Hittade den här boken på ett antikvariat på nätet som behandlar samma ämne:
Bokverk fra Millomalderen 1: Einhard og Notker den Stame Karl den Store. Det Norske Samlaget, Oslo 1929, 192 sid.
Vad roligt!
Jag har kommit till sidan 11, för jag har haft dåligt med tid, men idag är jag ledig och kan läsa.
handlar egentligen inte om "Vilka var ...svearna?", utan mer om "Varför fanns det "vikingar"?"
"Introduction" tar upp att Frankernas ledare Childeric blev åsidosatt av påven som krönte Childerics "Mayor of Palace"; "Pippin den lille", redan innan kungen var borta. Karolingerna var /och blev ett starkt stöd för kristendomen och påven. Karl förde krig mot Langobarderna söderut, (de hotade påvedömet) och senare också mot Saxarna norrut. Det var ett slaktande av de upproriska Saxarna av oerhörda mått. Liknar faktiskt folkmord.
I det skenet måste man se vikingarnas "härjningar. De förde krig mot Frankerna och deras underlydande folk på Frankerväldets flanker, längs med kusterna av det.
Danskarna (vilket de kanske ännu inte kallades, "Nordmän" tror jag de var enbart) stödde Saxarna, och för att skydda sig byggde de upp "Danevirke" mot Charlemagnes anfall, Godefrid, "the Northman" var kung.
810 skulle Charlemagne och Godefrid mötas i ett slag vid Verden, men Godefrid blev mördad strax innan. Det var också Charlemagnes sista "expedition". Innan dess hade hans tid varit ett enda krigståg från 768.
Jag tolkar detta också som ett religionskrig mellan "De hedniska" och kristendomen, lika väl som uppror mot den tvångströja som lades på handeln. Charlemagne införde omfattande lagstiftning i hela Europa som han härskade över, dock föjdes inte hans lagar i utkanterna.
Anfall mot klostren har säkert också en betydelse i handelstermer (inte bara religion) eftersom de var mycket stora importörer av allehanda lyxvaror från ffa öster.
Det blir mer spännade läsning idag.