Pianky, det hela beror på vilket synsätt man har i grunden – alltså, är glaset halvfullt- eller halvtomt.
Min syn är att Sverige var kreativt. Vi hittade t.ex koppar och järn, senare malm i våra berg. Vi importerade då arbetskraft för att kunna tillgodogöra oss dessa värdefulla metaller – och istället för att långsamt lära oss, tog vi aktivt hit folk som redan kunde = vi kom snabbt igång med verksamheten.
Om vi då skall se på enbart detta skede, skall då de vi importerade anses vara de som bygger upp Sveriges ekonomi – eller var det de som tog hit dem som skall anses vara de som bygger upp Sveriges ekonomi?
Om du anser att de förstnämnda är det korrekta får i alla fall jag lite problem – hur skall vi då idag bedöma en byggmästare, en VD, en styrelse, osv.
Att ”dra igång” saker och ting, att få saker att hända, det är det som är det svåra. Att bedöma hur en sak skall utföras, och av vilka, hur bråttom det är - samt skaffa fram de man har beslutat skall utföra det hela – det är svårt.
Många bara önskar sig saker och ting – de sätter alltså inte ingång och gör det de önskar. Andra gör samma sak, alltså ingenting, de bara klagar på att saker och ting görs på ett sätt som de själva absolut inte skulle göra det på – om de nu kunde ta sig samman att göra någonting alls.
1. Det finns de som ser till att saker händer
2. Det finns de som ser på när saker händer
3. Och så majoriteten som frågar sig, vad var det som hände egentligen – och hur skall jag kunna klaga på
det?
Som jag ser det har vi en hög aktiv kreativitet, alltså folk som faller inom punkt 1 ovan, i Sverige, folk som ser till att saker och ting startas upp – får saker och ting att fungera, importerar arbetskraft och expertis när så behövs för att kunna starta upp saker och ting. Det är en styrka vi har. Den skall vi ara rädda om!
Men, naturligtvis kan man se det hela tvärtom, vi satt på en massa metaller vi inte själva kunde hantera och vi visste inte vad vi skulle göra med all denna metall – så Tyska bergsmän osv kom hit och lärde oss korkade lamslagna Svenskar så att vi, genom denna hjälp, blev ett rikt land…
Som jag ser det är det Jantelagen som styr den uppfattningen: Jag skall inte tro att jag är nåt – och tror du att jag är nåt - så har du fel….
Det har under många år funnits folk som säger att vi har tagit allt utifrån, inte uppfunnit någonting själva. Jag tycker att de har väldigt fel. Vi har utvecklats på samma sätt som alla andra, dels genom egna uppfinningar, dels genom att ta till oss andras uppfinningar. Se t.ex. på Vikingaskeppet, världens absolut främsta segelfartyg – inte faan importerade vi dem!

Thomas