Var har man hittat dessa 10.000 år gamla bosättningar på öar i Roslagen? För att komma upp i sådan ålder så måste man ju i denna del av Sverige vara uppe på typ 60-70 meter över havsnivå... Finns kanske några så gamla boplatser i tex det inre av Gästrikland, men knappast ute vid kusten.
Som du redan påpekat har Roslagens kust och skärgård inte inventerats tillräckligt. Därför lånade jag dom resultat vi har från sälägarna som bebodde Södertörn och Tyresö-området, ca. 9500 - 10.200 f.n. Wikell och Petterson har som du säkert vet gjort endera spännande fynd och mätningar där från våra tidiste mesolitiker. Sen finns samma åldrar från Finlands södra kust, där man har åldrar upp till 10.700 f.n.
Vad gäller landhöjningen efter LGM och Dryas-perioderna så har Wikel och Pettersons fynd av daterbart material gjort det nödvändigt att skjuta åldern på landhöjningen något bakåt i tid. Dom data som hittills har använts för att
anslå tid och hastighet för landhöjningen mellan Mälarn och Roslagen är alltså inte entydiga och engiltiga - ännu.
http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2007/07/31/mesolithic-scholar-happy-to-ge/http://www.eaa2011.no/absractsearch.cfm?pMode=AbstractView&pAbstractId=22508
Varför skulle Adams Birka ligga på Åland? Förresten, borde inte fråga. Orkar inte debattera Birka också. Men även om Birka låg på Åland så lär väl inte Vendel och Valsgärde ingå i Roden?
Teorin om Birka på Åland är långt från ny. Att det fanns ett handelssenter (Birka) på Saltvik på Åland är ju klart. Om detta är Ansgars, Unnis och ävt. Adams Birka är alltså en öppen fråga. När manser på åldern för Björköns förstörande (970-80) så stämmer det dåligt med uppgiften om att "Götarnas Birka"skulle ha förstörts ikring 1050, varefter biskopssättet flyttades till Linköping. Detta årstal stämmer dock väldigt bra med förstörelsen av byarna på Åland...
Nu finns det sen Kaukais-perioden ett östligt inflytande i Hälsingland, Gästrikland och Roslagen. Det knöt jag till en klassiska förbindelsen mellan goter och vender, eller 'götar' och 'finnar'.
Fynden i Vendel och Valsgärde kan tydligen tolkas som en rest efter götisk/gotisk influens, vilket stämmer bra med ett 'götarnas birka' mitt i Ålands hav, där dom "handlade med "många olika folk" från norr och öster - typ kvener, kareler, vender, ryss och balter.
Min poäng var enbart att Adams beskrivning av "götarnas land" beskriver hela kusten av Östergötland, Sörmland och Roslagen - ända fram till "götarnas Birka", "på en ö mitt i havet". Hurvida Vendel/Valsgärde dengång tillhörde "kustborna" skall vara osagt. Vad man nu kan påstå är att vendiska och götska stormän kan ha haft någon form av residens ("ambassader"/"köpstäder"/"kolonier") ikring Örbyhus redan 1000 år före Wasa-ätten. Det underbyggs förövrigt av Gutasagans beskrivinging om hur guterna (inkl. götarna) på ett tidpunkt allierades med svenskarna och kungasätet i Uppsala.