Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2905707 gånger)

Utloggad Castor

• Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #220 skrivet: januari 26, 2011, 09:13 »
Sve - Zwei kan det verkligen stämma? Tyskt z brukar oftast motsvara t i andra germanska språk. Zwei motsvaras av vårt tve- medan vårt sve- motsvaras av tyskans schwe-.

Men tanken på två riken är ändå intressant.

Kanske fanns det två separata "sveariken" under vikingatiden. (Det kan ha funnits fler, men det är två som lämnat avtryck i källorna.) Ett rike kan ha bestått av Blekinge, Möre, Öland och Gotland (med utposter i bl.a. Kurland) och ett annat rike kan ha bestått av Västergötland, Östergötland samt delar av Sörmland, Västmanland och Uppland (med utposter på Åland och i egentliga Finland).

Det förstnämnda riket skulle i så fall vara det vi möter i källor från 800-talet (Wulfstan och Rimbert) medan det andra sveariket är det som omnämns i de västnordiska källorna. Adam av Bremen blandade ihop begreppen men behandlar i huvudsak det andra riket. Av de fyra svenska stift som Adam nämner hör Birka till det förstnämnda riket, medan Skara och Sigtuna hör till det andra. Det fjärde stiftet, Hälsingland kan ha varit ytterligare ett oberoende "rike".

Denna hypotes skulle kunna förklara varför Inge den yngre inte brydde sig när Sigurd Jorsalafar angrep Småland (Kalmare ledung). Någon gång på 1100-talet blev de två rikena ett (vilket tycks ha skett under relativt fredliga former). Den så kallade flyttningsnotisen om att Birka stift inlemmades med Linköpings stift kan ha samband med denna hypotetiska rikssammanslagning. Adams Birka stift skulle då vara identiskt med Florenslistans Kaupinga stift. (Jag är alltså av den uppfattningen att man ska tolka "Liunga. Kaupinga" som två olika stift och att biskopssätet Birka/Kaupinga var lokaliserat till Köpingsvik på Öland.)

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #221 skrivet: januari 26, 2011, 09:26 »
Citerar Kungsune tidigare i tråden:

För att förtydliga; forngerm swio=äktenskap, zwei=två, svetsa=sammanfoga

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #222 skrivet: januari 26, 2011, 09:36 »
Formen "Zwei" kan vi lugnt glömma i sammanhanget. Den beror utesllutande på den högtyska ljudskridningen och finns inte ens i plattyska. Där heter det "twee", jfr engelska.

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #223 skrivet: januari 26, 2011, 09:47 »
Så du menar att dagens lågtyska tve inte kan gå tillbaks på ett gemensamt zwio?

Z är en bokstav som ursprungligen står för "ts". Så är det fortfarande i tyska och isländska.
I högtyska finns till och med uttalade formen "tsvå" för svenska två.

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #224 skrivet: januari 26, 2011, 09:53 »
Även om dessa gränstraktat får anses vara ett utryck mer för politiskt vilja än verklighet så är det ändå intressant att det är Sveiriki som nämns.   
Saker har en tendens att bli falsarier då de inte bekräftar de egna teorierna..

MVH/Martin

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #225 skrivet: januari 26, 2011, 10:17 »
Fast i det här fallet hade de bekräftat Yngwes teorier om de var äkta!

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #226 skrivet: januari 26, 2011, 11:02 »
Jag tror de är äkta..

Martin

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #227 skrivet: januari 26, 2011, 11:26 »
Formen "Zwei" kan vi lugnt glömma i sammanhanget. Den beror utesllutande på den högtyska ljudskridningen och finns inte ens i plattyska. Där heter det "twee", jfr engelska.

Till skillnad från "sve" som i svetsa då?

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #228 skrivet: januari 26, 2011, 12:10 »
Saker har en tendens att bli falsarier då de inte bekräftar de egna teorierna..

MVH/Martin

Jag påstår inte att det är ett falsarium, jag har inte studerat det noga så har ingen möjlighet att dra den slutsatsen.  Jag vet dock att det var ganska vanligt att falska gränstraktat skrevs under medeltiden, så det är en osäkerhetsfaktor.  Det är dessutom så att kungamakten under tidig medeltid har begränsad möjlighet att över tid påtvinga regioner sitt styre och det är inte alltid som kungars överenskommelser i praktiken kan omsättas.

Så oavsett om traktatet inte är en förfalskning eller inte är det ändå relativt stor sannolikhet att det inte avspeglar sig i den faktiska verkligheten. Därför reserverar jag mig för att så kan vara fallet men konstaterar ändå att begreppet Sveiriki används, det är det som var det intressanta i den här frågan.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

• Gode
« Svar #229 skrivet: januari 26, 2011, 12:37 »
Så du menar att dagens lågtyska tve inte kan gå tillbaks på ett gemensamt zwio?

Z är en bokstav som ursprungligen står för "ts". Så är det fortfarande i tyska och isländska.
I högtyska finns till och med uttalade formen "tsvå" för svenska två.

Nej. Den samgermanska formen var *two från urieu *dvo (jfr t ex ryska dvá, sanskrit dvi, grekiska dio, lat duum). Övergången d ->t är ju typisk för den germanska ljudskridningen.

Utloggad tty

• Gode
« Svar #230 skrivet: januari 26, 2011, 12:44 »
Om det fanns två sveariken till in på 1100-talet är det ju märkligt att vare sig Adam av Bremen eller samtida islänningar som Are Torgilsson var medvetna om det. För att inte tala om t ex Saxo och Snorre som levde mindre än 100 år senare.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #231 skrivet: januari 26, 2011, 12:56 »
forntyskans zwēne anses ju motsvara dagens zwei och zwo som uttalas tsvaj,svaj, tsvej, svej resp tsvå,svå beroende på tysktalande region. Z går gärna över i både enkelt t och enkelt s.
Jämför ex. Schweiz, Switz, Suisse och bondsvenska svejs resp svejts.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #232 skrivet: januari 26, 2011, 13:19 »
Ge- swio betyder sammansvuren, gift, besläktad enligt tysk etymologi men det är väl inte helt uteslutet att detta ord har gemensamtt ursprung med ordet två= zveno på fornhögtyska.
Ska man sedan koppla på svearna på detta så måste man titta på var de befinner sig som talar om svear. Svearna kanske efter dina språklagar skulle säga tvear då;). Tidigare har forskare just kopplat svebernas namn till denna betydelse så det är inte hämtat i tomma luften.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #233 skrivet: januari 26, 2011, 13:32 »
Citera
Om det fanns två sveariken till in på 1100-talet är det ju märkligt att vare sig Adam av Bremen eller samtida islänningar som Are Torgilsson var medvetna om det. För att inte tala om t ex Saxo och Snorre som levde mindre än 100 år senare.
Fast dem nämner två götaländer ;D

Utloggad tty

• Gode
« Svar #234 skrivet: januari 26, 2011, 14:01 »
Ge- swio betyder sammansvuren, gift, besläktad enligt tysk etymologi men det är väl inte helt uteslutet att detta ord har gemensamtt ursprung med ordet två= zveno på fornhögtyska.

Jo, det skulle jag vilja säga att det är. Det är fråga om två helt olika och obesläktade ordstammar.
Fornhögtyskan har redan gått igenom den (unika) högtyska ljudskridningen och är därför rejält olik de övriga germanska språkens ljudsystem. Skall man jämföra med andra språk måste man ta hänsyn till detta. Att bara plocka ihop två ord på måfå från olika språk och olika tider för att de råkar se någorlunda lika ut håller inte.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #235 skrivet: januari 26, 2011, 14:13 »
Vet inte om vi överhuvud taget diskuterar samma sak? Jag är förvisso ingen språkvetare, jag har bara kollat runt på tyska språksajter nu när diskussionen kom upp. Tycker det dock är bestickande att orden kan uttalas och stavas så lika och dessutom båda handla om tvåsamhet och till yttermera användas i samma språk. Vi har antagligen ett led till swio kvar i ordet svåger i både tyskan och svenskan.
Sedan är ju språkvetenskapen inte absolut. Hade jag tyckt att det skulle tillföra diskussionen något så skulle jag försöka övertyga mig om något svar på detta.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #236 skrivet: januari 26, 2011, 14:21 »
Beträffande språkregler så har ytterligare en konstig fråga:
I sverige har vi ordet "ljur" som betecknar rököppningen i takåsen på gamla hus.
Jag frågade min Isländskalärare som är språkvetare hur det är besläktat med det isländska "ljór" som betyder liten öppning. Då påstod han att det inte kan vara besläktat för det är en orimlig vokalglidning. Jag fick väl ta honom på orden men jag är rätt tveksam.

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #237 skrivet: januari 26, 2011, 14:37 »
Jo, det skulle jag vilja säga att det är. Det är fråga om två helt olika och obesläktade ordstammar.
Fornhögtyskan har redan gått igenom den (unika) högtyska ljudskridningen och är därför rejält olik de övriga germanska språkens ljudsystem. Skall man jämföra med andra språk måste man ta hänsyn till detta. Att bara plocka ihop två ord på måfå från olika språk och olika tider för att de råkar se någorlunda lika ut håller inte.

Svearna skulle alltså helt enkelt betyda "folket/följet" och kunna härledas till folkvandringstiden? Där sätter ju dock Tacitus en käpp i hjulet, eftersom han nämner svearna och deras rikedom i snabba skepp några hundra år tidigare...

En av de absolut äldsta runinskrifter återfinns på en spjutspets från första århundradet av vår tideräkning och lyder, om jag inte missminner mig, SUEUS. Om detta är ett ljudhärmande ord, som "svisch", ett ägarnamn eller något annat kan jag inte uttala mig om, men intressant i det sammanhanget är Kylverstenen, där samma bokstavskombination återkommer.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #238 skrivet: januari 26, 2011, 14:39 »
Var vokalglidningen  orimlig på Isländska eller på Svenska?

När det gäller dialekter, ta. t.ex Östgötska och jämför med Värmländska, sker vokalglidningen exakt likadant i dessa två områden?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #239 skrivet: januari 26, 2011, 14:44 »
Tycker wiki tar upp det mesta vad gäller ordet svear:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svear