Visst finns det ett tidigare "urnegravskick" med tvättade ben osv (det förekommer även i Mälarlandskapen, men är vanligare i ÖG, har jag för mig) men jag har för mig att även den yngre järnåldern har mycket fler regelrätta "urnegravar" i ÖG än i Mälarlandskapen. Men jag kan ha missuppfattat.
När det gäller storhögarna så tror jag fortfarande att det ligger en traditionsskillnad mellan Mälarlandskapen och ÖG/VG. De är så otroligt mycket vanligare i Mälarlandskapen än någon annan stans i landet.
I ÖG och VG där de är ovanligare så kan jag tänka mig att de kanske representerar etablerandet av något sorts "ämbete", men det är svårt att få den tanken att gå ihop med antalet i Mälarlandskapen. Bara i Uppsala-området (de 14 socknar som utgör "Uppsalaslätten) finns minst 32 högar med en diameter över 20 m. Alltså måste man tänka sig att storhögar inte bara var förbehållna samhällets ledande sociala skikt, utan att det var en statussymbol som ideologiskt var tillgänglig för alla som kunde organisera tillräckligt med arbetskraft. De utgrävda storhögarna tyder på samma sak - en mindre grupp av dem innehåller mycket rika gravgåvor som kan tolkas tillhöra en högre elit (tex Gamla Uppsala, Brunshögen i Husby-Långhundra, Skopintull på Adelsö) medans den stora majoriteten faller in i en lägre nivå; vapen och exklusiva hantverk, men få ädelmetaller och importerade föremål.
På en så viktig centralplats som Gamla Uppsala kan man förvänta sig att man haft extra behov att manifestera sig i takt med maktskiften varför där bör finnas fler. Ju mer oroligt desto mer och större behov av maktuttryck. I en vidare diskussion skulle man vilja ställa detta mot andra uttrycksmedel för det är inte helt oproblematiskt.
Jag brottades ganska mycket med det här i min master. Kan man verkligen säga att frånvaron av maktmanifestationer tyder på rikedom och stabilitet, medan det omvända tyder på oro och splittring? Problemet blir ju att man använder det faktum att man
inte kan se någonting i materialet som argument för att det egentligen funnits där, och
närvaron av någonting för att säga att det egentligen
inte funnits där.
Jag kan hålla med om att Mälarlanskapen måste varit mycket dynamiska under yngre järnålder, men jag vet inte om jag känner mig så säker på resten. Den stora mängden "centralplatser" i Mälarlandskapen är onekligen fantasieggande, men jag tror att det än så länge är svårt att tolka dem. Beroende på vilken utgångspunkt man har kan de användas som bevis både för splittring
och om man så vill, hög nivå av organisation och sammanhållning.