Den fysiska vedåtgången är ganska statisk, det är en av de saker jag försöker förklara.
Det är i grunden mycket enkelt. Utan ved fryser de flesta ihjäl under vintern, barn och äldre dör först. Eldar man ”bara lite” blir fukten så hög, den fuktiga kylan så svår, röken så tät - att de flesta säkert dör i lunginflammation och andra sjukdomar.
Eldar man för mycket brinner kåken upp eftersom taket fattar eld.
I mitten av dessa ytterligheter är det så att om man eldar på rätt sätt, med rätt sorts ved, med rätt grovlek på veden, så fryser man inte, eldens värme drar ut röken på rätt sätt, man har ljus så att man ser vad man gör och vedåtgången blir inte onormalt hög – och dödligheten är normal för samhällstypen – och kåken brinner inte upp. Det finns alltså en automatisk dynamik i eldandet. Eldar man fel – straffar det sig omgående. Eldar man rätt mår alla bra. Ovanstående innebär att vedåtgången är ganska statisk.
Birka var befolkad i ca 220 år. Det var normalt fördelad och normal dödlighet i Birka (om jag förstått det hela rätt). Det innebär att normalt antal personer dog där sommar som vinter = de eldade, mådde gott, lagade sin mat, tvättade sig och sina kläder då och då, barn och gamla frös inte ihjäl, ingen verkar ha svultit ihjäl = de hade ved - och de eldade inom de gränser jag förklarat ovan.
Hade tillgången på ved varit dålig - hade de inte bott där.
Det ÄR så enkelt – och så självklart.
Hur indianer skaffade fram sin ved har jag ingen aning om – jag har aldrig bott i den kulturen. Men – om klimatet är lika, kylan den samma osv – så eldade man lika mycket där som här eftersom vi människor fungerar väldigt lika.
Skillnaden kan vara hur, och var, man hämtade sin ved. Det kan vara en religiös eller kulturell skillnad = ingen ved fick hämtas närmare byn än 3 km beroende på att vi inte vill att våra fiender skall kunna se att vi bor här – eller - deras gud skulle bli irriterad om man tog ved på samma sätt som den vita mannen gör (=skövlande).
De som jämförde, de var från ett kalhuggande folk. Indianer brukar vara rädda om naturen eftersom de levde i naturen med naturen. Träden hade både liv och själ = man skövlar den inte eftersom det var naturen som ägde indianerna – inte tvärtom. Det är en viss skillnad i synsätt.
Jag tror att du ger rätt förklaring, ved och vedhantering var en så vanlig daglig rutin för alla att ingen ens gitte skriva om den. Alla förstod ju orsak och verkan eftersom de sysslade med ved på olika sätt varenda dag i sina liv.
Thomas