Författare Ämne: Vikingastädernas vedförråd  (läst 246148 gånger)

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #220 skrivet: oktober 23, 2009, 14:45 »
Håller inte med såvida vi inte matrialet är så omfångsrikt och så entydligt att det kan sägas vara norm, något vi knappast kan hoppas på då det är mycket troligt att bebyggelse skiljer sig åt både inom och mellan vikingastäder.

Vi får nog nöja oss med att resonera om hur mycket man eldar om man har obegränsad tillfång på ved och hur mycket tid eller pengar man kan tänkas vara beredd att lägga ner på att skaffa ved.

Eftersom vi de facto vet att vedförsörjningen lösts i dessa städer är det alltså bara frågan om att försöka skaffa sig en uppfattning om hur stor den här näringen var, både för staden och det enskilda hushållet.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #221 skrivet: oktober 23, 2009, 15:28 »
En följdfråga: Köpte städerna in ved direkt från omkringliggande bygder, eller fanns det mellanhänder, vedhandlare, såsom återförsäljare i staden?
Hade man månne ett vedförråd som räckte för gela vintern?
En av de isländska sagorna nämner vedförrådet i farstun på en vikingagård (i samband med ett mord), men det måste rimligen vara ganska litet.

Utloggad Nils Ristare

• Stammis
  • Antal inlägg: 319
« Svar #222 skrivet: oktober 23, 2009, 16:27 »
<klipp> Eftersom vi de facto vet att vedförsörjningen lösts i dessa städer <klipp>

Hur vet vi det?

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #223 skrivet: oktober 23, 2009, 16:38 »
En följdfråga: Köpte städerna in ved direkt från omkringliggande bygder, eller fanns det mellanhänder, vedhandlare, såsom återförsäljare i staden?
Hade man månne ett vedförråd som räckte för gela vintern?

Bra fråga, det är väl det som är relevant att diskutera.  Om man antar att hantverksarbete är högvärdigare än vedarbete är det väl en naturlig följd att hantverkare köper ved.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #224 skrivet: oktober 23, 2009, 16:49 »
<klipp> Eftersom vi de facto vet att vedförsörjningen lösts i dessa städer <klipp>

Hur vet vi det?

Korrektion, eftersom vi vet att de löste sitt värmebehov, vilket rimligtvis bör ha gjorts med ved eftersom det finns tillgängligt och det enda alternativet, dynga, inte är lättare att hantera och dessutom har ett högt värde som gödsel!

Utloggad Krax

• Veteran
  • Antal inlägg: 533
« Svar #225 skrivet: oktober 23, 2009, 17:19 »

Hur vet vi det?

Korrektion, eftersom vi vet att de löste sitt värmebehov, vilket rimligtvis bör ha gjorts med ved eftersom det finns tillgängligt och det enda alternativet, dynga, inte är lättare att hantera och dessutom har ett högt värde som gödsel!

Det finns ju ett till alternativ. Torv. Fram till 1940-talet var det på många håll i landet en storindustri. Hur det var på vikingatiden vill jag ha osagt, men att de använde torv som bränsle kan ju inte uteslutas. Särskilt i större samhällen som Birka då djuren gick i skogen och åt på småplantorna så inga stora mängder träd kunde växa, ännu mindre huggas till ved. Då återstod bara import av ved, vilket kanske inte alltid fungerade med allt vad det innebär att hugga, frakta över vatten och sälja. Och hur var det med markägandet? Fick man hugga var som helst?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Nils Ristare

• Stammis
« Svar #226 skrivet: oktober 23, 2009, 17:24 »

Hur vet vi det?

Hur vet vi att de löste sitt värmebehov? De flesta här förutsätter att de löste det, men hur vet vi?

Utloggad Krax

• Veteran
« Svar #227 skrivet: oktober 23, 2009, 17:28 »

Hur vet vi det?

Hur vet vi att de löste sitt värmebehov? De flesta här förutsätter att de löste det, men hur vet vi?

Annars hade alla vikingar frusit ihjäl under vintern och vi hade inte behövt dryftat detta ämne.

Utloggad Nils Ristare

• Stammis
« Svar #228 skrivet: oktober 23, 2009, 17:58 »
Annars hade alla vikingar frusit ihjäl under vintern och vi hade inte behövt dryftat detta ämne.

OK, så de enda två möjligheterna är att antingen hade alla trivseltemperatur inomhus, eller så frös alla ihjäl?

Utloggad Krax

• Veteran
« Svar #229 skrivet: oktober 23, 2009, 18:20 »

OK, så de enda två möjligheterna är att antingen hade alla trivseltemperatur inomhus, eller så frös alla ihjäl?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vikingen har tydligen löst sitt värmebehov med eld, både för värme och matlagning. Hur vi vet det? Har de inte återfunnit eldhärdar i gamla Birka? Nu är det ju inte alltid att svart jord är sotjord, men hur menar du att vikingen skulle ha klarat sig helt utan eld? Människan har ju använt eld innan vi blev Homo sapiens sapiens. Jag förstår inte din fråga.

Utloggad Nils Ristare

• Stammis
« Svar #230 skrivet: oktober 24, 2009, 09:00 »

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vikingen har tydligen löst sitt värmebehov med eld, både för värme och matlagning. Hur vi vet det? Har de inte återfunnit eldhärdar i gamla Birka? Nu är det ju inte alltid att svart jord är sotjord, men hur menar du att vikingen skulle ha klarat sig helt utan eld? Människan har ju använt eld innan vi blev Homo sapiens sapiens. Jag förstår inte din fråga.

Måste världen vara så svartvit? Antingen hade man trivseltemperatur inomhus eller så frös man ihjäl, antingen hade man löst värmebehovet eller så hade man inga eldar alls. Finns det verkligen ingen plats för något mellanläge?

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #231 skrivet: oktober 24, 2009, 09:56 »
Kan hålla med där. Vedtillgången kan ju variera på grund av olika omständigheter (ägoförhållanden, tillgång på lämplig skog, krig och mycket annat) vilket ju kan innebära att veden ibland kan ha ransonerats så att man fick hålla till godo med vad som gick att få tag på. Dessutom kan man ju inte förutsätta att alla som bodde i Birka hade samma tillgång till ved. Det kan ju ha funnits människor med mer eller mindre ekonomiska resurser, eller sådana med eller utan rätt kontakter, vilket kan ha påverkat hur mycket ved de hade tillgång till.

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #232 skrivet: oktober 24, 2009, 09:59 »
Om vi vänder på det hela ytterligare ett varv (hermeneutisk spiral?) så vill jag åter närma mig frågan kring vilka källor vi har att tillgå. Jag kommer spontant på följande:

1/ arkeologiska källor. Nu minns jag inte hela tråden men dessa har, som jag minns det, inte lyfts fram i någon större utsträckning.
2/ skriftliga källor. Här har vi ett par uppgifter i t.ex. sagamaterialet. Inte kring vedåtgång utan kring att t.ex. trälen samlade ved. Från medeltid finns det säkert ytterligare källor, t.ex. kring rätten att ta ved (landskapslagarna, samt brev och avtal i diplomatariet). Jag har inga minnen av att ha stött på vedbodar/motsvarande omnämnda i de medeltidskällor (lagar+brev) jag studerat. Men jag kanske minns fel.
3/ folklivsuppteckningar. Dessa sträcker sig sällan längre ner än andra halvan av 1800-talet. Utifrån dessa vet vi att man hade vedbodar, men även att man använde sig av råved och avätna lövkärvar. Jag ser ingen anledning till att ifrågasätta dessa uppgifter, jag ser heller ingen anledning till att de inte skulle vara giltiga för betydligt äldre perioder.
4/ experiment i rekonstruerade byggnader. Det borde finnas resultat från experiment att tillgå, men vad jag minns så har ingen i tråden letat rätt på några sådana uppgifter.
5/ egna erfarenheter. Av oss som diskuterar har vissa mycket egen erfarenhet, andra mindre.

Hur värderar man dessa olika källor och infallsvinklar mot varandra? Vilka skall man tillmäta högst värde? Är egna erfarenheter från 1900-talets senare del värda mer än folkminnesuppteckningar som är kanske 100 år äldre? Är de skriftliga fragmenten viktigare än de arkeologiska källorna?

Besläktat med folkminnesuppteckningar är etnografiska uppgifter med exempel från folk som bott i liknande klimat och som hade byar/städer som liknade Birka i vissa avseenden, t ex i storlek, folkmängd, byggnadsteknik, stadsplan m m. Från sådan etnografiska nedteckningar och från muntliga traditioner torde man kunna få en del värdefullt jämförelsematerial.

Utloggad Krax

• Veteran
« Svar #233 skrivet: oktober 24, 2009, 11:27 »

Måste världen vara så svartvit? Antingen hade man trivseltemperatur inomhus eller så frös man ihjäl, antingen hade man löst värmebehovet eller så hade man inga eldar alls. Finns det verkligen ingen plats för något mellanläge?

Du frågade hur vi vet att de löste sitt värmebehov. Då utgår du ifrån att jag menar antingen trivseltemperatur eller ingen eld alls. Men ett värmebehov kan ju även lösas med fler kläder, många i samma säng, många i samma rum. Eller en eld som falnat och där man rakat över kolen för att lätt kunna tända den dagen därpå har eftervärme många timmar. Trivseltemperatur är ju beroende på vad du gör i rummet. Arbetar du krävs ju mindre värme. Människor har ju individuellt olika trivseltemperaturer, man kan ju även vänja sig vid mindre eller högre temperaturer under lång tid. Jag vill gärna ha 21 grader i huset, min mor vill ha 19 grader, medan tonåringen alltid tycker det är för varmt. I stugan blir vi glada om vi kommer över 17 grader. Sitter vi nära elden blir det ju betydligt varmare. Att de löste sitt värmebehov är väl ändå något vi måste utgå ifrån.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #234 skrivet: oktober 24, 2009, 11:53 »
Precis så Krax, oavsett temperaturnivå löste man det, och för matlagning och bronsgjutning hjälper tröjor och raggsockar föga.

Helt riktigt kan man använda torv också. men det ser jag som ett nöd-alternativ då hanteringen är otroligt resurskrävande och tillgängligheten är klart sämre.

Man kan förvisso säga att vedtillgången är begränsad på grund av ägarförhållanden men är det rimligt att tro att så var fallet? Har vi ens något som tyder på att någon kunde kontrollera så stora områden på ett sådant sätt?

Utloggad Krax

• Veteran
« Svar #235 skrivet: oktober 24, 2009, 12:15 »
Precis så Krax, oavsett temperaturnivå löste man det, och för matlagning och bronsgjutning hjälper tröjor och raggsockar föga.

Helt riktigt kan man använda torv också. men det ser jag som ett nöd-alternativ då hanteringen är otroligt resurskrävande och tillgängligheten är klart sämre.

Man kan förvisso säga att vedtillgången är begränsad på grund av ägarförhållanden men är det rimligt att tro att så var fallet? Har vi ens något som tyder på att någon kunde kontrollera så stora områden på ett sådant sätt?

Bra, då är vi överens.
Angående ägarförhållande till mark så vill denna artikel visa på "kollektivt släktägande".
http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=52&vid=201
I sådana fall lär det ju ha funnits grupper i samhället som stod utanför detta ägande.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #236 skrivet: oktober 24, 2009, 15:28 »
Ja det är ju en lite omodern tanke, släkten kommer till heders igen. :-) Tycker Dicks reservation är intressant!

Alldeles oavsett om någon gjort anspråk på stora områden mark finns också väldigt mycket som pekar på stora outnyttjade skogsområden som gradvis bebyggs och uppodlas under medeltid. Under vikingatid bör denna resurs alltså funnits tillgänglig.

Om några trots allt haft kontroll nog över all tillgänglig skog är det helt orimligt att anta att de inte mot ersättning låtit behövande få sitt vedbehov tillgodosett därifrån.

Jag tycker mycket väl man kan jämföra med mat. Staden kan inte själv producera sitt behov utan köper in mat från både när och fjärran. Eftersom ved i alla fall i Sverige måste anses ha ett lägre värde än jordbruksprodukter och fisk bär samma "motor" ha fungerat för ved.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #237 skrivet: oktober 24, 2009, 21:01 »
Denna ved-tråd tror jag kommer att gå till historien eftersom den bör vara ganska så unik i sitt slag.

Jag har redovisat mina erfarenheter efter att under många år haft en bostad där eldstaden på golvet var den enda värmekälla.
När jag då försöker förmedla mina erfarenheter möts jag av en massa mycket märkliga argument av diverse slag. Eftersom jag har en praktisk erfarenhet ser jag att de som argumenterar saknar egna erfarenheter av att bo på detta sätt. Det som framförs mot in erfarenhet är teorier, tro, tyckande och fördomar.

I min värld tar man hand om kunskap - man stöter inte bort den, försöker förringa den – eller påstår att den är fel. Man skapar inte en massa ”hitte på” argument mot kunskap och erfarenhet – man lyssnar och tar den till sig.
Tvivlar man bör man praktiskt testa den kunskap man tagit emot. Om man under sin test ser att den kunskap man tagit emot varit felaktig kan man därefter ställa kontrollfrågor för att säkerställa att man förstått allt rätt från början – och därefter argumentera efter sin egen erfarenhet.

Så går det alltså inte till på denna tråd. Det ser jag som både märkligt - samt mycket lärorikt.

Pianky, inga isolerade hus från svensk vikingatid har hittats - hittills.
Det du tar upp i dina inlägg 216 och 217 talar om för mig att du saknar egen erfarenhet av hur en eldstad på golvet i en bostad rent praktiskt fungerar.
Dina inlägg visar också att du bör läsa mer om asklagren i Birka innan du argumenterar vidare om dem.
Hus i Bohuslän från hyggligt modern tid kan inte jämföras med hus i Birka för 1000 år sedan – deras uppvärmning skedde på helt olika sätt och efter två mycket vitt skilda principer.

Karl Fredrik, dina frågor är de frågor som är intressanta och viktiga att diskutera, speciellt när det gäller Birka.
I Birka har vi faktiskt ”facit i hand” så att säga - vet vi ATT man hade löst tillgången på ved eftersom där finns enorma asklager.
Det intressanta är HUR man hade löst tillgången på ved.

Kan vi hitta hur man löste detta skulle det berätta väldigt mycket om Birka samt öka vår förståelse om Birka som helhet - samt få en bättre förståelse om det dagliga livet i Birka.

För mig verkar det ganska vettigt att försöka hitta en norm, alltså ett normalläge, där allt fungerade på ett normalt sätt för en befolkning. När vi är överens om en sådan norm kan de som vill koncentrera sig på vad det var som då kunde störa denna norm, som sjukdom, krig, pest, fattigdom och annat elände som drabbade vissa delar av befolkning till och från och som medförde att de inte kunde elda normalt som alla andra gjorde. I denna diskussion kan man ta med eventuella äganderättsfrågor som medförde att man inte fick ta ved – eller fick ta ved. Man kan diskutera om att vikingarnas helvete var kallt vilket rimligtvis bör betyda att kyla var det värsta de visste – och vi kanske får en förklaring till varför de övergick till kristendomen där helvetet var härligt varmt och skönt.
När det gäller undantag från normen finns tiotusentals olika hinder man kan diskutera ingående.

De som tycker att normalläget, där alltså allt var ungefär som det brukade, är det mest intressant att diskutera kan då gå vidare för att se om vi kan hitta en förklaring till att det normala faktiskt fungerade i Birka - eftersom det finns meterdjupa asklager i Birka.

På något sätt upplever jag att det bör vara en mer framkomlig väg att föra en diskussion.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Nils Ristare

• Stammis
« Svar #238 skrivet: oktober 24, 2009, 21:28 »

Du frågade hur vi vet att de löste sitt värmebehov. Då utgår du ifrån att jag menar antingen trivseltemperatur eller ingen eld alls. Men ett värmebehov kan ju även lösas med fler kläder, många i samma säng, många i samma rum. Eller en eld som falnat och där man rakat över kolen för att lätt kunna tända den dagen därpå har eftervärme många timmar. Trivseltemperatur är ju beroende på vad du gör i rummet. Arbetar du krävs ju mindre värme. Människor har ju individuellt olika trivseltemperaturer, man kan ju även vänja sig vid mindre eller högre temperaturer under lång tid. Jag vill gärna ha 21 grader i huset, min mor vill ha 19 grader, medan tonåringen alltid tycker det är för varmt. I stugan blir vi glada om vi kommer över 17 grader. Sitter vi nära elden blir det ju betydligt varmare. Att de löste sitt värmebehov är väl ändå något vi måste utgå ifrån.

Då är vi inne på samma spår, men jag tror inte att vi ska utesluta att de tidvis inte lyckades lösa värmebehovet på ett tillfredsställande sätt = de frös.

På den här planeten finns det idag, 2009, en miljard människor som inte har tillgång till rent dricksvatten. Lika många hotas av svält. Bara för att vi i Sverige idag har förmånen att leva i fred, äta oss mätta, sova i varma hus o.s.v. så tycker jag inte att vi ska förutsätta att våra förfäder var lika lyckligt lottade.

Utloggad Krax

• Veteran
« Svar #239 skrivet: oktober 24, 2009, 23:56 »

Då är vi inne på samma spår, men jag tror inte att vi ska utesluta att de tidvis inte lyckades lösa värmebehovet på ett tillfredsställande sätt = de frös.

På den här planeten finns det idag, 2009, en miljard människor som inte har tillgång till rent dricksvatten. Lika många hotas av svält. Bara för att vi i Sverige idag har förmånen att leva i fred, äta oss mätta, sova i varma hus o.s.v. så tycker jag inte att vi ska förutsätta att våra förfäder var lika lyckligt lottade.

Alltså borde rimligen några vikingar även ha fryst ihjäl.