Folk och nationalmyter är intressant tema, många länder har mindre väl uppbyggda myter än Sverige. Visst talar jag mycket om Snorre men det finns som bekant många källor, som Beowulf o.s.v. Jag är ingen fakta samlare utan som profession analytiker där helheten är utgångsläget och detaljer hypotes byggande o.s.v. På detta vis liknar vårt utgångsläge där alla källor måste viktas mot varandra, visst det finns politiska och sannolikt religösa ansatser i skrivandet men å andra sidan är arenan sig likt med Skandinavien. Saxo skriver utifrån Dansksynvinkel, Beowulf utifrån Engelsk, Snorre utifrån Islänsk (fast han var väl på besök i just Västergötland?), och norska kväden utifrån Norsk. Likaså har vi andra källor som, rysska, arabiska och tyska. Finns mer som frankiska noteringar o.s.v. Det är den samlade bilden, inte enstaka passager i enstaka textavsnitt i enstaka alster som bekräftar eller fäller, vore det så skulle vi inte ha en debatt. Sträckläser man texterna blir ett faktum intressant
1. Svear nämns många gånger i de flesta källor.
2. De är huvudaktör i många av texterna
3. Svear och Göter nämns ofta som enskilda namn i samma texter vilket i min värld brukar betyda olika enheter, inte olika namn på samma sak.
4. Det finns en kontinuitet som sträcker sig tillbaka till 1200 talet med minskad grad av bevisbarhet, före 1200 talet är källorna få, något motstridiga och som historiskt giltiga dokument svaga men vad talar för att det före 1200 talet skulle ha varit så radikalt annorlunda när det gäller geografi och namn? Ortnamnsforskning har icke detta problem där källorna före nya tiden är än mer glispiga än det gäller de större geografiska enheterna. Många pratar om politik och andra krafter i svepande ordalag som skulle ha haft ett intresse att rumstrera om i geografin, men varför. Misstänkt likt konspirationsteori.
5. Tossar, framför allt förr, som ville skapa mer än vad som fanns, fanns det, men även idag, minns Sätunas berömda forntida grund som visade sig vara en ladugårdsgrund från 1800-talet. Detta gör inte de fakta som ändock finns mindre sant. Likt arkeologi får vi gräva oss under dem