Supergeten. I skolböckerna i historia, när jag gick på lågstadiet på 60-talet, ser vi blotandet vid Uppsala tempel i fantasifulla bilder.
Det ingår i en modern mytbildning om hur det var på Vikingatiden.
Vad har 60-talets skolböcker med saken att göra? Mycket har hänt inom arkeologin under de senaste 50 åren, även när det gäller vår bild av järnålderns religionsutövning.
Jag kan ha missat något men jag har inte hittat några arkeologiska fynd om religionsutövning under järnåldern i nuvarande Sverige utöver vad som hittats i Uppåkra.
Vi vet att det har funnits ett litet kulthus där under 600 år. Samtidigt gissas det om ett tempel i Uppsala?
Är det så svårt att använda Uppåkras kulthus som en referenspunkt för hur religionen utövades under Järnåldren?
Ja, du har missat någonting. Möjliga kultbyggnader har inte bara grävts ut i Uppåkra utan även i Borg (Borgs sn) i Östergötland och Sanda i Fresta sn i Uppland. På andra platser så har man grävt ut stora hallbyggnader med separata, mindre byggnader som tolkats som kultbyggnader, tex i Lejre och Tissö i Danmark och vid Järrestad i Skåne.
Vidare så har flera hallbyggnader innehållit föremål av samma typ som de föremål som tolkats som votivgåvor i Uppåkra, tex vid Vallhagar på Gotland, Slöinge i Halland och Helgö i Uppland.
Vidare så har ett par kulplatser undersökts arkeologiskt. Två vi-plater är Lilla Ullevi i Bro sn som undersöktes 2007, och Götavi i Vintrosa sn i Närke som delundersöktes 2005.
Rapport från Lilla Ullevi:
http://www.raa.se/cms/showdocument/documents/extern_webbplats/arkeologiuv/publikationer_uv/rapporter/uv_mitt/uv_mitt_2008/rm2008_39.pdf Rapport från Götavi:
http://www.arkeologikonsult.se/rapporter/doc_download/111-20082025-pa-vaeg-genom-naerke-.htmlSedan så har man
under Frösö kyrka (Jämtland) hittat spåren efter ett träd runt vilket man deponerat stora mängder djurben, bland annat björnskallar. Trädet daterades till 900-1050 e.Kr.
Sen finns det många exempel på mer vardaglig kultutövning. Det är inte ovanligt att man hittar deponerade föremål på boplatser, antingen vid speciella områden bredvid bebyggelsen eller i tex husens stolphål. Vanliga depåfynd är torshammarringar och vapendetaljer. Ett exempel är tex Slavsta bytomt utanför Uppsala. Torshammarringar är även relativt vanliga i brandgravar i Mälardalen.
Sen har vi det stora inhägnade områden som börjat upptäckas här och där, tex i Gamla Uppsala men även vid centralplatser i Danmark.
AndreasE. Tack för ett tänkvärt svar. I ovanstående citat använder du ett resonemang som du kanske inte alltid tillämpar konsekvent. I förra vecka var du kritisk till att Uppåkra hängde ihop med Själland, Fyn och Bornholm.
Hur menar du? De två diskussionerna har väl inte så mycket gemensamt? Att det skulle kunna funnits centrala kulplatser dit folk kom från ett stort område behöver väl inte betyda att den platsen hänger politiskt ihop med vissa andra platser? Upptagningsområdet kan vara lika med platsens "politiska inflytelseområde" men den kan även vara större, eller mindre.