Anna-Karin. Du tror på miljö, jag på arv. Jag tror att arvet är mer än 75% av det som styr oss, och vår utveckling.
Miljö påverkar oss och vi har en fasad utåt och vi uppträder så som miljön omkring oss kräver – för det mesta. Alltså, det som syns utåt i vårt sätt att vara i vårt samhälle är väldigt mycket miljö.
Som vi diskuterat, vi anpassar oss till omvärlden inte enbart genetiskt, vi anpassar oss till vår familj, vår omvärld, underordnar oss våra föräldrar, överordnar oss våra barn – vi byter ständigt roll – och skepnad eftersom vi klär oss efter samhällets regler, dels mode, dels uppdelat i könrelaterade kläder. Vi styrs av modefärger, bilmärken, statusprylar, vad vi äter, och vi hittar alltid någonting vi hänger upp vårt liv på och väldigt ofta identifierar oss med.
Miljön påverkar oss utåt. Men vi beter oss väldigt mycket beroende på vårt arv.
Vi indelar oss i grupper som vi tillhör, Jag är europé, svensk, Jämtlänning, Östersundare osv ned till det hus jag bor i- beroende på vem jag pratar med tar jag fram min grupptillhörighet.
Jag är också jägare, fiskare, träsnidare, smed, uppfinnare – osv i all oändlighet – beroende på vem jag pratar med drar jag fram lämplig ofta gemensam grupptillhörighet.
Jag tror att grupptillhörigheten är ett genetiskt arv genom att vi, så länge vi har funnits, har tillhört en grupp, klan, stam – och det gör vi alltså fortfarande – men numera väljer vi själva vilken grupp vi tillhör – till en viss mån. Jag kan t.ex, inte tillhöra kvinnorguppen eftersom jag är man.
Alla människor på hela jorden indelar sig i grupper, stammar, klaner, osv. Eftersom vi alla har detta gemensamt – och våra kulturer skiljer sig rejält åt, liksom samhällstyp och ofta även religion – så bör då detta att räkna sig till en grupp ligga genetiskt. I princip alltså, vi ärver det som gör oss till flockdjur. Vi är programmerade att vara flockdjur och detta förs vidare i generation efter generation.
Då blir nästa fråga, hur stor del av vårt liv påverkas av just detta att vi är flockdjur och att vi räknar oss till olika grupper?
Jag tror att det påverkar vårt samhälle enormt, allt från symöten till Rotatry påverkas av just detta arv vi bär med oss. Vi tänker inte ens på det – men det formar oss eftersom vi gärna söker oss till likasinnade. Det finns fullt med föreningar av olika slag, liksom klubbar, organisationer osv i all oändlighet – allt beroende på denna gen som gör oss till flockdjur.
Vissa grupper utför ett enormt arbete på olika sätt, allt efter intresse, allt från ren humanitär hjälp till fotbollsklubbar. Denna flockdjursgen för oss samman, får oss att utföra en väldigt stor del av vårt samhälle/miljö. Så frågan är om vi skall räkna allt detta som utförs som ett resultat av arv eller miljö – eftersom hela denna ”funktion” är ett arv från våra förfäder.
Utan just denna gen – alltså att vi inte bildade dessa grupperingar – hur skulle då vårt samhälle se ut?
Thomas