Sven skrev, at vikingerne jo ikke var rå og uciviliserede og dertil svarede jeg, at 3-4-5 reglen jo kunne læres på ganske kort tid. Men efter at have tænkt mig om, vil jeg give Sven ret i, at fra det tidspunkt de havde bygget de cirkelformede kaserneanlæg og den rombeformede Jellingindhegning, da ønskede vikingernes leder ganske øjensynligt at gøre indtryk på sine gæster og fremstå som en person der kendte til kultur og civilisation. Men, på den anden side, synes jeg også det fremgår af Jellinganlægget, at disse ambitioner var ret nye i det jyske fyrstedynasti.
Det synes jeg, fordi anvendelsen af denne rombeform jo bygger på en misforståelse. Der findes en række geometriske figurer, der har æstetisk værdi : cirklen, kvadratet, femkant, sekskant, ligesidet trekant osv. De egner sig til monumentalarkitektur. Tre-fire-fem trekanten og den tilsvarende rombe hører imidlertid ikke til disse. Det er historiens dom, ikke min. Denne geometriske form har matematisk interesse, men ikke æstetisk. Dens anvendelse af Jellingfyrsten tyder på, at man i hans miljø havde erhvervet sig en forhastet forståelse af den teoretiske matematiks betydning og dimensioner og at denne viden var ret ny.
Bygningen af de geometriske anlæg var den eneste mulighed for at skabe noget tidssvarende i en fart. Man vidste hvilke arkitektoniske herligheder, der fandtes i Aachen, Rom, Konstantinopel og Bagdad. For at frembringe en tilsvarende arkitektur, måtte en dansk fyrste imidlertid have megen tålmodighed. Det ville kræve årtier. Men man havde imperialistiske ambitioner og det hastede med at bygge nogle anlæg der kunne måle sig med det sydlige udlands. Løsningen var at inspirere sig af romerrigets militære anlæg : kaserner og lejranlæg. Derfor sendte man – det er min hypotese – et hold intelligente unge til Frankerriget, Konstantinopel eller Bagdad, for at lære teoretisk og praktisk landmålerteknik. Det kunne gøres på et år og derefter kunne anlæggene bygges på ganske kort tid. Så var man klar til at modtage gesandter, indgå alliancer og… erobre England.