Författare Ämne: Uppåkra och framtiden  (läst 18035 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #20 skrivet: juni 15, 2009, 09:12 »
URL:en verkar inte funka längre, hitta den här (om det nu är samma artikel):
http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article442111/Museichefer-Svart-na-publikmal-for-nytt-arkeologicenter-i-Uppakra.html

Ja, vad säger man om byggnaden? På avstånd kommer folk tro att det är ett annex till Sturups flygplats eller så.

/Mats

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #21 skrivet: juni 15, 2009, 09:55 »
Man kanske har tänkt på ortnamnet när man ritade byggnaden. Det är ju en artificiell upphöjd åker man tänker bygga ;D. Förövrigt kan det bli en utomordentlig skidbacke med rätt konstunderlag. Det är bedrövligt att man ska förstöra landskapsbilden och därmed alla chanser för besökare att föreställa sig platsen för 1500 år sedan.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #22 skrivet: juni 15, 2009, 09:56 »
...jag får väl stryk nu men jag tycker byggnaden är fin med mycket ljus. Nu beror det ju på vad man vill ha, och jag förstår din ståndpunkt Sven till fullo om att bevara landskapet.

Men hur ska man göra ett upplevelsecenter som lockar mycket folk om man inte har en stor byggnad?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #23 skrivet: juni 15, 2009, 12:56 »
Jag har sett ritningarna till byggnaden och den kommer att se ut så som på bilden i Sydsvenskan. Dessutom kommer den att fortsätta ner under jorden och kommer att bli 4 våningar. För att få plats med byggnaden kommer kyrkogårdsvaktmästarnas kontor att rivas, vilket ska påbörjas efter semestrarna, de kommer istället att få en ny byggnad en bit från museet.

Det gamla museet, som idag står tomt förutom en del av det som idag är en lägenhet som hyrs ut av kommunen för en symbolisk summa, idag bor en av de som guidar i Uppåkra där, ska byggas om till kafé/restaurang.

jag tycker också att byggnaden förstör helheten i Uppåkra, den kommer att dominera landskapet på ett sätt som jag anser, förfular vår förhistoria. Idag domineras Uppåkra av kyrkan och av de kvarvarande bronsåldershögarna och så tycker jag att det ska förbli! Varför inte behålla fynden på Historiska Museet i Lund och anorda bussfärder mellan Lund och Uppåkra där besökarna först kan beskåda platsen och utgärvningarna för att sedan bussas in till Lund och bli guidade i utställningen om Uppåkra.

I Sydsvenskan idag stod en artikel där tre museichefer i Skåne, Malmö Museer, Kulturen i Lund och Rgionmuseet i Kristianstad, uttalar sig om hur bygget i Uppåkra ska finansieras. Inga finansiärer har avslöjats än och stiftelsen som ska driva museet är inte ens bildad! Och ändå genomförs guidade turer och kommunen har slagit upp ett stort tält på platsen där det ska serveras kaffe under tre veckor i sommar. Med tanke på dagens finanskris och storfinansiärernas ovilja att investera i kulturprojekt så skulle det inte förvåna mig ett dugg om allt går om intet.

Jag förstår hyresgästerna i Staffanstorp som bor i det kommunägda bolaget Staffanstorpshus. De rasar mot sina höjda hyror som delvis går till att finansiera bygget i Uppåkra.

Nä, jag håller med Sven. Ett friluftsmuseum med anlagda gångar och informationstavlor hade varit ett mycket bättre, och billigare, alternativ. En sak som museicheferna tog upp i artikeln var att utställningen måste ständigt förnyas annars sviker besökarna. De tog Glimmingehus som jämförelse som lockar 60 000 besökare om året trots att det borde dra 80-90 000 besökare. Men inget händer där och därför återvänder inte folket. Samma sak blir det i Uppåkra om man inte kan behålla besökarnas intresse vid liv.

En annan sak som de borde tänka på är att de antagligen måste ta en ganska hög entréavgift och med det rådande ekonomiska läget så måste man här tänka till ordentligt. Ge rabatter för barnfamiljer, pensionärer, studerande osv. Dessutom måste man ha evenemang som kan locka människor som kanske aldrig annars hade kommit dit.

Det ska bli spännande att följa bygget och jag skulle ljuga om jag säger att jag inte skulle vilja arbeta där. Men det har inget med byggnaden att göra, utan med min önskan om att få arbeta med förmedling.

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #24 skrivet: juni 15, 2009, 13:13 »
Och hur många kommer att besöka några gångar mellan grävschakt och några informationstavlor?  Jag säger inte att det är fel att ha det så, men då får man nog inse att antalet besökare blir väldigt begränsat. Det blir knappast nåt för folk i allmänhet utan snarast för redan intresserade....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #25 skrivet: juni 15, 2009, 17:28 »
Nu är det ju inte frågan om grävschakt och några informationstavlor. Felet är att man vill uppföra ett traditionellt museum på en förhistorisk plats där det i stället borde vara ett platsmuseum som skulle uppföras. Ett platsmuseum är ett informationscentra som ödmjukt underordnar sig den aktuella kulturmiljön; en kulturmiljö som också är basen för att museet överhuvud taget ska existera.

I fallet Uppåkra vill man i stället bygga ett nutidsmonument som ska vara det publikdragande och som kommer att vara förödande för det som det ska informera om. Vi har på 6 km avstånd från Uppåkra Historiska museet i Lund och Kulturen, museer som har två av världens största samlingar från nordisk järnålder och vikingatid. Politikerna och Lunds universitet har behandlat dessa styvmoderligt - det har t.o.m. för bara några år sedan varit tal om att lägga ner Historiska och lägga föremålen i magasin i Stockholm. Nu ska man, istället för att ge dessa museer bättre ekonomiska villkor för sin fantastiska verksamhet, bygga ett tredje traditionellt museum med samma inriktning! Ursäkta: var är logiken?

Besökarna kommer inte pga man kan visa upp ett 25 meter modernt höghus i glas och betong mitt ute på den skånska bondvischan. Ta bara Ale stenar. 800.000 besökare och det finns inte tillstymmelse till den minsta betong- eller glasruta. Kan ni tänka er att man uppför ett Uppåkrahus här? Givetvis inte - en befängd idé. Men situationen är ju exakt densamma i Uppåkra. Och ta fallet med Birka. Kan ni tänka er att uppföra ett 25 meter betonghus mitt ute på Svarta jordens kulturlager? Fallet är detsamma som i Uppåkra. Tid till eftertanke mina vänner!

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #26 skrivet: juni 15, 2009, 18:05 »

Besökarna kommer inte pga man kan visa upp ett 25 meter modernt höghus i glas och betong mitt ute på den skånska bondvischan. Ta bara Ale stenar. 800.000 besökare och det finns inte tillstymmelse till den minsta betong- eller glasruta. Kan ni tänka er att man uppför ett Uppåkrahus här? Givetvis inte - en befängd idé. Men situationen är ju exakt densamma i Uppåkra. Och ta fallet med Birka. Kan ni tänka er att uppföra ett 25 meter betonghus mitt ute på Svarta jordens kulturlager? Fallet är detsamma som i Uppåkra. Tid till eftertanke mina vänner!


Jag säger som Sven: "Tid till eftertanke mina vänner !"

Någor mer opassande än detta höga glaskomplex i detta sammanhang kan jag inte tänka mig. Jag tycker nog att en stor byggnad där utrymme finns för bl.a. en stor modell som växer alltefter som utgrävningarna fortskrider, och en utställning som visar den fantastiska bebyggelsekontinuiteten under tusen år, är nödvändig på platsen.  Men F-n...............det måste vara en passande byggnad !!!! Idén att bygga neråt är bra tycker jag, men låt byggnaden ovan mark stanna vid ett plan och med passande förhistoriska byggnadsmaterial i fasaden. 

Rekonstruera ochså några av de utgrävda husen. Det unika templet är en bra början. Och naturligtvis aktiviteter som levandegör. 

Nyckeln till att få folk att komma tillbaka är ju förnyelse och nyheter varje år. Stora utgrävningar varje år ger med automatik denna förnyelse. Snålar man med utgrävningsmedel för att ha råd att bygga det monumentala huset lär intresset fort svalna.

Man måste prioritera rätt !

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #27 skrivet: juni 15, 2009, 23:36 »
Jag har dålig koll på området så jag har svårt att se effekterna på området. Jag tycker byggnaden ser ut som en utsiktsplats, men det klart är den för stor så dominerar den ju landskapet istället för att ge en vy över det. Som naturmänniska är jag i princip emot all onödig bebyggelse, och speciellt Skåne borde vara rädda om det lilla som finns.

Så även om byggnaden i sig tilltalar mig så tycker jag Åsas förslag är utmärkt.  Behåll museet i stan och bussa ut folk som är intresserade. Gör en rabatterad kombibiljett som täcker entre och bussresa. Gör sen en liten glaspaviljong vid Uppåkra med möjlighet att projicera det historiska landskapet på rutorna, kanske kan man trycka på knappen och byta tidsålder samtidigt som arkeologer och guider finns närvarande. Sen går man ut på gångarna och tittar på grävning, det ger en koppling till vår tid och väcker intresse hos små blivande arkeologer. 

Ale stenars 800000 kommer det nog aldrig att komma, jag är rädd att sillen lockar mer än stenarna, det är iallafall min erfarenhet. Men man kan kanske hoppas att det räcker med att stryka en nolla, det vore väl bra nog!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #28 skrivet: juni 17, 2009, 21:32 »
Var ute i Uppåkra i dag och filmade. Årets utgrävningar startade i måndags. I år har man slagit på stora trumman. En träspång över åkern och ett jättetält. En åskådarläktare har byggts upp och scenen utgör utgrävningsytan där ett myller av seminariegrävande studenter höll på att gräva sig ner i den brända hallen som stått fem meter från tempelbyggnaden. Varje dag bjuds de sittande åskådarna på detaljerad guidning och frågestund. Verkligen mycket proffsigt gjort.

Det ska bli spännande att se vad man finner när man gräver sig ner i hallens golvlager. Några innebrända människor fann man ju redan förra året.

PS. När jag nu sett den framtida museiplatsen utifrån "arkitektens ögon" kan jag bara vidhålla min beska kritik.

Här är några bilder:



Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #29 skrivet: juni 18, 2009, 07:42 »
Lite OT; det finns en grävblogg: http://blogg.sydsvenskan.se/uppakra

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #30 skrivet: juni 18, 2009, 08:54 »
Ja, det kanske är så här som kunde få bli Uppåkras "modell". Om det nu inte finns så mycket ovan jord att beskåda så kanske man ska satsa pengarna på återkommande grävningar varje säsong, med rejäla tält, åskådarplatser och kvalificerade guidningar. Tror att pengarna för den glas(s)iga tilltänkta musei-byggnaden skulle räcka till ganska många sådana grävsäsonger med bra utrustning för besökare och arkeologer. I längden skapar nog detta ett intresse för platsen både hos lokalbefolkning, historieintresserade från mer avlägsna trakter samt en och annan turist. Med tiden, och efter ännu mer av vetande/grävresultat, kanske det mognar vad man ska göra på platsen mer permanent.

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #31 skrivet: juni 18, 2009, 09:19 »
Tänk den som hade fått ha ett tält att gräva under när jag grävde i Uppåkra... >:(

Tältet har bekostats av Staffanstorps kommun och har satts upp för att man ska kunna följa grävningarna även i dåligt väder. En bra idé, men det ger en liten snedvriden bild av hur vardagen ser ut för en arkeolog. Att stå ute i skånskt ösregn (dvs. när det regnar sidledes) och rita av en härd är något som alla arkeologistudenter borde få prova på. Lika så att få gräva under en gassande sol med svetten rinnandes.

Det är bara lite synd att inte grävningen utförs av riktiga arkeologer parallellt med seminariegrävningarna, jag tror att många blir besvikna när de kommer till Uppåkra och möts av studenter och oengagerade guider.

Eller som grävledaren Karl-Magnus Lenntorp sade i sin chatt som han hade på Sydsvenskan igår (onsdag): "det finns inte tid att ta hand om intresserade amatörarkeologer eftersom all tid går åt till studenterna". Om det inte finns tid för amatörarkeologer, hur ska det då finnas tid för intresserade turister??

Och vad är en arkeologpedagog? Guiderna presenteras som arkeologpedagoger, det har jag aldrig hört! Museipedagog är en sak och guide en annan.

/Åsa.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #32 skrivet: juni 18, 2009, 10:00 »
Finns det någon skylt om huruvida man får mata arkeologerna ???

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #33 skrivet: juni 18, 2009, 10:54 »
En och annan jordnöt får man säkert lov att slänga till de stackarna...

Skämt åsido, så låter det ju inget vidare som du målar upp att det fungerar idag, Scania. Mitt förslag ovan föresatte givetvis mer ordentliga resurser, med proffsarkeologer/forskare som bär upp det hela, med seminariegrävningarna bara delvis som ett inslag. Som sagt, för pengarna som glasbyggnaden kostar får man rätt mycket...
Och tälten är bra för att locka publik tror jag, ger ett intryck av att det verkligen är något spännande som pågår därinne, om du förstår. Och nödvändiga för att man ska som besökare vilja slå sig ned på en stol i all typ av väderlek. Attraktionen för publiken ligger inte i att få se hur en arkeolog har det till vardags utan att få en upplevelse av forntiden och det som kommer fram under skärslevarna.
Som sagt, tycker konceptet verkar bra, om man fläskar på lite med mer proffs, större krav på guider etc.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #34 skrivet: juni 18, 2009, 14:54 »
Nu får jag nog stryk igen...

Jag undrar om inte de inbitnas eget intresse nu ger en skev bild av verkligheten....

Vi som redan är mycket intresserade tycker säkert det är spännande, men gemene man är nog inte så särdeles exalterad av att titta på utgrävningar. Denne saknar kunskap nog för att kunna skaffa sig en uppfattning av vad man gräver efter och spänningen uteblir. För de pengar man betalar för tältet tror jag man inte får mycket mer än regnskydd...det är min bestämda uppfattning!

Först när man också förser Svensson med möjligheter att associera och tänka själv blir det spännande och kanske attraktivt.  Varför tror ni teorin om solkalender vid Ale stenar blir populär och spridd, jo för att folk kan själva kika över stenar och jämföra och tänka. Det går att förstå och skapar ett band till människorna som reste stenarna. Utan denna möjlighet kommer folk att välja andra saker att titta på!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #35 skrivet: juni 18, 2009, 15:49 »
Du kan ha rätt, Yngwe. Men har någon provat "tält-modellen"? Efter vad jag minns var det t.ex. ganska stort intresse för Varnhemsgrävningarna.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #36 skrivet: juni 18, 2009, 16:50 »
Varnhemsbesöken ingick väl för många i Arn-utflykten? Denna utflykt lyfte ju många ställen just genom att folk kunde associera, även om det inte var med historiska fakta utan med en roman. Bl.a. började fol också besöka Näs på Visingsö som tidigare närmast låg öde.  Så får man bara folk att associera så är dom nog sen rätt pigga på att upptäcka mer!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #37 skrivet: juni 18, 2009, 17:40 »
Jag har bara mycket gott att berätta om den guidningen som publiken bjöds på. Jag åhörde guidningen med ena örat samtidig som jag filmade. Den var mycket faktarik, spännande och bra upplagd. Det avslutades med att publiken fick ställa alla möjliga frågor till guiden, en arkeolog med erfarenhet som kunde ge bra svar på frågorna.

En aspekt som slog mig var hur man för framtidens museum på platsen kan motivera en kontinuerlig utgrävningsverksamhet för att ha något att locka publik med? Det var väl inte för detta som fornminneslagen skapades? Det var väl för att skydda fornlämningarna för framtiden; inte för att täcka årliga museikostnader! Självklart är det bra att man kan få utgrävt vissa ytor och på detta sätt få en bättre bild av området. Men inte kan man väl få kontinuerligt tillstånd att förstöra en icke exploateringshotad fornlämning av mycket hög dignitet? 

 

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #38 skrivet: juni 18, 2009, 18:39 »
Har man inte räknat med ett sådant kontinuerligt grävtillstånd när man projekterade huset för 85 miljoner kronor ?  Hur skall man annars kunna få ekonomin att gå ihop om inte nyheter som drar folk att komma tillbaka även under nästkommande år är möjlig.

Jag tycker också att vi bör lämna en hel del åt framtidens arkeologer och dess bättre teknik, men tycker även att vi redan idag kan göra ganska omfattande utgrävningar för att förstå huvuddragen i Uppåkra. Arealen är ju väldigt stor och med väl valda utgrävningsrutor kan vi redan idag få veta väldigt mycket.   

Är inte detta nödvändigt för att locka en stor publik ?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppåkra och framtiden
« Svar #39 skrivet: juni 18, 2009, 19:16 »
Arealen är förvisso stor men den största merparten är kulturlager på en meter eller mindre inberäknat ploggången. Man gräver just nu i "grädden" där det finns tjockare kulturlager. Sedan vill jag verkligen slå ett slag för det som Per Karsten, chef för Historiska museet påpekade på ett stort seminarie för länge sedan. Vi måste försöka säkra oss den totala områdesbilden av bebyggelsespåren, vilka ju är direkt hotade av pågående plöjning. Detta kan göras genom markradar, magnetometer etc. Detta gäller ju för större delen av området. Man kan lägga ner 85 miljoner för ett nybygge men inte betala kanske ½ miljon på sådana grundläggande undersökningar för att förstå vad Uppåkra egentligen varit för ett samhälle (förutom området kring templet). Men det är klart, sådana undersökningar främjar ju bara forskningen och inte det glassiga som beslutsfattarna kan frossa i.