Skillnaden blir inte speciellt stor faktiskt. Matematiken håller fortfarande. Istället för 2500 skepp blir det alltså 1250 skepp, redan detta är oerhört mycket för mycket.
Nja, ”hitte på” är det inte. Tänk lite nu. Danmarks befolkning anses av alla ha varit betydligt större än Sveriges. Delvis berodde detta på att Danmark hänger ihop med, samt ligger närmare. Europa, alltså tillgängligheten. Danmark var en kornbod och kunde föda fler människor än vad man kunde i Sverige. Skåne, Blekinge, Halland var Danskt, Bohuslän osv Norskt = Sverige ”krymper” medan Danmark och Norge växer befolkningsmässigt. Så ”hitte på” är för starkt – men jag medger utan problem att det kanske inte var 100% fler människor i Danmark, det kanske var 200%…

En balans om det vi diskuterar måste ju upprättas. Vi diskuterar vikingatid och deras kombinerade semester resor/rövar resor och eventuella handelsresor utomlands. Vår basekonomi var jordbruket. Vikingatiden slutade rikare än vad den började efter vad de flesta tror, så även jag. Alltså har en utveckling skett. Utveckling innebär förändring. Förändringen var ekonomiskt positiv.
Då räknat vi på detta lite. Hur blev det bättre? Vi producerade mer = omsatte mer varor inom landet, folk åt mer – men eftersom vi hade plundringeskonomi exporterade vi ingenting – och hur kan vi äta mer när 10% av befolkningen låg ute och plundrade halva året? Vad gjorde vi med överskottet vi producerade?
En ekonomi fungerar jag bra först när det finns en export och att det genom detta blir ett överskott som kan omsättas inom landet – nu som då. Ryggen sitter bak.
Folk har alltid plundrat. Men dom plundrar inte alltid. Det är det som är skillnaden. Plundringen återkommer ganska regelbundet i alla kulturer och varje generation har sina ”slyngelperiod”. Inget märkligt i detta.
Vad jag vet om svensk folkvandringstid är att vi inte vet så mycket om den faktiskt. Den verkade orolig eftersom vi har en hel del fornborgar från denna tid. Samtidigt verkar fornborgarna inte ha varit använda så det kanske var mer ett hot om våld mer än utfört våld? Uppriktigt sagt – vi vet väl inte till 100% om folk verkligen ”vandrade omkring” under denna period, namnet är ju ett gammalt namn som äldre historiker gav under en tid där man gärna såg ett krigiskt förflutet? Ute i Europa var det lite värre med freden – men vi var ju smarta, vi hade en vallgrav som skyddade oss från Europa. Det var helt enkelt för besvärligt att ta sig hit.
Att unga män i dagens Sverige driver omkring och terroriserar sin omgivning är ölets fel. På vikingatiden var det mjödets fel.
Krigen förr i världen byggde på att man levde på de resurser som fanns i området där man just då befann sig. Det fungerade oftast ganska hyggligt. För vikingarna ombord på sina skepp på väg till England - tja, de fiskade kanske? Eller torskade dom?
2. Det område där vi bor var ett förfärligt område, här fanns trollen, avgrundsandarna, cykloperna, hundhuvudmännan och allt annat folk trodde på söderut förr i tiden. Skall vi tro på allt som skrivs om oss så hävdar jag att även hundhuvudmännen skall tas med liksom enfotingarna och trollen. Jag tror nämligen att det var dom som gillade blod och som var allergiska mot svett genom tungt arbete. Vi andra svettades som rackarn bakom plogen.

Thomas