Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2524602 gånger)

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #1840 skrivet: juni 12, 2012, 16:15 »
Yngwe,

Skamby-Valsgärde var intressant.

Nämnde vi inte nån gång att kusten efter Ros-lagen beboddes av en (götisk) fiske-/fångst-kultur - ända upp till Björkö/Grisslehamn, varifrån dom handlande med venderna/kvenerna över Ålands hav och Åland?

Enligt Adams Gesta skal "götarnas land" följa kusten till "Götarnas Birka". Om detta Birka låg på Åland har man tydligen en gemensamhet mellan götar/goter och kvener/vender- via Åland....

Venderna kom troligen motsatt väg och har tydligen haft sitt inpass ikring Vendel/Valsgärde.

Du nämnde den götiska fiske/fångst-kulturen. Inte jag!  Jag kan inte för mitt liv förstå din slutsats om detta, vilket jag påpekat tidigare!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #1841 skrivet: juni 12, 2012, 16:37 »
Om skärgården öst i Svealand inte befolkades av fiskare och fiskebönder, vem skulle då kunna sätta bo där?  :P

När vi diskuterat Roslagen - enligt namnets etymologi - hävdade jag väl att Roslagen kan ses som ett område vid sidan om (och konstitutionellt utanör) Mälarn, Svealand - och jordbrukskulturen som kännetecknar "svearna".

Poängen var nu - ändå - att Adam beskriver "götarnas land" som östkusten av nuv. Sverige, från Möre till Björkö/Birka. Det inkluderar ju Valgärde/Vendel. Det var det jag ville höra din kommentar till - på bakgrund av Rundkvists fynd - och fundering...

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #1842 skrivet: juni 12, 2012, 16:39 »
Menar du att Västgötar inte tål mjölk Boreas? Eller vad försöker du säga?

Märkliga frågor. Kanske du kunde försöka förstå och besvara mina två kommentarer till dina tidigare fråga om samma sak?

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4226.msg48298.html#msg48298

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #1843 skrivet: juni 12, 2012, 17:00 »
Det var alltså inte menat som ett allvarligt debattinlägg utan som ett förtydligande. Kulturellt har dessa områden varit länkade, men man ser ofta dessa termer kastas fram och tillbaks utan att någon tänker på dess egentliga betydelse.

Men inom svensk arkeologi så används uttrycket "Mälardalen" för i stort sett hela Uppland, Västmanland och Södermanland, och ibland även Närke. Att försöka använda det på något annat sätt skulle bara skapa förvirring. Desseutom finns det knappast någon geografiskt korrekt definition av "Mälardalen" - är det bara de områden där man kan se Mälaren? Eller kanske de områden som avvattnas ut i Mälaren? Eller kanske hela den region som ligger i det "bäckene" i bergrunden vars lägsta delar utgör just Mälaren?

När vi diskuterat Roslagen - enligt namnets etymologi - hävdade jag väl att Roslagen kan ses som ett område vid sidan om (och konstitutionellt utanör) Mälarn, Svealand - och jordbrukskulturen som kännetecknar "svearna".

Poängen var nu - ändå - att Adam beskriver "götarnas land" som östkusten av nuv. Sverige, från Möre till Björkö/Birka. Det inkluderar ju Valgärde/Vendel. Det var det jag ville höra din kommentar till - på bakgrund av Rundkvists fynd - och fundering...

Nu är ju Roslagen en del av samma jordbrukskultur som de inre delarna av Mälardalen. Visst förlitade man sig kanske till större grad på fiske än på andra ställen, men alla äldre byar ligger i jordbruksmark, och den egentliga skärgården är nästan tom på äldre bebyggelse. Rent arkeologiskt är väldigt få undersökningar gjorda i Roslagen, framför allt dess norra del är i stort sett outforskad, men gravfälten har en högst genomsnittlig "mälardalskaraktär".

Och förresten, Vendel och Valgärde ligger väl inte mellan Möre och Björkö? 

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #1844 skrivet: juni 12, 2012, 17:07 »
Boreas du kan väl inte uppfinna en ny folkgrupp för varje typ av födoproduktion?
Jag känner att jag redan har besvarat dig tidigare men vi har nog väldigt olika förkunskaper.

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #1845 skrivet: juni 12, 2012, 17:23 »

Nu är ju Roslagen en del av samma jordbrukskultur som de inre delarna av Mälardalen. Visst förlitade man sig kanske till större grad på fiske än på andra ställen, men alla äldre byar ligger i jordbruksmark, och den egentliga skärgården är nästan tom på äldre bebyggelse. Rent arkeologiskt är väldigt få undersökningar gjorda i Roslagen, framför allt dess norra del är i stort sett outforskad, men gravfälten har en högst genomsnittlig "mälardalskaraktär".

Nu refererar du till dagens karta över Roslagen, inte till tråden där Roslagens etymologi diskuterades.

Förövrigt är dom äldsta boplatser på öarna i Roslagen ca. 10.000 år gamla. När man gjort större inventeringar efter denna skärgård kan vi kanske ta upp frågan på en bredare basis - och med en arkeologisk och lokalhistorisk kontext i botten.

Citera
Och förresten, Vendel och Valgärde ligger väl inte mellan Möre och Björkö?

Vad Adam skrev om geografin i området - och vad dagens kartor ve att berätta - är ju två lite skilda saker. Det glömde jag tydligen precisera. Om Adams Birka låg på Åland kan man ju førlänga "kusten från Möre till Birka" norr till Grisslehamn. Duger det?

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #1846 skrivet: juni 12, 2012, 17:24 »
Om götarna ärfiskare, jägare, handelsmän, skärgårdsbönder, varför bor majoriteten av dem sedan stenåldern på fullåkersbygd i inlandet?

Utloggad Boreas

• Gode
« Svar #1847 skrivet: juni 12, 2012, 17:30 »
Det kallas 'adaption'. Dessutom kom hemvarande götarna under Svearnas krona sen ca. år 500.
Som arkeolog är du väl bekant med dom struktella samhällsändringar som föregår i det post-romanska N-Europa, dagens Sverige inklusive?

Här ett modernt exempel - från säljägarna på Grönland:
http://www.lifeonthinice.org/greenland-people-1/inuit-workers-harvest-a-potato-crop-at-the-equaluit-ilua-farm-in-sermilik-fjord-south-greenland-27_20_374.html

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #1848 skrivet: juni 12, 2012, 17:39 »
Yngwe, yngwe - du glömmer norrland och östland  :)

Nå angående namnet Birka (vet att jag kommer få pisk), detta klingande namn som rimmar på virka. Birka, björkörätten osv. Birkabeningar, birkalar - det formligen vimlar av bir(k) förleder i den tidiga historien, kan det inte vara så att detta begrepp står för handelsplats rent av, är inte först vet det.
Erik

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1849 skrivet: juni 12, 2012, 17:50 »
Förövrigt är dom äldsta boplatser på öarna i Roslagen ca. 10.000 år gamla. När man gjort större inventeringar efter denna skärgård kan vi kanske ta upp frågan på en bredare basis - och med en arkeologisk och lokalhistorisk kontext i botten.

Vad Adam skrev om geografin i området - och vad dagens kartor ve att berätta - är ju två lite skilda saker. Det glömde jag tydligen precisera. Om Adams Birka låg på Åland kan man ju førlänga "kusten från Möre till Birka" norr till Grisslehamn. Duger det?

Var har man hittat dessa 10.000 år gamla bosättningar på öar i Roslagen? För att komma upp i sådan ålder så måste man ju i denna del av Sverige vara uppe på typ 60-70 meter över havsnivå... Finns kanske några så gamla boplatser i tex det inre av Gästrikland, men knappast ute vid kusten.

Varför skulle Adams Birka ligga på Åland? Förresten, borde inte fråga. Orkar inte debattera Birka också. Men även om Birka låg på Åland så lär väl inte Vendel och Valsgärde ingå i Roden?   

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #1850 skrivet: juni 12, 2012, 18:06 »
Det är främst din geografi jag inte får ihop Boreas.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #1851 skrivet: juni 12, 2012, 18:07 »
Om man vill titta på havsnivåer och landnivåer historiskt finns det en utmärkt tjänst här:

http://maps2.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html

Det var ganska blött i hela Uppland och på Åland för 10 000 år sedan.

Det är Statens Geologiska undersökningar SGU.

Thomas I

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #1852 skrivet: juni 12, 2012, 18:26 »
Vilken häftig karta, tackar, kommer att förgylla långa tider. Sitter och funderar om jag skall köpa kommande strandtomt efter förväntad landhöjning eller meterolgernas havshöjning   ;D
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #1853 skrivet: juni 12, 2012, 18:32 »
Ättelägg. Det finns både en landhöjningseffekt och havsnivåeffekt över så långs tidsperioder.

Finnestorp har en snygg webb-sajt med mycket intressant information. Hittade en karta över vendeltida kammhjälmfynd:

http://www.finnestorp.se/aktuellt.aspx

Skrolla ner till "Inte var det vikingarna som ”upptäckte” England". Där finns kartan.

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #1854 skrivet: juni 12, 2012, 19:05 »
Bra karta Thomas.
Kollade igenom Sahlström från 30-talet. I hans genomgång har Gudhems Härad 48 rösen som är över 15 meter i diameter och minst 1 meter högt. Motsvarande siffra för Valle Härad är 47. Dessa härader är extremt täta på fornlämningar men jag kan tänka mig att exempelvis Vad och Kålland har lika höga siffror. Många av dessa är naturligtvis inte från Vendeltiden. Det finns absolut inga trovärdiga sammanställningar kring storhögar i Västergötland:(

Och en hjälm från Halland som visar hur lätt en sådan är att missa vid en utgrävning...

http://fornvannen.se/pdf/1940talet/1940_312.pdf

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1855 skrivet: juni 12, 2012, 19:17 »
Är det rösen eller högar det handlar om? I Västergötland har man ju bronsåldersrösen, och många av dem är ju väldigt stora.

Jag håller med om att många hjälmar säkert har missats av arkeologerna, framför allt i brandgravar.

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #1856 skrivet: juni 12, 2012, 19:20 »
Bra att veta att både landhöjning och havshöjning är med räknade. Angående fynd kartan har vi kluster i Uppland och Gotland vilket sträker en gammald bild av ett östersjöförbund med östra sverige och öarna. Vet någon om dessa elitfynd från mitten av järnåldern i östeuropa??
Erik

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #1857 skrivet: juni 12, 2012, 20:17 »
Han separerar ut gravar med bronsåldersfynd. Många av de flackare är antagligen från RJÅ, få är nog från vikingatid. Kollade upp Göta Älv igen och här har funnits minst 20 storhögar. Förutom Valle och Gudhem har antaligen Vad och Kålland motsvarande antal. Oavsett detta har VG en mycket stor mängd storhögar där delar av landskapet kanske är den mest lika Uppland i densitet. Tror att Beowulf och hans Götar/Geatas med sina Svinhjälmar är en stark indikation att dessa prakthjälmar var ett spritt mode över hela sydskandinavien. Glöm inte att supergöten Beowulfs pappa var från Svealand. Mode i finare kretsar rörde sig snabbt även på den tiden.

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #1858 skrivet: juni 12, 2012, 20:35 »
Uppsala har sin mytologiska Ynglingaätt och Lejre i Danmark har sin lika mytologiska Sköldungaätt. I ena fallet är det en Asagud och i det andra är det Odens son som startat släkten.

Beowulf skall väl både vara relaterat till nuvarande Storbritannien och Lejre i Danmark?

Många platser kämpar om att få sin mytologiska glans.

Thomas I

Utloggad stakodder

• Veteran
  • Antal inlägg: 688
« Svar #1859 skrivet: juni 12, 2012, 20:45 »
Att Uppsala var huvudorten i Svea rike under lång tid är väl ganska självklart  ;)

Men vilka var huvudorterna i Göta rike, dels Västergötland, dels Östergötland? Fanns det huvudorter i dessa landskap? Både före och efter "annekteringen" från svearna.
Jag vet var Grendels grotta ligger