Författare Ämne: Uppåkra och framtiden  (läst 18040 gånger)

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #40 skrivet: juni 18, 2009, 19:39 »
Som jag sagt - man måste prioritera.

Steg 1 måste ju bli en undersökning med markradar och magnetometer för att få klart för sig omfattningen och strukturen genom tusen år.  De besökande måste ju inledningsvis få veta Uppåkras huvuddrag så de kan placera in redan klara resultat och den aktuella utgrävningen i sitt sammanhang. Först då blir ett besök riktigt förståeligt och därmed intressant. 

Inser man inte att detta är grunden för besökarens förståelse och därmed att folk återkommer, så kommer inte ekonomin att fungera på sikt. Varför spendera 85.000.000:- på ett skrytbygge/monument då hälften räcker till huset. Lägg istället resten av pengarna på utgrävningar, avancerad teknik och duktiga guider/arkeologer. 

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #41 skrivet: juni 20, 2009, 16:33 »
Jag har bara mycket gott att berätta om den guidningen som publiken bjöds på. Jag åhörde guidningen med ena örat samtidig som jag filmade. Den var mycket faktarik, spännande och bra upplagd. Det avslutades med att publiken fick ställa alla möjliga frågor till guiden, en arkeolog med erfarenhet som kunde ge bra svar på frågorna.

En aspekt som slog mig var hur man för framtidens museum på platsen kan motivera en kontinuerlig utgrävningsverksamhet för att ha något att locka publik med? Det var väl inte för detta som fornminneslagen skapades? Det var väl för att skydda fornlämningarna för framtiden; inte för att täcka årliga museikostnader! Självklart är det bra att man kan få utgrävt vissa ytor och på detta sätt få en bättre bild av området. Men inte kan man väl få kontinuerligt tillstånd att förstöra en icke exploateringshotad fornlämning av mycket hög dignitet? 

 

Då har guiden läst på för en gångs skull. Jag har själv inte varit på någon guidning ute i Uppåkra, skälet är att jag ofta kan mer än den som guidar och blir frustrerad över att inte få svar på mina frågor. Jag har dessutom hört en hel del från människor som blivit guidade där tidigare och de har inte varit nöjda. Eftersom jag för en tid sedan följde med en grupp pensionärer som blev guidade på Historiska Museet i Lund har mitt missnöje med guidernas kunskaper och deras sätt att guida bara spätts på ytterligare. Guiden (som är en av dem som guidar i Uppåkra) var mycket dåligt påläst, förutsatte att människorna som guidades kunde allt om asagudarna, minsta lilla avbräck från föreläsningen (det lät som om guiden läste direkt från nedskrivna anteckningar) gjorde guiden väldigt irriterad och ungefär hälften av frågorna kunde guiden inte svara på. Inte ens frågor som rörde de senaste fynden i Uppåkra, guiden hade ingen aning om vad vi pratade om!!! Och då guidades vi bara runt i Uppåkra-utställningen... ???

Ingen information gavs om var toalett fanns, ingen inbjudan att handla i butiken innan vi gav oss av, ingen information om kommande utställningar osv.

Guiden hade så bråttom därifrån att det blev jag som fick ta över och svara på pensionärernas frågor och förklara saker guiden sagt för dem. Hm, jag kanske skulle skicka räkning till Historiska Museet eftersom jag gjorde hälften av guidens jobb  ;D

Nåja, jag håller med andra här på forumet som undrar varför man inte gör undersökning med markradar och liknande. Jag tycker att det är rent slöseri med skattebetalarnas pengar, i alla fall i nuläget. Vad får de som kommer för att titta på utgrävningarna? De får sitta på en stol i ett tält och se studenter gräva, inte riktiga arkeologer, utan studenter. Ett under att kommunen inte tar entré till visningarna. och just det, de kan dricka kaffe i en mögeldrabbad kyrka alldeles in till.

När jag grävde i Uppåkra som student (detta var innan all uppståndelsen, men i samma veva som man hittade templet) kom det också folk dit och tittade och guidades runt av arkeologerna från Historiska Museet. Då fanns det inget tält eller sittplatser och vädret var omväxlande, men folk kom ändå! De som är verkligt intresserade bryr sig inte om väderleken.

/Åsa.

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #42 skrivet: juni 23, 2009, 23:18 »
Deltog i en guidad visning idag. Det var en kunnig påläst och engagerad guide.

Visningen råkade dessutom sammanfalla med ett samarbetsbesökav kriminaltekniker från Malmö. Demonstrerade hur UV-lampa kan användas för att med hjälp av luminiscens identifiera frilagda eller nästan frilagda ben. Gjorde dessutom lite försök med metalldetektor. Ganska märkligt att det skall krävas besök av poliser för att få använda metalldetektor vid en arkeologisk undersökning.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #43 skrivet: juni 24, 2009, 13:01 »
Det krävs inte besök av polis för att använda metalldetektor, däremot måste man ha tillstånd av Länsstyrelsen för att få använda metalldetektor på ett fornlämningsområde.

/Åsa.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #44 skrivet: juni 29, 2009, 15:53 »
http://www.nyaeminent.se/transfer/staffanstorp/UAC_2009_folder.pdf

Staffanstorps kommuns folder om Uppåkra, innehåller fakta om vad som hittats hitintills och även hur framtiden ser ut.

Blev förvånad när jag läste att man inte ska ta entré till området! Hur ska då de 85 miljonerna komma tillbaka till dem som betalat för kalaset? Kanske tänker de sig att själva parken ska vara öppen dygnet runt och att det bara ska kosta om man vill se själva utställningarna, ungefär samma koncept som man har på Kulturen i Lund idag. Men jag undrar om man har tänkt till här. Att ha parken öppen dygnet runt är en god idé, men riskerar man inte att folk hoppar över själva museet? Och tänk vad det kommer att kosta att ha vakter på plats på natten, för det hoppas jag att de kommer att ha.

Skulle inte länken fungera så gå in på http://www.luhm.lu.se  där kan ni klicka er vidare till foldern.

/Åsa.