Om det är Frösved som menas så tror jag att det finns en risk att det är just "ved" i betydelsen skog som utgör det andra namnledet, med tanke på att det verkar handla om en sekundär enhet som ligger i skogsmark som har namnet "Frösvedmon". Men visst, säker kan man inte vara utan tex belägg för medeltida uttal osv, vilket ju verkar saknas i det här fallet.
När det gäller fornlämningsbilden så ser jag som arkeolog inte hur den skiljer sig från dalgångar i omgivningen. Den skiljer sig från skogsmarken mellan dalgångarna, vilket ju även är vad man skulle förvänta sig, men inte från omgivande sammanhängande dalgångar med jordbruksmark. Tex framstår ju kulturlandskapet runt Gamleby några mil öster ut som betydligt fornlämningstätare. Gravfältspridningen framstår som måttlig (17 gravfält i socknen enligt FMIS), och gravfälten ser generellt ut som typexempel på små gårdsgravfält, jag får det genomsnittliga antalet anläggningar/gravfält till ungefär 14 st. Att de till relativt stor del utgörs av högar är ju inte konstigt då Småland kännetecknas just av sina höggravfält. Bortodlingsgraden lär inte vara särskilt stor i en sådan småbruten jordbruksbyggd. Jag ser helt enkelt inte hur fornlämningsbilden skulle kunna klassas som "helt klart avvikande från skogslandets normala täthet".
Antalet primärenheter framstår som helt normalt för den här sortens byggd (relativt små dalgångar med jordbruksmark omgivna av relativt extensiva skogsområden), varken mer eller mindre. Alla större gårdar utgör nog inte primärenheter, tex så måste nog ett antal medeltida eller senare torp-etableringar räknas bort, tex gårdar som Jonstorp, Gustavsborg, Solliden, Annero osv.
Jag vill verkligen inte låta negativ, men generellt sett så ser jag inga tecken på att byggden varit mer än en ganska genomsnittlig småländsk jordbruksbyggd. Det har säkert funnits någon sorts bebyggelseorganisation, vilket ortnamn som Odensvi, Frö och Tuna speglar, med framför allt lokal betydelse, men jag kan inte med det kunskapsläge vi har om socknen säga att det går att se några bevis för ytterligare centralitet utöver det. Tanken på handelsväg genom socknen är intressant, men mer än så går nog inte att säga just nu.