Jag studerar just nu Ynglingasagan och använder de begrepp jag redovisat tidigare, alltså jag skiljer mellan Sveakungar, landskapkungar, häradskungar, Birkakungar osv. Jag går på exakt det som skrivs om respektive Kung – och jag får faktiskt en helt annorlunda bild av våra sagokungar.
Jag är inte färdigläst än på ett tag – men den bild som växer fram är lite fantastisk måste jag säga.
Kort beskrivet: Från Sveakungar blev kungarna Landskapskungar – senare blev de ”bara” Kungar över t.ex Tiohundraland. Deras kungamakt sjönk alltså. Från denna position byggde de med krig, våld och mord upp först Oppland, sedan tog de landskapen runtomkring (Närke, Södermanland) delvis med hjälp av Västgötar ( i krig med bland annat Östgötar) och byggde upp det som vi kallar Svealand (dom kallar det Oppland). Uppsalakungen styrde över Oppland i princip efter Ingjald Illråde på 600-talet.
Notera att Uppsalakungen var alltså en Uppsalakung – INTE en Sveakung. Parallellt fanns alltså Kungar över Götaländerna. Småland nämns inte.
Sveaväldet var alltså det välde som uppstod när omliggande landskap, Södermanland, Närke, osv, införlivades med Oppland. DET var Sveaväldet - vid denna tid.
Ynglingasagan skriver klartext. Det är bara att läsa innantill. Bröt-Anund var Kung över Tiohundraland, inget annat. Hans son var Kung över Fjadryndaland, inget annat. Ingjald Illråde var Kung över Tiohundraland när han brände inne sina sex kollegor och tog deras landområden och införlivade dem med Tiohundraland till det Oppland som då började byggas upp. Jag har alltså inte gjort några som helst bedömningar här. Det hela står i klartext i Ynglingasagan. Namngivet och i klartext.
Genom att använda mitt synsätt på de olika Kungarna har jag kunnat fördela deras maktsfär utöver det som nämnts i klartext och följa hela deras arbete med att bygga upp ett större sammanhängande landområde som tillslut blev Oppland.
I klartext står också att Ingjald Illråde ”blev Kung över större delen av Svitjod” – samtidigt fanns Götakungarna kvar. Alltså bör detta betyda att Svitjod var alla landskap vid denna tid, inte enbart Oppland som då var ett landskap styrt av Ingjald Illråde. Han var alltså en landskapkung över enbart Oppland.
När, lite senarei vår historia (800 talet) , en Sveakung hade tagit säte i Uppsala så blev Uppsalakungen ”hemlös” och han regerade då troligen från Adelsö (”en ö intill Birka”). Kung Björn (Björn vid Högen) var alltså en Uppsalakung som regerade Uppland från Adelsö (?) (ön intill Birka). Anund var Sveakung och satt i Uppsala (där egentligen hans bror Björn alltså skulle sitta som Uppsalakung).
3. Ja, Gamla Uppsala pekas ut helt klart i Ynglingasagan. Där fanns ett Hov ”Intill Uppsala”. Notera ordet ”intill” – hur långt bort är ”intill”? Ynglingasagan förlägger helt klart och tydligt Uppsala till Tiohundraland.
Men – det är också, helt klart, så att Snorre har 1200-tals kunskap som han för ner bakåt i historien i Ynglingasagan. Jag tycker att det framgår mycket tydligt. För Snorre fanns bara ett enda Uppsala och det var Gamla Uppsala. Han förlägger allt dit. Även t.ex. Uppsala Öd skall, enligt Snorre ha funnits på 600 talet och utgått från Uppsala.
Adils var, tror jag, en Västgötakung. Han stred på Vänerns is mot Åle den Oppländske – som bör ha varit en en Uppsalakung (alltså Oppland hetta hans område – och Oppland kallas samma område även 200 år tidigare. Åle var alltså Uppsalakung – Adils en Västgötakung.
Adils red hem till sitt Uppsala på kvällen (jag letar fortfarande efter detta ”på kvällen”). Kinnekulle ligger intill Vänern. På dess topp låg ett Uppsala och området heter än idag Gamla Riket. Inga bevis på någonting – men absolut intressant att forska vidare på.
Problemet har varit att Adils ansetts vara en Sveakung och att han regerade från Gamla Uppsala. Det kan han knappast har gjort – Åle den Oppländske var Uppsalakung i Gamla Uppsala – enligt min bedömning – så här långt.
Thomas