Författare Ämne: Slavtransporter  (läst 10774 gånger)

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Slavtransporter
« Svar #20 skrivet: oktober 20, 2010, 18:55 »
Rätta mig om jag har fel, men var det inte i Alsnöstadgan som även träldom förbjöds? Jag hade i mitt stilla sinne för mig att träldomen/slaveriet började att avvecklas i och med kristendomens gradvisa införande, men detta låter ju inte trevligt........

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #21 skrivet: oktober 22, 2010, 23:18 »
Trälarnas rätt och skyldighet gentemot egen familj var en gammal tradition, som byggde på 'ålderns rätt' - vilket betydde att alla fick lyssna på sina föräldrar, även i vuxen ålder. Konsekvensen blev en kultur där bondens barn - trälarna - i princip fick stanna hemma, med mindre familjen och dens överhuvuden enades om annat.

När "främmande herrar" skulle utveckla sina domener fick dom bryta upp denna lojalitet till ätten/familjen och gamla kulturtraditioner - eftersom dom stod i vägen för en effektiv implementering av Guds och dom nya herrars regim.

Genom att "fria" gårdsfolket - alltså trälarna - från gårdsplikten, bröt man upp dom traditionälla familj-banden mellan adel, bönder och allmoge. Efter att ha strippat såväl riks- som lantadeln för lojala drängar kunde klerikatet med tiden ta adelns plats som förvaltare och "ägare" till gårdar och gods - och effektivt utnyttja "trosskiftet" till rejäla vinster. Härskartekniken borde vara tydlig.

Knappt sju generationer efter "kristningen" ägde kyrkan eller dens prelater redan 50% av alla gårdar i landet. Under 1300-talet blev livägenskap och tukt värre än någonsin förut, medan katolska slavjägare fritt kunde anfalla dom hednaförklarade befolkningar på öarna i Nord-Atlanten, jämte Grönland och kusten av NÖ Amerika. Redean före Columbus... :( 

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #22 skrivet: oktober 23, 2010, 20:37 »
Träldomen försvann successivt under 1200-talet. Sista gången den omnämns i privaträttsligt sammanhang är 1307 i Småland.
I Hälsingelagen, som troligen är den yngsta landskapslagen, nämns begreppet inte ens.

Den juridiska slutpunkten kommer med Skarastadgan 1335 som förordnar att ingen som föds i Västergötland eller Värend är träl. Detta innebär förmodligen att träldomen redan var avskaffad i resten av Sverige.