Romantikern i en önskar att det var bättre förr, på många sätt, men cynikern vet att folk är sig lika i alla väder och vindar; "Människan är människans varg." går att läsa på en medeltida kyrkmålning, eventuellt av Albertus Pictor, men jag kommer för tillfället inte ihåg från vilken kyrka. (Ber att få återkomma med det, kanske på en ny tråd om jag får tid.) Så att människan är sämst för sig själv har vi ju vetat länge, även om det är en så vansinnig kontrast mot allt vackert och gott vi är kapabla till. Men för att återgå till gutarna:
Storhetstiden för Gotland börjar före det vi kallar vikingatid på 600-talet och fortgår, enligt gängse tradition, fram till den förmodade brandskattningen 1361, fast inbördeskriget (1288) och pesten (1351?) var naturligtvis de första spikarna i kistan, så att säga. Det är snarare under pesten än brandskattningen som kyrkobyggena avstannar på Gotland.
Jag har förstått att en man som t.ex. Bo Jonson Grip omräknat i dagens penningvärde skulle ha varit rikare än Bill Gates, och därtill betydligt mäktigare/inflytelserik.) och när det gäller Gotland skulle det, rikedomsmässigt, lätt kunna jämföras med dagens Lichtenstein.
Under slika förhållanden, och som Gotland är det mest demokratiska styret i regionen under perioden ifråga, har jag svårt att se att det kunde ha varit mödan värt att resa utomlands för att köpa slavar; man ville nog hellre byta till sig andra varor. Och varför tror jag det? Jo, naturligtvis för att ett slikt välstånd självklart drar till sig folk utifrån. Lite grand som polska snickare idag....