Stefan, naturligtvis kan det finnas en hel del biorsaker. Siffran kanske inte ens är rättvis. Jag har några patent och är en del av statistiken här – jag har kanske patenterat 10 +% av det jag konstruerat, 90% har jag valt att inte patentera. Jag förmodar att det inte är någon större skillnad på mig och andra människor – så det kan alltså vara likartat i alla länder. Patent är mycket dyrt, hundratusentals kronor - minst, vilket innebär att alla inte har råd med patent även om de skulle vilja ha ett sådant.
Men, vi måste nog gå på vad vi vet och det är ju att vi ligger högt på patentlistan, kanske till och med högst beroende på hur man räknar, hur man delar upp olika patent och om man skall ha med mönsterskydd bland patenten.
Jag tror för min del att det är så som jag argumenterat för, vårt klimat har under 12.000 år tvingat oss att vara innovativa för att vi skall överleva i klimatet, det har medfört att vi också blivit innovativa, kanske till och med att det idag ligger genetiskt hos oss + att det har medfört att vi även är händiga ”gör det självare” eftersom det vi uppfann måste vi även konstruera själva.
Nu kanske det inte ens finns en” händighetsgen” och jag är ingen genetiker, men någonting finns inom oss som tydligen är aningen starkare än hos några andra populationer när det gäller just detta. För att inga missförstånd om elittänkande skall uppstå så vill jag också säga att naturligtvis finns det hos andra populationer andra saker som de är bättre på an vad vi är. Varje population är ju så att säga experter på att leva där de lever och deras miljö och klimat osv har naturligtvis prioriterat eller selekterat fram positiva egenskaper för att de skall överleva just där de bor. Jag ser alltså inget märkligt i detta, det skulle vara mycket märkligt om det INTE var fallet – enligt min uppfattning. Enkelt uttryckt, bor man där det är stark sol ökar pigmenten i huden. Bor man där man inte behöver något pigment i huden försvinner pigmentet.
Vi kom från Afrika för, vad vi vet idag, 100.000 år sedan. Vi hade alltså svart hud för 100.000 år sedan. Idag har vi vit hudfärg. Från svart till vitt på 100.000 år. Frågan är hur fort detta verkligen gick? Tog det verkligen 100.000 år – eller vitnar vi fortfarande? Kanske tog det bara 10.000 år? Vi har ingen kunskap om detta. Vi kan bara gissa. Klart är ju att vi kom från Afrika = vi har haft svart hudfärg. Idag är den vit. Det gick på 100.000 år – som mest. Vi har alltså en maxtid för en förändring som är ganska så kraftig – men som sitter på utsidan kroppen.
Vad har hänt med vår hjärna under samma tid?
Om klimatskillnaden mellan Afrika och Europa på 100.000 år kunde göra svarta människor till vita dito – så bör klimatet i Skanidnavien ha förändrat oss ännu mer än hos våra kusiner som stannade halvvägs? Vi är t.ex blonda – medan våra kusiner är svarthåriga – kan det vara orsakat av vårt klimat? Våra gener tycker alltså inte att vi behöver skydda vårt huvud med mörk hårfärg…? Vi kanske kan säga att hårfärgsgenen hos oss med åren har ”tappat sin funktion” eftersom brist på sol medför att vi kan ha vilken hårfärg som helst?

Thomas