200-1200 e kr. Guld, romersk import, vikingatida skatt, kloster, kungagravar, Sveriges första stenkyrka. Allt finns där. Inom synavstånd ligger Götala, alla Götars ting. Tornen i Skara syns från Varnhem. För 20 år sedan visste vi inget om Uppåkra. Uppåkra och Uppsala är ju knappast bra hamnar?

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #1883 skrivet: juni 12, 2012, 22:26 »
Jag menar 20% av högarna som är minst 15 meter samt 1 höga..

Av de som Sahlgren beskrev eller? Ledsen, men lite otydligt vad du menar. För mig verkade det som att du påstod att 20-50% av alla högar är storhögar...

Utloggad stakodder

• Veteran
  • Antal inlägg: 688
« Svar #1884 skrivet: juni 12, 2012, 22:28 »
Stakodder

Huvudort Varnhem. Grymma fynd från 200-1200 e kr. Guld, romersk import, vikingatida skatt, kloster, kungagravar, Sveriges första stenkyrka. Allt finns där. Inom synavstånd ligger Götala, alla Götars ting. Tornen i Skara syns från Varnhem. För 20 år sedan visste vi inget om Uppåkra. Uppåkra och Uppsala är ju knappast bra hamnar?

Marty

Ok, Varnhem. Men väldigt centralt..

Jo, Uppsala hade väl en hamn nära? Och liknar Lejre på det viset att platsen ligger skyddad längst in i en vik, vilket gör det svårt för angripare, samtidigt som det är lätt att segla ut. Men samtidigt centralt, och kanske därför en stor fördel.

Uppåkra ligger ganska nära Lomma, som rimligen måste ha varit hamnen. Liknar på det viset mer det tidigaste huvudorten för danerna på Stevns, också en bit inåt land men vid en å.

Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1885 skrivet: juni 12, 2012, 22:35 »
20-50% av de högarna Sahlgren beskriver som minst 15 m i diameter och minst 1 meter höga. Detta innebär en mycket liten andel av alla högarna. Vid 50% så blir det 2,5% storhögar (dvs ca 25 stycken av ca 1000 högar totalt). Med tanke på att Falbygden är extremt uppodlad så måste antalet gravhögar ha varit många tusen tidigare.

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1886 skrivet: juni 12, 2012, 22:38 »
Jo, Uppsala hade väl en hamn nära? Och liknar Lejre på det viset att platsen ligger skyddad längst in i en vik, vilket gör det svårt för angripare, samtidigt som det är lätt att segla ut. Men samtidigt centralt, och kanske därför en stor fördel.

Östra Aros var troligtvis Gamla Uppsalas hamnläge, vilket bland annat får stöd av att i stort sett all mark öster om ån var i kunglig ägo under tidigmedeltid, med kungsgård och stenkyrka ungefär där domkyrkan ligger idag. 

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1887 skrivet: juni 12, 2012, 22:39 »
20-50% av de högarna Sahlgren beskriver som minst 15 m i diameter och minst 1 meter höga. Detta innebär en mycket liten andel av alla högarna. Vid 50% så blir det 2,5% storhögar (dvs ca 25 stycken av ca 1000 högar totalt). Med tanke på att Falbygden är extremt uppodlad så måste antalet gravhögar ha varit många tusen tidigare.

Tack för förtydligandet.

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #1888 skrivet: juni 12, 2012, 22:44 »
Komplex bilden är tydlig i mälardalen, central kultplats, båtgravar och senare när vikarna grundades upp köpingar. Uppsala, Enköping (sagån), Västerås och Köping...Arboga är lite off men ungefär detsamma.
Erik

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #1889 skrivet: juni 12, 2012, 22:49 »
Var har man hittat dessa 10.000 år gamla bosättningar på öar i Roslagen? För att komma upp i sådan ålder så måste man ju i denna del av Sverige vara uppe på typ 60-70 meter över havsnivå... Finns kanske några så gamla boplatser i tex det inre av Gästrikland, men knappast ute vid kusten.

Som du redan påpekat har Roslagens kust och skärgård inte inventerats tillräckligt. Därför lånade jag dom resultat vi har från sälägarna som bebodde Södertörn och Tyresö-området, ca. 9500 - 10.200 f.n. Wikell och Petterson har som du säkert vet gjort endera spännande fynd och mätningar där från våra tidiste mesolitiker. Sen finns samma åldrar från Finlands södra kust, där man har åldrar upp till 10.700 f.n.

Vad gäller landhöjningen efter LGM och Dryas-perioderna så har Wikel och Pettersons fynd av daterbart material gjort det nödvändigt att skjuta åldern på landhöjningen något bakåt i tid. Dom data som hittills har använts för att anslå tid och hastighet för landhöjningen mellan Mälarn och Roslagen är alltså inte entydiga och engiltiga - ännu.

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2007/07/31/mesolithic-scholar-happy-to-ge/
http://www.eaa2011.no/absractsearch.cfm?pMode=AbstractView&pAbstractId=22508

Varför skulle Adams Birka ligga på Åland? Förresten, borde inte fråga. Orkar inte debattera Birka också. Men även om Birka låg på Åland så lär väl inte Vendel och Valsgärde ingå i Roden?

Teorin om Birka på Åland är långt från ny. Att det fanns ett handelssenter (Birka) på Saltvik på Åland är ju klart. Om detta är Ansgars, Unnis och ävt. Adams Birka är alltså en öppen fråga. När manser på åldern för Björköns förstörande (970-80) så stämmer det dåligt med uppgiften om att "Götarnas Birka"skulle ha förstörts ikring 1050, varefter biskopssättet flyttades till Linköping. Detta årstal stämmer dock väldigt bra med förstörelsen av byarna på Åland...

Nu finns det sen Kaukais-perioden ett östligt inflytande i Hälsingland, Gästrikland och Roslagen. Det knöt jag till en klassiska förbindelsen mellan goter och vender, eller 'götar' och 'finnar'.

Fynden i Vendel och Valsgärde kan tydligen tolkas som en rest efter götisk/gotisk influens, vilket stämmer bra med ett 'götarnas birka' mitt i Ålands hav, där dom "handlade med "många olika folk" från norr och öster - typ kvener, kareler, vender, ryss och balter.

Min poäng var enbart att Adams beskrivning av "götarnas land" beskriver hela kusten av Östergötland, Sörmland och Roslagen - ända fram till "götarnas Birka", "på en ö mitt i havet". Hurvida Vendel/Valsgärde dengång tillhörde "kustborna" skall vara osagt. Vad man nu kan påstå är att vendiska och götska stormän kan ha haft någon form av residens ("ambassader"/"köpstäder"/"kolonier") ikring Örbyhus redan 1000 år före Wasa-ätten. Det underbyggs förövrigt av Gutasagans beskrivinging om hur guterna (inkl. götarna) på ett tidpunkt allierades med svenskarna och kungasätet i Uppsala.  8) 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #1890 skrivet: juni 12, 2012, 22:51 »
Yngwe, yngwe - du glömmer norrland och östland  :)

Nå angående namnet Birka (vet att jag kommer få pisk), detta klingande namn som rimmar på virka. Birka, björkörätten osv. Birkabeningar, birkalar - det formligen vimlar av bir(k) förleder i den tidiga historien, kan det inte vara så att detta begrepp står för handelsplats rent av, är inte först vet det.

Ja men Norrland är inte mer relevant i det sammanganget än Norrängen i Huskvarana  ;D

Birka är handelsplats, en variant av köping. Helt överens. Dom fanns lite varstans!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1891 skrivet: juni 12, 2012, 23:09 »
Varnhem ligger väldigt bra till om du vill nå Vänern, Östersjön, Västerhavet. Söderut går redvägen som har rötter i stenåldern och slutar i Halland. Tror att en Götakung under 500-talet kan ha haft kusiner/ägande enligt en Husaby/Bo modell. Alvhem/Skepplanda är Lödöses och Göteborgs föregångare. Här finns minst 2 vikingaskepp. Skeppsdelar från romersk järnålder osv. Alvhemsbyggden är som jag ser det ett marint "Götavirke". Många fornborgar vid Älven och bl a en flytspärrstock daterad 450 e kr (Sveriges äldsta). Alvhem är nog den viktigaste av Varnhemskungens hamnar. Skalunda har haft en bra hamn i Vänern. Köpingar verkar finnas i Älvområdet redan på 800-talet Trollhättan/Gamla Köpingen och Grönköping/Alvhem/Skepplanda.

Marty

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #1892 skrivet: juni 12, 2012, 23:27 »
Att Uppsala var huvudorten i Svea rike under lång tid är väl ganska självklart  ;)

Men vilka var huvudorterna i Göta rike, dels Västergötland, dels Östergötland? Fanns det huvudorter i dessa landskap? Både före och efter "annekteringen" från svearna.

Ni svamlar alla i nattmössan, götarnas huvudstad låg givetvis centralt, i en rik byggd med ett omland som kunde försörja den med allt den behövde. Dess kontinuitet som maktcenter avbryts inte förräns Göta-kungarnas dominans bryts, och när rikets enande kräver en ny centralpunkt mitt i riket, vilket blir Stockholm.

De arkeologiska lämningarna förringas, gravfältet fragmenterats för att antalet gravar inte skall överglänsa Uppsala- och Västgötaskolans praktexemplar, men var och en kan se att gravfälten bara separeras av modern bebyggelse, och att det alltså inte är en ursprunglig fragmentering.  Trots att stora delar alltså är överbyggda finns 800 synliga gravar, och säkra uppgifter om många fler som borttagits. Det blir långt fler än vad skojaren högst tvivelaktigt plitat ner på en karta över Uppsala... och om man började gräva skulle Birkas 3000 säkert hamna i skymmundan. Därtil en mängd med högar och annat förunderligt, och då har ändå naturen själv återtagit en stor del av rikedomens spår!

Ingen som sett platsen höja sig ur morgondimman kan undgå att förstå att platsen är magisk,och när man ser den höja sig från själva vattenytan och sväva i luften förstår man att dess like inte finns! Dess namn skvallrar också om heliga innevånare!

Ni obildade som inte förstått vilken platsen är.... ja ni kommer att fortleva i okunnighet och fattigdom!!!!

;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #1893 skrivet: juni 13, 2012, 07:16 »
Ja, visingsö glöms lätt bort.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #1894 skrivet: juni 13, 2012, 07:59 »
Vad gäller handel och tillgång till varierande material så kan man förvänta sig att kustnära gravar har mer komplexa föremålsgrupper. Jag tror därför inte att man ska förvänta sig riktigt samma exklusiva gravfynd när det gäller bruksföremål i ex de västgötska högarna annat än hos en mycket snäv krets. Vi har ju redan sett denna tendens i romersk järnålder och medeltid.

Utloggad algot

• Medlem
  • Antal inlägg: 26
« Svar #1895 skrivet: juni 13, 2012, 08:09 »
I Holger Bengtssons histioriedisputation i Skövde 1968 förekom följande dialog.Mellan Holger Bengtsson och docent Harald Wideen.
Bengtsson:I sak skulle vi alltså vara överens om att Götaland inte avfolkades och att folket norr om Mälaren icke erövrade Götaland?
Wideen:Javisst.
Bengtsson:Ja,det räcker.
Detta var 1968.Är det andra förutsättningar idag?
Jeffrey.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #1896 skrivet: juni 13, 2012, 08:19 »
Nja, Sverige är en bananrepublik när det gäller historia. Det är därför det kuppas från alla håll, inte minst i detta forum;)

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #1897 skrivet: juni 13, 2012, 08:50 »
Jag undrar om det hade sett annorlunda ut om Sveriges riksarkiv och kungliga bibliotek inte brunnit ner 1697?

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1898 skrivet: juni 13, 2012, 09:12 »
Visingsö och Varnhem är båda lika utifrån en central placering (och skyddad) om man har ambitioner att verka över flera regioner. Varnhem betyder just en skyddad plats.

Marty

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #1899 skrivet: juni 13, 2012, 09:22 »
Som sagt, vi kommer ingen vart med enbart spekulationer, det har plöjts och bökats i jorden över hela Sverige, det har grävts och vaskats, penslats och arkiverats. Ser man olikheter mellan regioner? Arkeologiskt? Kulturellt??
Erik