Författare Ämne: Vikinger i Mellom-Amerika?  (läst 29615 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #40 skrivet: februari 01, 2012, 08:24 »
I hela den processen finns det då begränsningar i vad klimatet låser oss till – så det nya måste kunna anpassas till vårt klimat - alternativt, vara av sådan natur att det åsidosätter vårt klimat och ändrar den plattform vi lever på.
Klimatet och naturen vi lever i formar även vår tankevärld och vår religion. För vår del, som lever halva året med korta dagar är sommar- / vintersolståndet t.ex. viktiga datum att hålla reda på – och dom fick ju också en religiös betydelse. Solen var viktig eftersom den var ”borta” under en del av året – och vi hade ju också en solkult under bronsåldern. Många kulturer har haft solkulter – men dessa solkulter ser också olika ut beroende på klimatet där de utvecklas. Lever man i ett klimat där det inte finns vintrar med kyla, is och snö, ser solkulten annorlunda ut.

Visst påverkar klimatet. Däremot så finns det ju vissa grundläggande beteenden som är gemensamma för oss alla. Det verkar hela tiden finnas en växelverkan mellan det som är lokalt och allmänt och mellan det som vi själva hittar på och det som kommer in utifrån. Få kulturer utvecklas i isolering.

Vi lärde oss hur vi skulle hålla oss varma vintertid (ved), att färdas vintertid och sommartid. Vårt liv var svårare beroende på vårt klimat och innehöll många arbetsmoment som andra folk slapp utföra beroende på att de levde i ett annat klimat än vad vi gör. De hade säkert andra arbetsmoment - som vi slapp utföra – vilket i sin tur formade deras föreställningsvärld lite annorlunda än vår.

Det är den plattformen jag pratar om. Vi tvingades vara händiga för att överleva. Vi tvingades vara konstruktiva, kreativa, tekniska, osv för att överleva i vårt klimat – och det formar oss fortfarande.

Samtidigt finns det ju flera andra kulturer som växt fram i liknande (eller värre) klimatologiska omständigheter. Om vi tycker det är vanskligt att jämföra oss med tropiska kulturer så kan vi ju kanske lättare hitta etnografiska paralleller hos kulturer som funnits i förhållanden som liknat våra egna. Sådana finns ju t ex i de nordliga delarna av Asien och i delar av Nordamerika. Deras praktiska lösningar verkar ju ibland ha påmint om våra, åtminstone under vissa delar av historien.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #41 skrivet: februari 01, 2012, 18:18 »
Pianky, det är inte längre så att Svenskarna lämnar in flest patentansökningar – men vi ligger fortfarande högt upp på listan när det gäller antal. Räknar vi antal invånare per patentansökningar så ligger vi mycket högt upp på listan, vi är ett kreativt och händigt folk – formade av klimatet vi lever i. Ser vi på vilka Svenska uppfinningar som spridit sig över världen så är det väldigt många.

Det du skriver är jag helt överens med dig om, jag kan säkert rada upp hundra andra saker som påverkat oss och vår kultur. Jag har tydligen svårt att förklara min uppfattning – men det jag skrev att vi i vår kultur använder vinterdäck, vi har tjocka vinterkläder, vi har väldigt moderna och effektiva vämesystem i våra hus, osv. Detta är en klimatpåverkan = vi styrs än idag av vårt klimat = vårt klimat påverkar oss fortfarande – och vårt klimat påverkar även vår kultur. Om vi är jägare/samlare eller jordbrukare så spelar det mindre roll egentligen, vi har gått från jägare/samlare till att bli jordbrukare, till att bli industrisamhälle, till tjänstesamhälle, till datasamhälle – men likt förbaskat påverkar, och formar, klimatet oss, och vår kultur, fortfarande.

Vi bor långt norrut. Halva året har vi mycket korta dagar. Vad säger forskarna idag om hur solljus påverkar oss människor – och bristen på soljus? Hur påverkas vi av att halva året leva i dagsljus – och andra halvan har brist på soljus? Går vi helt opåverkade av detta? Är vår kultur också helt opåverkad av detta?

Vi har ju turen att ha Golfströmmen utanför oss som värmer upp den halvö vi bor på. I och med att vi bor på en halvö måste vi passera vatten för att ta oss utomlands – och samma sak för de som bor på andra platser för att ta sig hit. Det medför naturligtvis en viss isolering kulturellt av rent praktiska skäl. Inte totalisolering naturligtvis. Därför var vi i lite högre grad beroende av oss själva för att överleva – och vi fick, jämfört  t.ex. med Danmark, mindre antal besök utifrån. Till Danmark kunde man gå eller rida. För att komma till oss måste man ta båt också. Det var besvärligare. Speciellt när det bara fanns stockkanoter.

Så vi har alltså klimatet, ljuset,geografin ( vi bor på en halvö) – och naturligtvis, allt detta är med och formar vår kultur – på både gott och ont. Små saker, som t.ex att vi inte har rabies i vårt land beror på att vi bor på en halvö – och de flesta av oss är inte heller rädda för t.ex hunddjur - för vi dör inte om vi blir bitna av dem. Det påverkar också vår kultur. Små saker som detta med Rabies påverkar delar av vårt synsätt och vår kulturs förhållande till djur.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #42 skrivet: februari 01, 2012, 19:05 »
Pianky, det är inte längre så att Svenskarna lämnar in flest patentansökningar – men vi ligger fortfarande högt upp på listan när det gäller antal. Räknar vi antal invånare per patentansökningar så ligger vi mycket högt upp på listan, vi är ett kreativt och händigt folk – formade av klimatet vi lever i. Ser vi på vilka Svenska uppfinningar som spridit sig över världen så är det väldigt många.

Det du skriver är jag helt överens med dig om, jag kan säkert rada upp hundra andra saker som påverkat oss och vår kultur. Jag har tydligen svårt att förklara min uppfattning – men det jag skrev att vi i vår kultur använder vinterdäck, vi har tjocka vinterkläder, vi har väldigt moderna och effektiva vämesystem i våra hus, osv. Detta är en klimatpåverkan = vi styrs än idag av vårt klimat = vårt klimat påverkar oss fortfarande – och vårt klimat påverkar även vår kultur. Om vi är jägare/samlare eller jordbrukare så spelar det mindre roll egentligen, vi har gått från jägare/samlare till att bli jordbrukare, till att bli industrisamhälle, till tjänstesamhälle, till datasamhälle – men likt förbaskat påverkar, och formar, klimatet oss, och vår kultur, fortfarande.

Vi bor långt norrut. Halva året har vi mycket korta dagar. Vad säger forskarna idag om hur solljus påverkar oss människor – och bristen på soljus? Hur påverkas vi av att halva året leva i dagsljus – och andra halvan har brist på soljus? Går vi helt opåverkade av detta? Är vår kultur också helt opåverkad av detta?

Vi har ju turen att ha Golfströmmen utanför oss som värmer upp den halvö vi bor på. I och med att vi bor på en halvö måste vi passera vatten för att ta oss utomlands – och samma sak för de som bor på andra platser för att ta sig hit. Det medför naturligtvis en viss isolering kulturellt av rent praktiska skäl. Inte totalisolering naturligtvis. Därför var vi i lite högre grad beroende av oss själva för att överleva – och vi fick, jämfört  t.ex. med Danmark, mindre antal besök utifrån. Till Danmark kunde man gå eller rida. För att komma till oss måste man ta båt också. Det var besvärligare. Speciellt när det bara fanns stockkanoter.

Så vi har alltså klimatet, ljuset,geografin ( vi bor på en halvö) – och naturligtvis, allt detta är med och formar vår kultur – på både gott och ont. Små saker, som t.ex att vi inte har rabies i vårt land beror på att vi bor på en halvö – och de flesta av oss är inte heller rädda för t.ex hunddjur - för vi dör inte om vi blir bitna av dem. Det påverkar också vår kultur. Små saker som detta med Rabies påverkar delar av vårt synsätt och vår kulturs förhållande till djur.

Thomas

Kloka ord. I detta sammanhang kan det dock vara värt att betänka våra förfäders aversion mot vargen - ett hunddjur man alls inte gillade... Med rätta ;)

(fårfarmarna och nötdjursuppfödarna i min närhet har förtydligat denna insikt)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #43 skrivet: februari 01, 2012, 19:12 »
Märkligt då med vördnaden för Odens vargar och ulvhednarna...
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #44 skrivet: februari 01, 2012, 19:23 »
Märkligt då med vördnaden för Odens vargar och ulvhednarna...

Du vet naturligtvis att det en gång i tiden var straffbart att inte deltaga vid vargjakt i detta land?

Oden tillskrevs de mest vildsinta djuren av en anledning som antagligen inte handlade om att man tyckte att de var gulliga.
Ordet varg betydde typ "mördare" på den tiden. Men det visste du förstås ;)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #45 skrivet: februari 01, 2012, 19:35 »
"Varg i veum", ja missdådare eller ogärningsman såklart, om man tänker efter, men även dessa har ju sina beundrare ännu in i vår tid.....

Men nu ha vi väl ändå kommit långt från tråden?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #46 skrivet: februari 01, 2012, 19:50 »
Vargen är bara större i käften än andra hunddjur… ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #47 skrivet: februari 01, 2012, 20:26 »
Man får nog ta en del sådana uppgifter med en nypa salt. Dessutom finns det ju allehanda falsarier på marknaden också.

Frågan är igen vilka uppgifter - och framför allt vilka tolkningar - man skall ta med en klypa salt. Om vi utgår från att falsarier i regeln avslöjas ganska snabbt så återstår fortfarande att avslöja gamla feltolkningar och förhastade konklutioner. Till sistnämnda kategori hör trådens ämne - jämte "Solutrean-teorin"...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #48 skrivet: februari 01, 2012, 21:20 »
Jag har rensat upp i denna tråd från inlägg som var off topic och allmänt otrevliga. Hoppas ni kan hålla er till saken nu.


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #49 skrivet: februari 02, 2012, 00:20 »
Kunde polynesena segla över Stilla Havet i sina små båtar för tusentals år sen är det inte bara möjligt utan högst troligt att flera andra folk seglat över Atlanten, Kelter, Vikingar, Fenicier och Egyptier t.ex.

Polynesierna på sina dubbla katamaran-kanoter kunde tydligen segla över enorma avstånd:
http://www.exploratorium.edu/neverlost/
http://www.youtube.com/watch?v=t4suY4EmVrM
http://en.wikipedia.org/wiki/Polynesian_navigation
http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Hawaii

DNA-spår från amerikanska höns tyder på att Thor Heyerdahl hade rätt vad gäller seglingen, fast han åkte fel väg - och på fel typ fartyg:
http://www.livescience.com/1567-chicken-bones-suggest-polynesians-americas-columbus.html

Nytt fynd av jade på Ny Guinea spårad till Mexico?
http://www.amnh.org/news/2012/01/3300-year-old-jade-tool-raises-questions-about-origin/#more-6089

Vikingarnas förfäder hade tydligen också förmågan att ta sej över hav:
http://www.archive.org/stream/principalnavigat04hakl/principalnavigat04hakl_djvu.txt

Statyett från Mexico tyder på att "någon" hadde hittat vägen över Atlantern redan år 200 e.kr.
http://www.andrewcollins.com/page/articles/romanbust.htm
http://paranormal.about.com/od/ancientanomalies/a/History-Mystery-Ancients-In-America.htm

"Norhumbega" - i norra Amerika:
http://andywoodruff.com/blog/norumbega-new-englands-lost-city-of-riches-and-vikings/

Sammanfallet mellan pyramider, monumental-byggen och symboler mellan Eurasia och Amerika är väl känd. Mindre beaktat är att man i det pre-columbianska Nord-Amerika gjorde trojaborgar och jungfrudansar - också:
http://www.labyrinthos.net/





“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #50 skrivet: februari 02, 2012, 09:10 »
Pianky, det är inte längre så att Svenskarna lämnar in flest patentansökningar – men vi ligger fortfarande högt upp på listan när det gäller antal. Räknar vi antal invånare per patentansökningar så ligger vi mycket högt upp på listan, vi är ett kreativt och händigt folk – formade av klimatet vi lever i. Ser vi på vilka Svenska uppfinningar som spridit sig över världen så är det väldigt många. 

Nu är det ju så att patentansökningar bara råkar avspegla en liten del av vår historia då Sverige var ganska framgångsrika i tekniskt, ekonomiskt och industriellt avseende. En del av den framgången berodde ju förövrigt också på att Sverige slapp två förödande världskrig. Ser man det i ett längre historiskt perspektiv så har ju Sverige (och dess föregångare) ofta varit i den mottagande änden av nyheter, tekniska uppfinningar och dyl. Man kan ju t ex se på medeltiden och fram till och med 1600-talet då tyskar hade stort inflytande och förde med sig en massa nyheter. Likaså holländare och valloner. Utan alla dessa, och den kunskap och de uppfinningar de förde med sig skulle Sverige säkert se helt annorlunda ut idag.

Det du skriver är jag helt överens med dig om, jag kan säkert rada upp hundra andra saker som påverkat oss och vår kultur. Jag har tydligen svårt att förklara min uppfattning – men det jag skrev att vi i vår kultur använder vinterdäck, vi har tjocka vinterkläder, vi har väldigt moderna och effektiva vämesystem i våra hus, osv. Detta är en klimatpåverkan = vi styrs än idag av vårt klimat = vårt klimat påverkar oss fortfarande – och vårt klimat påverkar även vår kultur. Om vi är jägare/samlare eller jordbrukare så spelar det mindre roll egentligen, vi har gått från jägare/samlare till att bli jordbrukare, till att bli industrisamhälle, till tjänstesamhälle, till datasamhälle – men likt förbaskat påverkar, och formar, klimatet oss, och vår kultur, fortfarande.

Visst spelar vårt klimat in på det sätt vi anpassar de utifrån komna impulserna och uppfinningarna på, och visst skapar vi även egna uppfinningar och påfund. Så till slut uppkommer ju en sorts hybrid som är alltigenom vår egen. Därmed inte sagt att vi inte skulle kunna lära oss en hel del genom att ta en titt på andra folk som under vissa omständigheter kommit fram till tekniska och kulturella lösningar som ibland kan likna våra. Så för en hel del av det vi hittar inom arkeologin så finns det ofta någon sorts paralleller i det etnografiska materialet som kan hjälpa oss att tolka våra fynd.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #51 skrivet: februari 02, 2012, 09:12 »
Kloka ord. I detta sammanhang kan det dock vara värt att betänka våra förfäders aversion mot vargen - ett hunddjur man alls inte gillade... Med rätta ;)

Vargen är ett viktigt inslag i vår fauna. Men det verkar ibland som att just vi svenskar  (åtminstone en del av oss) verkar ha ett särskilt hysteriskt och närmast vidskepligt förhålande till den.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #52 skrivet: februari 02, 2012, 11:18 »
Jag hänger inte riktigt med - hur kopplas vargdebatten till vikingar i centalamerika?

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #53 skrivet: februari 02, 2012, 11:30 »
Statyett från Mexico tyder på att "någon" hadde hittat vägen över Atlantern redan år 200 e.kr.
http://www.andrewcollins.com/page/articles/romanbust.htm
http://paranormal.about.com/od/ancientanomalies/a/History-Mystery-Ancients-In-America.htm
Nåväl, jag ska vara snäll nu och ge er en länk till Michael Smiths beskrivning av detta föremål. Smith ansvarar för de nutida utgrävningarna av Calixtlahuaca. Begrunda detta innan du/ni kommer med era vilda spekulationer om ditt och datt. Nu har magistern talat! http://www.public.asu.edu/~mesmith9/tval/RomanFigurine.html
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #54 skrivet: februari 02, 2012, 19:59 »
"Jag hänger inte riktigt med - hur kopplas vargdebatten till vikingar i centalamerika?"

Det är samma band som patenten har...

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #55 skrivet: februari 02, 2012, 21:36 »
Nåväl, jag ska vara snäll nu och ge er en länk till Michael Smiths beskrivning av detta föremål. Smith ansvarar för de nutida utgrävningarna av Calixtlahuaca. Begrunda detta innan du/ni kommer med era vilda spekulationer om ditt och datt. Nu har magistern talat! http://www.public.asu.edu/~mesmith9/tval/RomanFigurine.html

Utmärkt maestro. Till skillnad från spetsig syrlighet är den ärliga omtanken ett in situ prov på bildning. Smith skriver bl.a.:

Citera

"The(se) problems of data reporting affect more than just the “Roman figurine” from Calixtlahuaca. The lack of documentation applies to nearly all of the finds from García Payón’s fieldwork. While these problems do not invalidate the “Roman figurine” as a potentially valid Precolumbian find, their implication is that it is impossible today to reconstruct the archaeological context of the find."


Frågan är alltså öppen - som fakta duger den tydligen inte. Då blir ju frågan om man kan datera objekten fysisk, som man nu gjort med den ökända "Vinlandskartan". Kan man det?

I min något hastiga översikt (ovan) kom jag i skada att feltolka den iofs. fantastiska web-sidan om labyrinter som enbart historisk. Det är tyvärr bara halva sanningen - dom amerikanska varianterna är tydligen INTE historiska, men moderna replikas - allihop. Mea culpa.  :(

Likväl är ju frågan om inte statyetten av en skäggig skandinav är en bland måga "indikationer" på att här funnits förbindelser över havet - också innan Leif Eriksson. Det var mitt - och trådens - huvudpoäng. Eller menar du att hela ämnet är fåfänga?!

En till källa som beskriver färder över N-Atlantern är St. Brendans omdiskuterade berättelser från 500-talen beskriver ju en havsresa som också ifrågasättas: http://en.wikipedia.org/wiki/Brendan

När vi nu vet att 500-talets irer hade en tradition för att sy havsgående båtar, blir också den här berättelsen är alltså realistisk, häller än fantastisk. Att kategorisera alla dessa exempel i en och samma bås - och märka dena  "hyper-difusionism" er iofs. ok - så länge man förstår att detta er en kategori av fynd och inte en mer eller mindre fantastisk "teori" som skal "disputeras". Strålösa halmgubbar, heliga syndabockar och felfria perfeksionister har vi ju redan nog av.   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #56 skrivet: februari 02, 2012, 22:17 »
OK. Vi får skilja på olika saker. Jag har inga som helst problem med att sjöfarare kunde korsa Atlanten (eller Stilla havet för den delen). Det är inte omöjligt att någon/några gjort detta vid ett eller flera tillfällen. Om några sjöfarare tagit sig över vattnet så fick de inget varaktigt inflytande. Några få suspekta föremål bland miljontals artefakter förändrar ingenting (men folk väljer att fokusera på det udda och vanligtvis är just dessa också funna i märkliga sammanhang).

Det s.k. romerska huvudet är enligt mig troligen en verklig artefakt men troligtvis "planterad" i den aktuella kontexten. Ungefär som kristallskallarna (http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_skull) som dock är moderna produkter. Arkeologin är full av "planterade" föremål i fel kontexter, falsarier har vi en uppsjö av.

Det jag vänder mig mot är att det skulle ha varit fråga om just hyperdiffusionism, dvs att pyramider världen över har samma ursprung osv. Alla "pyramidtraditioner" har lokal ursprung som går att belägga.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #57 skrivet: februari 02, 2012, 23:03 »
Pianky, det hela beror på vilket synsätt man har i grunden – alltså, är glaset halvfullt-  eller halvtomt.

Min syn är att Sverige var kreativt. Vi hittade t.ex koppar och järn, senare malm i våra berg. Vi importerade då arbetskraft för att kunna tillgodogöra oss dessa värdefulla metaller – och istället för att långsamt lära oss, tog vi aktivt hit folk som redan kunde = vi kom snabbt igång med verksamheten.

Om vi då skall se på enbart detta skede, skall då de vi importerade anses vara de som bygger upp Sveriges ekonomi – eller var det de som tog hit dem som skall anses vara de som bygger upp Sveriges ekonomi?
Om du anser att de förstnämnda är det korrekta får i alla fall jag lite problem – hur skall vi då idag bedöma en byggmästare, en VD, en styrelse, osv.

Att ”dra igång” saker och ting, att få saker att hända, det är det som är det svåra. Att bedöma hur en sak skall utföras, och av vilka, hur bråttom det är - samt skaffa fram de man har beslutat skall utföra det hela – det är svårt.

Många bara önskar sig saker och ting – de sätter alltså inte ingång och gör det de önskar. Andra gör samma sak, alltså ingenting, de bara klagar på att saker och ting görs på ett sätt som de själva absolut inte skulle göra det på – om de nu kunde ta sig samman att göra någonting alls.

1.   Det finns de som ser till att saker händer
2.   Det finns de som ser på när saker händer
3.   Och så majoriteten som frågar sig, vad var det som hände egentligen – och hur skall jag kunna klaga på
              det?

Som jag ser det har vi en hög aktiv kreativitet, alltså folk som faller inom punkt 1 ovan, i Sverige, folk som ser till att saker och ting startas upp – får saker och ting att fungera, importerar arbetskraft och expertis när så behövs för att kunna starta upp saker och ting. Det är en styrka vi har. Den skall vi  ara rädda om!

Men, naturligtvis kan man se det hela tvärtom, vi satt på en massa metaller vi inte själva kunde hantera och vi visste inte vad vi skulle göra med all denna metall – så Tyska bergsmän osv kom hit och lärde oss korkade lamslagna Svenskar så att vi, genom denna hjälp, blev ett rikt land…

Som jag ser det är det Jantelagen som styr den uppfattningen:  Jag skall inte tro att jag är nåt – och tror du att jag är nåt - så har du fel….

Det har under många år funnits folk som säger att vi har tagit allt utifrån, inte uppfunnit någonting själva. Jag tycker att de har väldigt fel. Vi har utvecklats på samma sätt som alla andra, dels genom egna uppfinningar, dels genom att ta till oss andras uppfinningar. Se t.ex. på Vikingaskeppet, världens absolut främsta segelfartyg – inte faan importerade vi dem!  :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #58 skrivet: februari 03, 2012, 08:29 »
Pianky, det hela beror på vilket synsätt man har i grunden – alltså, är glaset halvfullt-  eller halvtomt.

Min syn är att Sverige var kreativt. Vi hittade t.ex koppar och järn, senare malm i våra berg. Vi importerade då arbetskraft för att kunna tillgodogöra oss dessa värdefulla metaller – och istället för att långsamt lära oss, tog vi aktivt hit folk som redan kunde = vi kom snabbt igång med verksamheten.

Visst hittade vi metaller i våra berg, men först efter att vi lärt oss av andra vad de skulle användas till. Olika sätt att berbeta malmen som t ex masugnsdrift, kom troligen in utifrån. Hur vi skulle förfara med gruvdrift, hur vi skulle befria gruvorna från vatten och mycket annat kom in i Sverige via experter utifrån. Men, det är klart, det var ju inhemska personer som såg problememn, insåg att de inte kunde klara dem själva och därför sökte hjälp utifrån. En del av dessa tycks dock ha fått inspiration till nymodigheter under resor utanför det svenska området. Så det var ju i och för sig bra att de såg dessa nymodigheter och också förstod att man också kunde ha nytta av dem hemma.

Om vi då skall se på enbart detta skede, skall då de vi importerade anses vara de som bygger upp Sveriges ekonomi – eller var det de som tog hit dem som skall anses vara de som bygger upp Sveriges ekonomi?
Om du anser att de förstnämnda är det korrekta får i alla fall jag lite problem – hur skall vi då idag bedöma en byggmästare, en VD, en styrelse, osv.

Det är ju alltid ett samarbete som pågår. Både de som beställde hit arbetskraften och experterna, samt experterna själva är delaktiga i vår utveckling.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikinger i Mellom-Amerika?
« Svar #59 skrivet: februari 03, 2012, 08:30 »
Som jag ser det har vi en hög aktiv kreativitet, alltså folk som faller inom punkt 1 ovan, i Sverige, folk som ser till att saker och ting startas upp – får saker och ting att fungera, importerar arbetskraft och expertis när så behövs för att kunna starta upp saker och ting. Det är en styrka vi har. Den skall vi  ara rädda om!

Nu får vi ju inte glömma att en hel del aktiviteter också har startats av folk som kommit in utifrån, hantverkare, köpmän och andra. Än idag är det ju så att väldigt många invandrare startar olika verksamheter. De ser luckorna och behoven och fyller dem.

Men, naturligtvis kan man se det hela tvärtom, vi satt på en massa metaller vi inte själva kunde hantera och vi visste inte vad vi skulle göra med all denna metall – så Tyska bergsmän osv kom hit och lärde oss korkade lamslagna Svenskar så att vi, genom denna hjälp, blev ett rikt land…

Som jag ser det är det Jantelagen som styr den uppfattningen:  Jag skall inte tro att jag är nåt – och tror du att jag är nåt - så har du fel….

Det har under många år funnits folk som säger att vi har tagit allt utifrån, inte uppfunnit någonting själva. Jag tycker att de har väldigt fel. Vi har utvecklats på samma sätt som alla andra, dels genom egna uppfinningar, dels genom att ta till oss andras uppfinningar. Se t.ex. på Vikingaskeppet, världens absolut främsta segelfartyg – inte faan importerade vi dem!   

Thomas

Jag säger inte att vi inte har uppfunnit saker och ting här uppe också, bara att den svenska, eller nordiska graden av uppfinningsrikedom ibland överdrivs. Mycket av vad vi kan har kommit till i samspel med andra.

Ju äldre desto bättre.