Författare Ämne: Uppåkra och framtiden  (läst 18037 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Uppåkra och framtiden
« skrivet: februari 15, 2008, 18:55 »
I går var det ett heldagsseminarie på Kulturen i Lund angående Uppåkras framtid. Ett 80-tal personer var inbjudna från Raä, länsstyrelser, riksdag, kommuner, museer m.fl.. Lars Larsson bjöd på 1½ timmes föredragning om utgrävningarna och resultaten sett i både mikro som makroperspektiv (”Det europeiska perspektivet och det vetenskapliga värdet av Uppåkra”). Även om jag följt utgrävningarna på nära håll var det ytterst stimulerande att få Lars föredragning och hans breda syn på Uppåkras storhet, inte enbart ur religionssynpunkt utan också alla de aspekter på samhället, sociala strukturer, djurornamentikens begynnelse etc som ventilerades. 

Per Karsten, museichef på Historiska i Lund, höll ett briljant och knivskarpt föredrag om problematiken för Uppåkra i framtiden (”Uppåkrakonceptet – bevara och utveckla på samma gång?”) Hur tar man hand om och säkrar ett bebyggelseområde som har varit tre gånger större än Birka? Området är lika stort som hela staden Lund var fram till 1800-talet. 2/3 av området består av tunna kulturlager som allt ligger under plog idag. Ska man bara koncentrera sig på att bevara en liten del av det område där det finns djupare kulturlager (upp till tre meter)? Vad är det för något man ska bygga upp i den föreslagna temaparken på platsen? Vilka risker finns i ett sådant arrangemang? Vilken bild av forntiden skapas? Mängder med frågeställningar plockades fram.

Björn Magnusson Staaf, stadsantikvarie i Lund, kastade sig in i diskussionen med blädderblocket som redskap och visade hur viktigt det var att knyta samman de stora historiska platserna i sydvästra Skåne. Den gamla bronsåldersvägen mellan Trelleborg och Löddeköpinge (som går genom Uppåkra) borde kunna bli den röda länken. Utmed vägen finns trelleborgarna i Borgeby och Trelleborg och här finns platser som Lund, Uppåkra och Foteviken. 

Själv fick jag möjlighet att torgföra iden om ett andligt centrum. Med en triangel på hundra meters sida finns i Uppåkra en bronsåldershög, världens enda utgrävda asatempel och en sockenkyrka. Här kan man alltså visa fram de stora religionerna som vi känner till i Norden under äldre tid. Det andliga intresset är mycket starkt hos många i dag. I Uppåkra skulle man ”på plats där det en gång hände" kunna förklara dessa religioner. Man skulle också med detta historiska perspektiv kunna föra fram dagens religionsdebatter när det gäller kristendom och islam. Helt övertygad att folk hade vallfärdat till denna temapark bara för att uppleva detta.

Många konkreta saker fördes fram under dagen. Samtliga närvarande verkade vara eniga om att något måste göras som lyfter fram Uppåkra för en bred publik i framtiden. 

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2009, 20:33 »
I dag var det inslag om Uppåkra på Sydnytt. Se här (ca 1.50 min in i programet):
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1413721

Kulturpolitikern i Region Skåne vill ha Uppåkra till världsarv. Vad tycker ni?


Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2009, 09:44 »
Rent generellt tycker jag det gått inflation i svenska världsarv. Och när det gäller förslag från regionala politiker är det uppenbart att de ofta överskattar sitt lokala kulturarv i förhoppningen om kulturturismdollars.

I det specifika fallet Uppåkra tycker jag däremot att världsarvstatus mycket möjligen är berättigad. En seriös utredning borde göras. Ur ett nordiskt perspektiv förefaller mig Uppåkra vara mera av ett unikum än t.ex. Birka-Hovgården som väl har många nordiska paralleller (Kaupang, Ribe, Hedeby m.fl.). Eller finns det flera fyndplatser i Danmark med samma storlek och kronologiska spridning som i Uppåkra?

Om sedan Uppåkra skulle bli världsarv så blir det en gigantisk och spännande utmaning att utforma Uppåkra som besöksmål (ja, det blir det ju även utan världsarvsstatus förstås) eftersom det är en så "osynlig" plats, än mer så än Birka där samma problem finns (att besökarna "inte ser").

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2009, 18:25 »
Själv är jag, trots inbiten skåning, direkt avogt inställd till Världsarvstanken i fallet Uppåkra. På platsen finns i dag två bronsåldershögar och en 1800-talskyrka samt åker så långt ögat når. Området är fullständigt unikt i ett arkeologiskt sammanhang men ett världsarv bör vara något som alla kan ta del av när man befinner sig på platsen, inte bara de arkeologer som är speciellt insatta i just denna plats problematik och fyndsammanhang. Och här räcker det inte med att man bygger upp en modern temapark, det måste vara orginala lämningar som talar till besökarna på ett konkret sätt. Uppåkra kan alltså inte i detta fall jämföras med Birka och Hovgården. I Birka finns tusentals gravhögar, försvarsvall och borgberg synligt vilket gör det till ett värdig världsarvsobjekt.

Om man skulle gå efter bara dolda arkeologiska kriterier i en världsarvsbedömning skulle ju Stora Kronan, världens största krigsskepp på 1600-talet, vara en lika god representant som Uppåkra där det ligger på ett femtiotal meters djup. Ingen skulle väl komma på tanken att nominera detta vrak.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2009, 20:56 »
Prioritet nummer ett måste väl vara att skydda kulturlagren för framtiden genom att någon offentlig aktör köper in marken, eller?

/Mats

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2009, 20:59 »
Har för mej att Lunds Universitet är markägare (arrenderar ut marken till en bonde)  och naturligvis Kyrkan.  Ursprungligen en donation från den danske kungen. 

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2009, 21:12 »
Skulle det vara så att Lunds universitet är markägare är allt gott och väl. Om inte bör något göras.

Vad jag kan förstå har sponsorer , mestadels familjen Rausing, bekostat utgrävningarna hittillls. Om äganderätten till marken inte är säkerställt för det historiska syftet, tycker jag att det nu är viktigast att använda sådana pengat till att köpa in hela området så att ingenting fortsättningsvis förstörs i onödan.

Vad tycker ni övriga ?
Vad tycker familjen Rausing ?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #7 skrivet: april 15, 2009, 20:05 »
Det är svenska kyrkan som äger åkrarna där Uppåkra ligger. De har i sin tur arrenderat ut jorden till bonden som bor "mitt i smeten". Arrendet är nu upplöst (till bondens förtret) och redan nu i sommar ska delar av området inhägnas och guidningar av området genomföras. Till hösten ska kyrkogårdsvaktmästarnas kontorsfastighet (som ligger bakom kyrkan) rivas för att ge plats åt ett museum i fyra våningar, varav två ska vara under mark. Det ska även finnas en utsiktsplattform av något slag där besökarna ska kunna stå och titta på utgrävningarna.

På området ska det även finnas restaurang, butik, marknadsplats m.m. Allt ska invigas år 2014 (samma år som Lund hoppas på att få bli Kulturhuvudstad). Markområdet ska skötas av kyrkan.

/Åsa.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #8 skrivet: maj 07, 2009, 10:55 »
Läste i Sydsvenskan i går att planerna på det framtida Uppåkra går framåt - vilket är glädjande. Tyvärr finns inte artikeln på nätet. Det jag definitivt inte gillar är att man envisas med att förklara Uppåkra som ett nytt Pompeji. På frågan från journalisten "Kan Uppåkra bli ett nytt Pompeij" blev svaret från regionrådet: "Det kallas ju Nordens Pompeij redan."

När och hur har detta uppstått?

Att jämföra en prima skånsk leråker med under ytan liggande kulturlager utan några som helst bevarade byggnadsrester annat än spår i marken i form av stolphål, lerlager och en del förbrända lämningar efter ett långhus med Pompeijs bevarade byggnader, väggmålningar gator etc är ju fullständigt vansinnigt. Tänk på alla turister som i framtiden kommer hit från utlandet för att se den nordiska motsvarigheten. Vi kommer ju att upplevas som barbarer utifrån vad man från marknadsföringen förväntar sig att se!

Och så detta ständigt jämförande med antikens medelhavsvärld! Vi har inga stentempel eller stenarkitektur från den tiden - men vår kultur är inte sämre för det. Men då måste vi se det med det nordiska kulturarvets ögon och handla därefter.

Nu kommer tolv personer från Region Skåne och från projektet dessutom att göra en längre studieresa till Italien för att studera Pompeij och andra italienska museer för att se hur dessa presenterar sin historia. Jag blir lite orolig. Det de kommer att se är med stor sannolikhet mycket traditionella museer men det är ju inte detta som man ska bygga upp i Uppåkra. Uppåkra ska ju, som jag uppfattat det, bli ett platsmuseum - kanske med lite ingredienser från arkeologiska friluftsmuseer. Där har vi i norra Europa kommit mycket längre än Sydeuropa. Varför då inte lägga studiebesök till dessa länders olika, relevanta anläggningar där det verkligen händer spännande saker inom museiförmedlingsområdet?

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #9 skrivet: maj 07, 2009, 11:07 »

Nu kommer tolv personer från Region Skåne och från projektet dessutom att göra en längre studieresa till Italien för att studera Pompeij och andra italienska museer för att se hur dessa presenterar sin historia.
...
Varför då inte lägga studiebesök till dessa länders olika, relevanta anläggningar där det verkligen händer spännande saker inom museiförmedlingsområdet?

Därför att andra länder är inte berömda för sina stränder och sitt vin.  ;D
Qui tacet, consentit

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #10 skrivet: maj 07, 2009, 12:36 »
...Där har vi i norra Europa kommit mycket längre än Sydeuropa. Varför då inte lägga studiebesök till dessa länders olika, relevanta anläggningar där det verkligen händer spännande saker inom museiförmedlingsområdet?

Håller verkligen med. Varför inte börja med en studieresa inom Sverige, finns många bra initaitiv inom våra gränser också, som jag tror ligger närmare Uppåkras möjligheter att göra något av "leran".

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #11 skrivet: maj 07, 2009, 15:18 »
Jag håller med, varför utmålas Uppåkra som Nordens Pompeji?
Vill politikerna se hur ett arkeologiskt friluftsmuseum sköts så kan de åka till Foteviken eller ta en tur över bron till Danmark och besöka Lejre.

Jag har besökt Pompeji och visst, det är ett magnifikt ställe, men det har sin egen bakgrund och hade inte Vesuvius haft ett utbrott år 79 e.Kr. så hade Pompeji inte varit vad det är idag. Mig veterligen så har vi inte haft några vulkanutbrott eller andra naturkatastrofer i Skåne som kan förklara varför Uppåkra "försvann".

Men politiker ska alltid vara märkvärdiga. Hoppas de passar på att studera vad som händer när en gigantisk turistfälla inte får mer pengar från staten och håller på att falla samman. När jag var i Pompeji 2002 var vissa delar avspärrade eftersom de inte hade pengar till att restaurera stället.

Nej, det vore mycket bättre om politikerna istället anlitat en expertgrupp från nordiska friluftsmuseer som kunde övervaka bygget och komma med förslag och idéer.

/Åsa

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #12 skrivet: maj 19, 2009, 11:34 »
En guldring har hittats i Uppåkra enligt Skånska Dagbladet under årets seminariegrävning på platsen. Man har även hittat en guldgubbe.

/Åsa.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #13 skrivet: maj 19, 2009, 14:05 »
Nu kommer tolv personer från Region Skåne och från projektet dessutom att göra en längre studieresa till Italien för att studera Pompeij och andra italienska museer för att se hur dessa presenterar sin historia. Jag blir lite orolig. Det de kommer att se är med stor sannolikhet mycket traditionella museer men det är ju inte detta som man ska bygga upp i Uppåkra. Uppåkra ska ju, som jag uppfattat det, bli ett platsmuseum - kanske med lite ingredienser från arkeologiska friluftsmuseer. Där har vi i norra Europa kommit mycket längre än Sydeuropa. Varför då inte lägga studiebesök till dessa länders olika, relevanta anläggningar där det verkligen händer spännande saker inom museiförmedlingsområdet?
Instämmer. Är själv mycket imponerad av en mängd visitors centers jag besökt i danmark. Ett sådant koncept borde ju funka rätt bra där ute. Sedan kan man hänvisa till ett befintligt museum (LUHM) som får ansvaret (och medel) att göra intressanta utställningar om det hela. Måste man bygga nytt hela tiden? Kan man inte fylla de gamla museerna med nya funktioner/uppdrag eller åtminstone ge dem resurser att prestera något riktigt bra (på ett givet tema)?
Jag tror personligen inte att samhället är intresserade av att bära upp alla museer på samma sätt i längden...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #14 skrivet: maj 19, 2009, 19:14 »
LUHM (Lunds Universitets Historiska Museum) är väldigt mycket inblandade i Uppåkraprojektet. De ska bland annat flytta sitt föremålsmagasin ut till Uppåkra och där ska även erbjudas forskarplatser. Det fanns ett litet museum i Uppåkra fram tills för några år sedan, men eftersom de inte kunde garantera säkerheten så fick de inte visa några föremål där.

Under tiden så kan man njuta av Uppåkrafynden i LUHM:s utställning Barbaricum. Har sett den flera gånger och är fortfarande inte "mätt" på den.

/Åsa.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #15 skrivet: maj 25, 2009, 07:17 »
LUHM (Lunds Universitets Historiska Museum) är väldigt mycket inblandade i Uppåkraprojektet. De ska bland annat flytta sitt föremålsmagasin ut till Uppåkra och där ska även erbjudas forskarplatser. Det fanns ett litet museum i Uppåkra fram tills för några år sedan, men eftersom de inte kunde garantera säkerheten så fick de inte visa några föremål där.

Under tiden så kan man njuta av Uppåkrafynden i LUHM:s utställning Barbaricum. Har sett den flera gånger och är fortfarande inte "mätt" på den.

Jo det har jag förstått, såg en halvfärdig version av upp utställningen på LUHM för något/några år sedan.
Det jag vänder mig emot är politikers monumentbyggande över sig själva. Att man måste uppfinna nya hjul hela tiden istället för att inventera och utnyttja de resurser som redan finns. Att man ofta mycket klåfingrigt och utan förståelse eller intresse för en verksamhet ger sig in och detaljstyr eller omorganiserar....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #16 skrivet: maj 25, 2009, 08:30 »
LUHM (Lunds Universitets Historiska Museum) är väldigt mycket inblandade i Uppåkraprojektet. De ska bland annat flytta sitt föremålsmagasin ut till Uppåkra och där ska även erbjudas forskarplatser. Det fanns ett litet museum i Uppåkra fram tills för några år sedan, men eftersom de inte kunde garantera säkerheten så fick de inte visa några föremål där.

Under tiden så kan man njuta av Uppåkrafynden i LUHM:s utställning Barbaricum. Har sett den flera gånger och är fortfarande inte "mätt" på den.

Jo det har jag förstått, såg en halvfärdig version av upp utställningen på LUHM för något/några år sedan.
Det jag vänder mig emot är politikers monumentbyggande över sig själva. Att man måste uppfinna nya hjul hela tiden istället för att inventera och utnyttja de resurser som redan finns. Att man ofta mycket klåfingrigt och utan förståelse eller intresse för en verksamhet ger sig in och detaljstyr eller omorganiserar....

Jag håller fullkomligt med dig! Politiker har inte det minsta intresse för fynden eller platsen i sig, de ser bara till besökssiffror och ekonomin...och visst, det är kanske inte fel, men det görs hela tiden på fel sätt.

/Åsa.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #17 skrivet: maj 26, 2009, 13:56 »
Citera
Är själv mycket imponerad av en mängd visitors centers jag besökt i danmark
Kan bara hålla med Leif. Varför finns inte dessa i Sverige? Det vore en passande billig och långsiktig modell för ett antal platser som nu istället förmodligen faller i glömska pga storvulna projekteringar som suger ut pengar och kraft med hjälp av blodsugande konsultfirmor utan att man får ut ett skit.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #18 skrivet: maj 26, 2009, 16:50 »
Citera
Är själv mycket imponerad av en mängd visitors centers jag besökt i danmark
Kan bara hålla med Leif. Varför finns inte dessa i Sverige? Det vore en passande billig och långsiktig modell för ett antal platser som nu istället förmodligen faller i glömska pga storvulna projekteringar som suger ut pengar och kraft med hjälp av blodsugande konsultfirmor utan att man får ut ett skit.

En stor anledning till varför vi inte har sådana här i Sverige är att det inte är avdragsgillt för företagen att satsa på kulturen. Däremot är det avdragsgillt för företag att satsa pengar i sportaktiviteter! I Danmark har man kommit mycket längre på den fronten och de flesta stora företag där går in med pengar i olika kulturprojekt.

/Åsa.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #19 skrivet: juni 15, 2009, 07:36 »
NU blir jag mycket orolig!
Läste i dag i Sydsvenskan om hur man tänkt sig det nya centret i Uppåkra. Jag hoppas verkligen inte att den byggnad som visas i artikeln är det förslag på museum man arbetar efter. Men tusan vet. 85 miljoner bara för själva byggnaden kan bli ett stort åbäke. Detta skulle ju helt förstöra det fantastiska, öppna landskap uppe på bygdens högsta punkt som Uppåkra utgör i dag. Just detta, att stå på en orörd plats och själv kunna känna "historiens vingslag", är ju ett av de absolut starkaste skälen för att profilera Uppåkra. Givetvis måste man ha någon mindre byggnad med adekvat utställning som ger bakgrund och fakta till den känsla man får. Men att uppföra någon så stor byggnad på platsen vore ren och absolut våldtäkt på det skånska kulturlandskapet och det skånska kulturarvet. Det måste väl vara platsen i sig som är det primära - inte ett modernt minnesmärke över ett antal nu levande personer.

Jag hoppas att Sydsvenskan har fel - om inte är det dags att öppna massiv front mot ett sådant vansinnigt förslag.

Se artikeln här:
http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article442551/Vem-ska-betala-det-nya-centret.html