Författare Ämne: Vikingastädernas vedförråd  (läst 246262 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #160 skrivet: oktober 01, 2009, 11:13 »
Jag håller inte helt med Nils Ristare. Vi kan naturligtvis inte veta med säkerhet mer om eldningen än vad källorna berättar, en av de isländska sagorna berättar exempelvis om att man vidr en landstigning under en sjöresa skickar en man  för att samla ved.
Om vi inte till äventyrs hittar en ny källa av någon pedantisk träl som nogrant beskriver vikingarnas eldande efteratt han återkommit till hemlandet, kan vi inte säkert veta mera.
Men att göra experiment med att leva i ett vikingahus på vintern kan ändå ge en fingervisning om hur livet kan ha varit. Rimligen har vedåtgången inte varit den samma på alla platser under 300 år.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #161 skrivet: oktober 01, 2009, 15:43 »
Jag är naturligtvis lite skeptisk till att några personer från 2000 talet, som är helt utan erfarenhet av eldning, skall utföra ett experiment så som jag föreslog ovan. Men – att elda blir mycket snabbt naturligt och logiskt. Den egna temperaturen bestämmer takten av vedträn till härden eftersom man antingen fryser eller blir för varm – därför föreslog jag en veckas test. En dag blir för kort eftersom man då kan manipulera vedåtgången till det man personligen vill bevisa. Det orkar man knappast inte med under en veckas eldande under vintern.

Eldar man för mycket måste man flytta sig bort från elden, man blir ”stekt” på framsidan och ryggen blir kall eftersom elden drar till sig mer kall luft från draghålen. Omvänt, eldar man för lite blir händerna kalla och motoriken fungerar inte som den skall och man måste sitta så nära elden att skor och knän steks men kroppen i övrigt kyls av – samtidigt sänker sig röken nedåt eftersom ingen värme drar den tillräckligt snabbt uppåt/utåt – vilket medför att röken kommer ned till huvudhöjd och gör det besvärligt, ögonen och näsan börjar rinna och man hostar. Det hela blir mycket naturligt och mycket enkelt. Det finns en mycket naturlig dynamik i eldandet. Eldar man fel uppstår det alltså obehagliga konsekvenser.

Det handlar inte om trivseltemperatur, det handlar om att inte frysa och att inte bli stekt, att maten kan lagas, att man kan snickra, tälja, väva, att man kan umgås, prata, se varandra tvärs elden och att motoriken i fingrarna fungerar så att resultatet av det ,man gör blir bra – och att inte tårarna rinner på grund av för låg röknivå. Man ”balanserar” elden så att den blir behaglig.

Det handlar inte heller om att elda upp hela rummet till rumstemperatur – det går inte helt enkelt av rent fysiska skäl eftersom de som sitter invid elden ”skuggar” bort dess strålningsvärme – och att det mesta av den frigjorda värmeenergin i en öppen eldstad faktiskt går ut med röken.

Man kan inte heller fusk-elda eftersom man blir nedkyld om man inte eldar. Ett tag kan man elda med ”pinnar” och få snabb kort värme – men samtidigt medför detta att man kommer snabbare att bli nedkyld eftersom allt som värms upp därefter kyls av när man inte eldar och det fungerar som när man tar en flaska, sveper in den i tyg, blöter tyget och lägger den i solen – och flaskan blir kall genom att värmen gör att vattnet avdunstar = innehållet blir kallt – och vi människor fungerar enligt samma princip.

I en test som jag föreslog ovan skall man alltså testa olika saker, t.ex hur motoriken i fingrar och händer fungerar vid olika eldningar. Det bör ge en mycket bra fingervisning om vedåtgång – för knappast någon vill väl påstå att våra förfäders händer fungerade på ett annat sätt än våra händer idag? Har man romantiska tankar om att folk förr var mer köldtåliga kan jag absolut dementera detta eftsrom jag vet att t.ex  Gamla renskötande Samers händer inte tål kyla bättre än mina händer gör. Jag tror inte heller att 1000 år har medfört någon förändring av blodomloppet i våra, eller Samernas händer..

Det jag nämner ovan om eldandets dynamik är helt naturliga fysiska saker som alla som har bott och eldat i t.ex en kåta både kan, vet och förstår. Det är fullkomligt naturliga saker och våra förfäders eldar brann exakt på samma sätt efter exakt samma principer = vedåtgången blir likadan, nu som då, i samma typ av byggnad med fungerande draghål.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #162 skrivet: oktober 09, 2009, 13:28 »
I Det svenska jordbrukets historia del 1 (sid 153) menar Stig W att det går åt 50-100 kubikmeter ved per år för att hålla varmt och ljust i ett långhus. Stig brukar ha hyfsat underlag för det han påstår (när han nämner siffror) så sannolikt finns det utförda försök.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #163 skrivet: oktober 12, 2009, 08:57 »
Jag har sett samma siffror som Leif skriver, för gårdar på 1600-talet också.
Man får nog "normalt" räkna med såpass mycket ved för en gård. Carl Thomas har onekligen dragit en viktig fråga i ljuset beträffande större samhällen.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #164 skrivet: oktober 12, 2009, 19:39 »
Jag måste erkänna, efter denna (och andra), långa och traggliga ved-diskussioner att det känns trevligt med vad Leif och Kung Sune skriver.

50 kubik blir 41 vedträn om dagen. 100 kubik blir 82 vedträn om dagen. Jag har sagt minst 15 vedträn –man har inte trott på mina siffror utan mera trott på att ”barnen samlar pinnar”?!

Nåväl, vedåtgången bör väl nu vara i hamn någorlunda.
Testen i Danmark gav 54 kubik, ovan nämns mellan 50 och 100 kubik i ett långhus och på en gård.

Förhoppningsvis inser de flesta nu att vedåtgången blir enorm på ett år – samt att man även inser att träd skall fällas, kapas, barkas, grovtorkas, fraktas, huggas upp, klyvas, bäras in i vedboden, fintorkas, bäras in i huset – för att eldas. Till detta åtgick minst en månads tungt arbete varje år, minst 10% av våra förfäders liv rörde just ved. Den ingick i deras vardag som en del av livet. Gick man ut för att pinka tog man ved med sig in.

Man for inte i viking förrän årsveden var låg på tork därhemma, osv.

Frågan är vad vi skall säga vara en årsved-normalförbrukning i ett ”standardhus” från vikingatiden? En sådan antagen årsvedförbrukning kan då användas när man beräknar en total årsförbrukning av ved i t.ex Birka – eller på vilken annan plats som helst i landet faktiskt – kanske med tillägg av X kubik för södra norrland och XX kubik för norra Norrland –men knappast något avdrag för Skåne.

Jag föreslår 30-35 kubik som normalårsförbrukning. Kan vi enas om 30, eller 35 kubik så kan vi börja titta på invånarantal i Birka – och räkna fram hur mycket ved de behövde (faktiskt förbrukade) – eftersom vi då vet att denna vedmängd faktiskt förbrukades (minst). Vi får då absolut en större förståelse för Birkabornas vardagliga och årliga liv, vi visste var man sysslade med minst en månad under våren, osv = vi ser djupare in i våra förfäders liv och vi förstår mer. Vi kanske till och med kan få en bättre uppfattning av hur deras landskap såg ut efter 100 –200 års vedhämtning?

OM vi enas om 30 (?) kubikmeter ved och hushåll – och att det fanns 200 hushåll (?) – så blir det 6.000 kubikmeter ved som årligen skall fraktas till Birka = det måste ha funnits minst 1 st vedbrygga där enbart ved hanterades. Ingen har pratat om en speciell vedbrygga i Birka tidigare – men det måste alltså ha funnits minst 1 sådan. Vi pratar då i princip om en egen vedhamn i Birka som klarar av många båtlaster ved om dagen – samt klarar att förvara veden på stranden innanför vedbryggan – så även där måste ett utrymme finnas som är ganska stort – och naturligtvis obebott.

Bilden av Birka blir då mer omfattande, vi kanske börjar förstå områden där det inte finns några hus? Eller områden där det inte fanns några fynd? Kanske var just detta vedområdet i Birka? Vi förstår att vid varje boningshus fanns också en vedbod. Kanske kan vi få nya förklaringar genom denna kunskap?

Eller – säg att kungen lockade folk att bosätta sig i Birka genom att han höll dem med fri ved? Vad skulle det berätta om Birka, dess styre - och organisation? Många saker vet vi inte – men för varje detalj vi kan lägga till vet vi betydligt mer.

Mitt förslag alltså, en årsvedförbrukning i ett standardhus på vikingatiden på 35 kubikmeter?
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Nils Ristare

• Stammis
  • Antal inlägg: 319
« Svar #165 skrivet: oktober 12, 2009, 22:56 »
50 kubik blir 41 vedträn om dagen. 100 kubik blir 82 vedträn om dagen. Jag har sagt minst 15 vedträn –man har inte trott på mina siffror utan mera trott på att ”barnen samlar pinnar”?!

Vad sägs om att du försöker bemöta kritiken mot dina sifferlekar istället för att raljera?

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #166 skrivet: oktober 13, 2009, 00:40 »
Nils Ristare, du måste ju förstå att denna veddiskussion, som varat nästan under 1 års tid, har känts väldigt tröttsam för mig eftersom jag vet vad jag pratar om beroende på många års praktisk erfarenhet.
Argument som att barnen samlar pinnar – när verkligheten ligger på ca 50 kubikmeter eller mer för ett långhus eller en gård, har känns mycket märkliga.

Eftersom du kommer med sådana argument så vet jag ju att du aldrig har bott i en kåta eller hus med eldstad på golvet som enda värmekälla. Det räcker nämligen att du bor en enda dag så för att du skall förstå vedproblematiken. Alltså har du gett dig in i debatten om ved utan någon som helst erfarenhet – du har tyckt saker och ting – och nu blir du irriterad?

Mina ”sifferlekar” kallas matematik. 15 vedträn om dagen blir 20 kubikmeter på ett år. Det är alltså ingen lek, det är fakta. Matematiken har behövts eftersom ingen trodde på de siffror jag uppgav. Men jag har argumenterat eftersom jag tycker att detta är en mycket viktig kunskap att ha för dem som är intresserade av historia eftersom veden var så central för våra förfäder.

Från 100% motstånd mot den vedmängd jag sa var ett absolut minimum – till att man idag börjar inse att den vedmängd jag uppgav faktiskt var ett absolut minimum. Debatten har alltså fört någonting bra med sig som jag ser det. Kunskapen om våra förfäders praktiska liv har ökat.

De undersökningar som nu andra har redovisat visar att det jag sagt är korrekt.
En undersökning av eldning i långhus i Danmark visade på 53 kubikmeter, två andra i Sverige på mellan 50 och 100 kubikmeter. Jag sa minst 20 kubikmeter – och alla tyckte att det var på tok för mycket.

”Man kommer inte förbi det”, skrev jag för ett år sedan – och man kommer fortfarande inte förbi det. Man kommer inte att komma förbi det i framtiden heller. Verkligheten såg ut så här.

Om du tog illa vid dig att jag raljerade om ”barnen som plockar pinnar” så ber jag om ursäkt, jag menade inget illa.
Men, matematik är matematik, det var ett verktyg jag behövde för att visa på årsvedmängder – och det tycker jag fungerade bra efter ett tag. Det väckte tankar och funderingar eftersom de flesta kan räkna – och det var det som var meningen.

Vänner?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Nils Ristare

• Stammis
  • Antal inlägg: 319
« Svar #167 skrivet: oktober 13, 2009, 08:35 »
Du bemöter mina inlägg med raljerande, och nu slår du bort mina argument med att jag inte vet vad jag talar om bara för att jag inte har bott i en kåta? Och så vill du att vi ska vara vänner? Nej tack.

Om vi antar att Sveariket vid en given tidpunkt innehöll en miljon människor och att varje person vid den tidpunkten ägde hundra par skor, så är det enkel matematik att säga att det vid den tidpunkten måste ha funnits hundra miljoner par skor. Eftersom det är odiskutabla fakta hur mycket skinn och tråd som krävs till ett par skor så kan vi räkna ut hur mycket råvaror som behövdes. Och eftersom det är odiskutabla fakta hur många djur som krävs för att producera en viss mängd skinn så kan vi räkna ut att djurhållningen vid den här tidpunkten måste ha varit enorm.

Betyder det att djurhållningen verkligen var så omfattande? Nej, inte alls. Vår "matematik" och våra "fakta" vilar på två lösa antaganden: dels att det fanns en miljon människor, dels att alla ägde hundra par skor. Att det senare antagandet är osannolikt behöver man inte vara skomakare eller boskapsuppfödare för att förstå.

Samma sak är det med din matematik, du utgår ifrån antagandena att man hade "trivseltemperatur" inomhus och att man fick värme genom att elda med ved. Ifall något av de antagandena inte stämmer så stämmer inte heller dina uträkningar, och då spelar det ingen roll att du "vet" att en vikingatida gård krävde ett visst antal kubikmeter ved per år.

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #168 skrivet: oktober 14, 2009, 14:32 »
Citera
Mitt förslag alltså, en årsvedförbrukning i ett standardhus på vikingatiden på 35 kubikmeter?
Thomas
Det är såklart ett förslag. Jag har en känsla iofs att det var några få som kunde "lyxa" med det. De flesta fick nog kura i tjocka klädlager så gott de kunde och samsas kring eldarna till blygsammare kubikantal. De relativt små husen i Birka är säkert inte representativa för en stor gård med massor av kringaktiviteter. Men även om en del bara gjorde av med 10-15 m3 så blir det fortfarande en betydelsefull aktivitet att hitta bränsle även om man eldade nästan uteslutande för matlagning. Det är nog inte läge att bråka om exakta mängder. Det var inte länge sedan fattiga torpare fick klara sig utan ved. Det var nog inte roligt men många överlevde vintrarna på något sätt.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #169 skrivet: oktober 14, 2009, 17:39 »
Ved var inte någon lyx, tvärtom, det var något nödvändigt ”ont” (mycket tungt arbete) som förde väldigt mycket gott med sig i form av ljus och värme, matlagning osv. Människor som lever på det sätt vi diskuterar måste ha ved/eld, annars fungerar inte vardagslivet.

Här tror jag att man kanske måste ha erfarenhet – eller kunna tänka sig in i ett hus, eller kåta, från denna tid med en kall vinter utanför. Om temperaturen inne håller samma temperatur som ute så sitter man alltså både mörkt och kallt med massor av kläder på sig, kanske insvepta i skinn. Man ser ingenting så man kan inte sysselsätta sig med någonting. Det är så kallt att man inte kan vara utan vantar – och med vantar på kan man inte heller göra någonting. Man kan alltså inte producera någonting utom just vid matlagningen, gissningsvis 3 ggr per dag.
Hur överlevde spädbarnen, småbarnen, de gamla, de sjuka, i mörker och fuktig kyla?

I och med att man inte eldar bildas kondens av utandningsluften vilket gör luften fuktig, vilket gör kylan än mer besvärande. Kondensen sättersig invändigt på stockarna/plankorna och droppar sedan ned tillsammans med sotet som avsatt sig på stockarna. Allt detta har jag nämnt tidigare. Eldar man bara lite fylls huset mer rök

Dagsljuset är kort vintertid. Det innebär att klart dagsljus finns kanske i 6 timmar ungefär = 18 timmar i skymning eller mörker – och kyla – under ca 6 månader per år. Då skulle man alltså sitta där utan sysselsättning – och frysa?

Alternativet till ovanstående är ungefär en månads arbete på vårvintern/tidig vår. Då har man istället torrt, varmt och ljust, man kan producera saker, umgås, laga mat, baka, värma tvättvatten, osv i en fungerande vardag.

Jag måste säga att det förvånar mig mycket att man tror att våra förfäder valde att inte skaffa ved – eller bara lite ved. Som jag sagt många gånger tidigare, ved var – och är - en självklarhet.  Idag tycker vi att det är bökigt och jobbigt med ved. Det tyckte säkert våra förfäder också – men alternativet var betydligt värre.

Hör med lite äldre folk som har eldat med ved. Majoriteten av dem vågar jag påstå hade minst 2 årsförråd av ved hemma – för säkerhets skull. Ved snålade man inte med – man eldade inte för kråkorna heller. Man eldade hela tiden med den storlek av eld som behövdes för tillfället. Mer när man bakade eller lagade mat, mindre eld där emellan, mer när man producerade saker och ting alltså utförde hantverk av olika slag, mindre när man bara slappade - men man eldade - hela tiden.

Det verkar fortfarande som om årsvedmängden förskräcker människor från 2000 talet. Tänk då på alternativet till att inte elda – det är betydligt värre än det arbete som erfordras med att skaffa fram veden. 1 månads jobb med att skaffa fram veden – mot ca 6 månader i mörker och kyla under största delen av dygnet.  Att skaffa ved var en självklarhet, lika självklart som att skaffa mat och allt annat som behövs till vardagen, det bara ingick som en av många saker man måste göra.

Kanske måste man ha erfarenhet för att förstå detta, det verkar så tycker jag. För mig, med den erfarenhet jag har, är detta en absolut självklarhet. Det handlar inte om teori, antaganden, tycke, smak eller upplevelser. Det är en nödvändighet. Ju förr man inser detta, ju förr får vi en bättre bild av våra förfäders vardag och årscykel.

Jag förslår fortfarande 35 kubik meter i årsvedförbrukning som ett genomsnittstal.
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Krax

• Veteran
  • Antal inlägg: 533
« Svar #170 skrivet: oktober 14, 2009, 17:46 »
Har en vän som enbart värmer upp sitt hus med ved. Cirka 20 kubik om året går det åt. Då måste vi ta med i beräkningen att han inte använder elden som matlagningkälla, det har han sin elektriska spis till. Och han bor inte i ett långhus, utan ett vanligt svenskt timmerhus med fyra rum och kök och relativt lågt i tak för att värmen inte skall försvinna uppåt. Sedan är han borta ganska mycket om året då han arbetar på annan ort. Med andra ord hade det ju gått åt mer kubik ved om han lagat mat på elden, varit hemma hela året och dessutom hade långhus. Men hur vikingen nyttjade elden för andra ändamål än mat och värme, som även gjorde att mer ved gick åt, får vi nog aldrig reda på. Man kan ju bara spekulera i smedja, milor av allehanda slag o.s.v. Men rolig att fundera på  :)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #171 skrivet: oktober 14, 2009, 18:47 »
Krax, visst kan vi ta reda på detta eftersom ved innehåller en viss bestämd mängd energi. För att göra vissa saker krävs ett visst mått energi.

I smedjor beror ju energiförbrukningen å hur mycket som producerades i smedjan – och där håller jag med dig, vi vet inte om smedjan var igång 4 timmar och dagen eller 16 timmar. Men kanske kan de milor som bör ha funnits ge oss ett svar på hur mycket träkol som tillverkades – och då kanske vi kan se hur mycket smedjan/orna faktiskt var i bruk.

Men i boningshuset är det mycket enkelt eftersom det finns vissa saker som reglerar vedåtgången. Eldar man för mycket blir man stekt, eldar man för lite fryser man + att andra obehagliga konsekvenser uppstår. Vi kan aldrig komma ned till exakthet i antal vedträd som eldades men det är väl knappast någon som begär – men jag är övertygad att vi kan pricka in antal kubikmeter exakt och skapa ett tal, säg 35 kubikmeter (?), som vi därefter vet förbrukades i alla hus vi hittar rester av från vår forntid.

De 20 kubik som du nämnt, tack för det förresten, eldas ju inte heller i en öppen eldstad på golvet utan i, förmodar jag, en modern spis eller barskamin = det betyder alltså att om han eldat i en öppen eldstad på golvet hade dessa 20 kubik varit 40 kubikmeter för att uppnå ungefär samma värme inomhus.

När man väl accepterat vedåtgången, och börjar förstå de praktiska konsekvenserna, tror jag att nya dörrar börjar öppna sig och vi börjar förstå saker som vi förut inte riktigt förstått orsak och verkan till tidigare.

En sådan sak som att vikingatidens vävstolar var ca 2 meter höga. Det innebär att minst 0,5 meter av vävstolen, om den stod i boningshuset, skulle alltid vara insvept i rök = 0,5 meter av vävstolen blev sakta men säkert allt brunare av tjära och rök från elden. Även väven skulle färgas av röken (det går ganska snabbt). Allt detta kan man naturligtvis spåras på både väv och på vävstolar.
Det är värt att fundera lite över detta exempel eftersom det faktiskt får en hel del konsekvenser.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad ola

• Medlem
  • Antal inlägg: 40
« Svar #172 skrivet: oktober 14, 2009, 18:48 »
Vi har värmt våra hus under många år med enbart ved. Det finns inget som ger sånt lugn i sinnet som att se två årsförråd ved i vedbon och frysen full med kött. Då vet man att man klarar vad som helst :)
I Yngve Ryds bok Eld beskrivs hur viktigt vedsamlandet var för samerna och hur mycket tid det tog innan motorsågen ersatte yxan och skotern drog fram veden.
Det var ett arbete som pågick alltjämt under den kalla tiden. Jag har svårt att tro att samerna var mer frusna än man var på tex vikingatiden, att elda och skapa ljus och värme har nog alltid varit viktigt.

Utloggad Krax

• Veteran
  • Antal inlägg: 533
« Svar #173 skrivet: oktober 14, 2009, 20:47 »
Krax, visst kan vi ta reda på detta eftersom ved innehåller en viss bestämd mängd energi. För att göra vissa saker krävs ett visst mått energi.

I smedjor beror ju energiförbrukningen å hur mycket som producerades i smedjan – och där håller jag med dig, vi vet inte om smedjan var igång 4 timmar och dagen eller 16 timmar. Men kanske kan de milor som bör ha funnits ge oss ett svar på hur mycket träkol som tillverkades – och då kanske vi kan se hur mycket smedjan/orna faktiskt var i bruk.

Men i boningshuset är det mycket enkelt eftersom det finns vissa saker som reglerar vedåtgången. Eldar man för mycket blir man stekt, eldar man för lite fryser man + att andra obehagliga konsekvenser uppstår. Vi kan aldrig komma ned till exakthet i antal vedträd som eldades men det är väl knappast någon som begär – men jag är övertygad att vi kan pricka in antal kubikmeter exakt och skapa ett tal, säg 35 kubikmeter (?), som vi därefter vet förbrukades i alla hus vi hittar rester av från vår forntid.

De 20 kubik som du nämnt, tack för det förresten, eldas ju inte heller i en öppen eldstad på golvet utan i, förmodar jag, en modern spis eller barskamin = det betyder alltså att om han eldat i en öppen eldstad på golvet hade dessa 20 kubik varit 40 kubikmeter för att uppnå ungefär samma värme inomhus.

När man väl accepterat vedåtgången, och börjar förstå de praktiska konsekvenserna, tror jag att nya dörrar börjar öppna sig och vi börjar förstå saker som vi förut inte riktigt förstått orsak och verkan till tidigare.

En sådan sak som att vikingatidens vävstolar var ca 2 meter höga. Det innebär att minst 0,5 meter av vävstolen, om den stod i boningshuset, skulle alltid vara insvept i rök = 0,5 meter av vävstolen blev sakta men säkert allt brunare av tjära och rök från elden. Även väven skulle färgas av röken (det går ganska snabbt). Allt detta kan man naturligtvis spåras på både väv och på vävstolar.
Det är värt att fundera lite över detta exempel eftersom det faktiskt får en hel del konsekvenser.

Thomas

Sedan beror det ju på vilket träslag man eldar med också. Den bästa veden är ju rönn, bok, ek, ask, lönn och björk. De har ju högst bränslevärde, men gran och tall duger ju också trots viss gnistbildning.

en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #174 skrivet: oktober 14, 2009, 22:51 »
Det har ju funnits en del människor som snålat på veden också. Ett klassiskt exempel är en händelse i byn Äskhult i Halland år 1953 när en kvinna på gården "Jönsas" skulle baka. På grund av sparsamhet tog hon tillbaka ett par vedträn ur den öppna spisen när hon tyckte att stugan var tillräckligt uppvärmd. Hon bar vedträna ut till köket och lade dem i ett brandjärn som stod på ett lager av tidningar. Gnistor föll från vedträna ned på tidningarna och katastrofen var ett faktum; manhuset brann ned och flera värdefulla föremål förstördes, bl a gårdens silver.

Kanske något OT men det visar att man ibland nog sparade en del på veden.

Uppgifterna ur: Larson, Stig, R., 1993: Äskhult 1700-talsbyn i Halland och dess sista invånare. Stiftelsen Äskhults gamla by.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #175 skrivet: oktober 15, 2009, 00:25 »
Stolpskott har alltid funnits och kommer alltid att finnas skulle jag tro. Vi är alla olika personligheter men jag skulle tro att 99% av oss stämmer in i en hygglig norm där vi beter oss ungefär lika. Den sista procenten passar inte in i någon norm alls.
Sedan är det med ved som med bränsleförbrukning i bilar – det är ”fint” (kanske till och med status) att bränsleförbrukningen är låg… Jag har hört folk skryta om hur lite ved de behöver – jag har också sett deras vedförråd före och efter en vinter….de eldade som alla andra.

Krax, ja, energivärdet är olika i olika träslag. Barrved skvätter glöd därför eldar man inte barrved i en öppen eldstad eftersom det normalt finns brännbart material runt eldstaden. Hittar man alltså spår av barrved i en öppen eldstad fanns inte brännbart material runt den på ca 3 meters avstånd – vilket naturligtvis berättar att detta inte var något normalt bostadshus, detta eftersom man inte får speciellt mycket värme från en eld om man sitter på tre meters avstånd från den.
Tänk dig själv att ha småbarn på renskinn intill elden – och stora glödbitar som skvätter ut från elden ganska ofta. Det fungerar helt enkelt inte om man är rädd om barnen, sig själv – och det man äger.

När jag byggde in en vedspis med skorsten i kåtan ändrades livet en hel del. Ingen rök alls inomhus, det gick åt mindre ved, kåtan blev torrare, spindlar och småkryp dog inne i kåtan (dom trivs storartat i fuktig miljö som t.ex under golvriset). Det var betydligt enklare och lättare att laga mat – men helt plötsligt ändrades en massa andra saker. Jag behövde plötsligt nya stekpannor och kastruller med helt plan botten… När jag satte in ett litet bord passade inte längre den hemmagjorda kosan med rund botten (som man bara tryckte ned i riset eller på sittskinnet så att den stod stadigt) – osv. Vedspisen blev dyr eftersom nästan allt i köket måste löpas nytt.
Lampor också, plötsligt försvann ju belysningen, alltså den öppna elden. Stearinljus behövdes, fotogenlampor också ficklampor blev plötsligt nödvändiga –allt ”modernt”. Mindre ved gick det åt – men plötsligt var man beroende av batterier och fotogen till lamporna istället. Köpte man fel fotogen (parfymerad) så stank kåtan av denna ”parfym”.
Kort sagt, vi bytte till vedspis och hela bostaden förändrades. Förändringen ”krävde” t.ex ett bord att äta vid. Gardiner sattes upp eftersom nu fanns ingen rök som gjorde dem brun/svarta, en dörrmatta hamnade innanför dörren där veden tidigare låg för plötsligt blev ju detta utrymme ledigt och tomt – eftersom veden man nu använde var sågad i 33 cm långa biter samt kluven och tog litet golvutrymme – mot tidigare normala grenar och stammar kapade för arrans storlek täckte hela golvytan mellan dörren och arran. Små, små detaljer som man kan lära väldigt mycket från – när man förstår eldande, eldstäder och vedåtgång.

Alltså, fyndmaterial kan berätta vilken typ av eldstad man använde - även om eldstaden som sådan inte finns kvar. Man kan kanske avgöra ålder genom att titta på om vissa fynd har rund eller platt botten. Hittar men en porslinsskärva från en kaffekopp – så vet man att det fanns ett bord i bostaden, eftersom platt botten innebär i en kåta att man inte kan ställa den ifrån sig eftersom den välter – osv.

Allt det här har med eldandet att göra.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #176 skrivet: oktober 15, 2009, 09:20 »
Jag tycker att man skall betrakta de angivna kubikmetrarna ved som ett mått på energi. Absolut inte som "huggen ved". Betraktar man det som huggen ved gör man i mitt tycke ett anakronistiskt misstag eftersom människan är rationell till sin natur och använder samt återanvänder företeelser i högre utsträckning än en (urbaniserad) människa kanske inser idag.

Jag minns inte att speciellt många nappade när jag hävdade att ris från lövtäkt faktiskt är ett energitillskott att räkna med. Snarare ansåg man att tillskottet var marginellt. Men då är man inte medveten om den volym det rör sig om. Jag sitter nu med Håkan Slottes avhandling "Lövtäkt i Sverige och på Åland" framför mig. Det är det absolut bästa och mest heltäckande som skrivits om lövtäkt än så länge. I den kan man utläsa att gårdarna som ingår i Slottes studie årligen samlade in 2000-8000 kärvar löv! Ett får kräver sisådär 200-300 kärvar per vinter. Ett par tusen torra riskärvar är ett ansenligt energitillskott för ett hushåll, därtill innebär det att arbetsinsatsen med att täkta löv genererar två produkter (foder + energi). Det är då inte underligt att jag själv hittat arkivuppgifter om att man värmt bakugnen med avätetlövris en bra bit in på 1900-talet.

Lövtäkt kan bedrivas på lite olika sätt, och tänk på att i princip alla lövträd täktades (undantaget fruktvärande träd inkl ek):
1/ klassiska hamlade träd. Fina kärvar med raka grenar.
2/ stubbskottbruk. Fina kärvar med raka grenar/stammar.
3/ lövbrott. Lövbärande träd fälldes, grenarna bands till kärvar och stammen togs till vara som timmer, ved eller liknande.
4/ replöv, löv repades fårn grenar och samlades in i kograr, helt irrellevant för denna diskussion.

Ergo: det är inte nödvändigtvis så att hushållets energi skall ses i termer av vedstaplar. Det finns många (bi)produkter som genererar energi. Därtill så tycker jag att man skall undvika att ringakta det kontinuerliga insamlandet av grenar/kvistar mm. Om vallhjonet var dag bär med sig ett fång grenar ger det i slutändan energi för några vinterdagar kanske till och med någon vecka. Man skall med andra ord inte se vedhanteringen isolerat utan som en syssla väl integrerad med de övriga agrara sysslorna. Året runt!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Micke

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
« Svar #177 skrivet: oktober 15, 2009, 09:28 »
På många håll är det också vanligt att man eldar med (torkat) gödsel. Nån som vet om man hittat spår efter det någonstans?

/Micke

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #178 skrivet: oktober 15, 2009, 09:33 »
Jag tror det är vanligare för nomadfolk, som inte använder gödsel till jordbruk.

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
« Svar #179 skrivet: oktober 15, 2009, 10:03 »
Utan att närmare ge mig in i diskussion om hur mycket ved ett hushåll använder så tror jag att det finns stora differenser mellan olika hushåll beroende på antal som ingår i hushållet, på typ av byggnad (funktion), social status och över tid och rum. Andra faktorer att väga in är den husliga organisationen, har man delat hushåll med stallade djur, vilken verksamhet har försiggåtts inne i huset etc. Tar man ett annat exempel; om vi slår ut alla pengar som finns så är vi alla förhållandevis rika men vi vet att några få äger det mesta och vissa har när ingenting. Med andra kommer vi sannolikt få stora skillnader beroende på vilken typ av enhet man studerar. Frågan som sådan är dock intressant.

Att vårt behov av värme skiftat både över tid och möjligen också i förhållande till aktivitet visar en liten notis jag hittade i Hakarps krönika från 1983 om året 1883;
Notis lyder ungefär som följer;

Ebbes bruk har framställ en expressvärmare som gjorde succé detta år (1883) såväl nationellt som internationellt och kunde få upp värmen i en kyrkolokal under vintern till hela 8-10º om man satte i gång den tre timmar innan gudstjänst.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!