Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/83/155183/arkeologiforum.se/public_html/forum/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/83/155183/arkeologiforum.se/public_html/forum/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3 Kvinnor osynliggörs i historieböckerna

Författare Ämne: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna  (läst 53199 gånger)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #120 skrivet: maj 23, 2010, 10:26 »
De kvinnor som framträder starkt i Svenska historieböcker är:

Drottning Margareta
Drottning Kristina
Heliga Birgitta
Jeanne D'arc

Fyll på! Jag har säkert glömt någon

Kvinnor som borde lyftas fram mer:

Eva De La Gardie
Sankta Elin
Katarina den stora
Cecilia Wasa
Kristina Nilsdotter (Gyllenstierna)

Fyll på!

Kvinnor som borde få kliva tillbaka några steg:

Florence Nightingale
Cajsa Warg
Jenny Lind
  
 


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #121 skrivet: maj 23, 2010, 19:13 »
 8)Om vi jämför med min skolgång i Skottland på 1960-talet: Där lärde vi ett antal medeltida ballader, där vi på tentamen fick välja en att återberätta, därifrån kommer jag ihåg starka kvinnor än idag som "the karlan wife" (keltisk völva)  och prinsessan från Norge, som "försvann i vågornas djup" innan hon han gifta sig med skotske kungen, som förgäves väntade i kyrkan. Det var inte fråga om någoin "kvotering av kvinnor " utan att ta del av ett kulturarv,. där kvinnorna var en betrydande del.
Jag har svårt att tänka mig att kvinnorna under medeltiden hade mindre betydelse i Sverige än i Skottland. Snarare är det Sveriges flummigerare skola, något som bekräftas av en jämförelse övriga ämnen som exempelvis franska eller tyska.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #122 skrivet: maj 23, 2010, 21:24 »
Du missar poängen. Tråden handlar inte om djupare förståelse för historiska
skeenden. Den handlar om varför kvinnor är underrepresenterade i läroböcker.


Det förstår jag visst, men jag hävdar bestämt att meningsfull representation inte består av antal namn. Det är visst meningsfullt att utreda eventuell underrepresentation men inte genom att räkna namn, det är att göra det för enkelt för sig, och att fylla på med intressanta personer bara för att fylla kvoten är att göra det ännu enkalre för sig men samtidigt totalt misslyckas i sitt uppsåt, om  nu det verkligen är att göra kvinnors historia känd.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #123 skrivet: maj 23, 2010, 21:38 »
Naturligtvis måste man berätta deras historia, annars vore det bara ett register.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #124 skrivet: maj 24, 2010, 00:43 »
Ja men då för att beskriva kvinnornas situation på 1700 talet så måste du beskriva så många fler än Ulika Pasch. Hennes liv formades ju inte enbart av att hon var kvinna så vi måste ha ett stort urval av kvinnoöden. Och då blir, just som sockerfri skrev, läroboken om 1700-talet flera hundra sidor tjock, och det funkar inte, man måste banta antalet sidor och då är det livsvillkoren vi ska spara och inte namnen och personerna såvida dom inte starkt och tydligt påverkat historien. Då platsar Katarina den Stora men inte en kvinna som lyckades slå sig fram som konstnär i finkulturen.

Ulrika Pasch kan också tjäna som exempel av problemet med personficering. För faktum är att  hon inte alls var ensam kvinnlig konstnär som försörjde sig på det, i stugor runt om i landet formgavs och producerades mängder med fantastiska textilier av kvinnor med glömda namn (som inte kan räknas i statistiken) som såldes för att bidra till försörjningen, säkerligen var det huvudsyssla för många.  Det är den historien som skall berättas, inte den idoliserande personbeskrivningen. Om man vill fördjupa sig lite kan hon gott vara ett bra exempel från sin tid och sin ställning i samhället, men i en allmän historiebeskrivning ger hon faktiskt bara en felaktig bild, nämligen att hon var den enda kvinnan som producerade konst i sin tid och fick betalt för det.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #125 skrivet: maj 24, 2010, 10:30 »
Du har en viktig poäng här, Yngwe. Att bara stapla upp några fler kvinnliga kändisar och berätta om dem hjälper nog inte upp det hela (alltså osynlig kvinnohistoria) särskilt mycket.
Min uppfattning är att en del historiker är väldigt förtjusta i att berätta om personer, åtminstone på ett populärt plan, jag tänker osökt på min gamla historielärare vars ögon lyste när han fick dra hela historien om Winston Churchill. Eller på Herman Lindqvist som ju försörjer sig på det. Kanske återspeglas det i historieböckerna, jag vet inte.

Ett bra exempel på hur historia kan berättas utan att fixera sig vid personer tycker jag är bokverket "Det svenska jordbrukets historia". Läs t.ex. delen "Den agrara revolutionen" 1700-1870 som ju beskriver en tid då massor av personer är kända vid namn och livsgärning, men boken beskriver istället en massa andra viktiga företeelser i den svenska samhällsutvecklingen vid denna denna tid. Inte ett ord om vad Karl XIV Johan hade för sig vid den tiden, men det saknar man inte (och faktiskt inte heller vad hans hustru gjorde!).

/Mats


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #126 skrivet: maj 24, 2010, 11:02 »
Ja men då för att beskriva kvinnornas situation på 1700 talet så måste du beskriva så många fler än Ulika Pasch. Hennes liv formades ju inte enbart av att hon var kvinna så vi måste ha ett stort urval av kvinnoöden. Och då blir, just som sockerfri skrev, läroboken om 1700-talet flera hundra sidor tjock, och det funkar inte, man måste banta antalet sidor och då är det livsvillkoren vi ska spara och inte namnen och personerna såvida dom inte starkt och tydligt påverkat historien. Då platsar Katarina den Stora men inte en kvinna som lyckades slå sig fram som konstnär i finkulturen.


Men är inte samma fenomen vanligt förekommande också när det gäller män i historieböckerna? Många gånger presenteras de utan att man redogör närmare för i vilket sammanhang de verkade och hur samhället, ekonomin eller kulturen såg ut. Man presenterar dem utan att redogöra för många andra personer som på sitt sätt var lika viktiga eller, när det gäller vissa aspekter, viktigare. Men ofta ifrågasätts inte detta förfarande när det gäller manliga historiska figurer, men när det gäller kvinnor så ifrågasätts det starkt.
Men det rätta måste ju vara att presentera en väl avvägd blandning av män och kvinnor som täcker upp viktiga skeden i vår historia. Man måste fånga hela samhället och hela kulturern och ge representativa glimtar av den, och då duger det ju inte att bara redosvisa männens göranden och låtanden.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #127 skrivet: maj 24, 2010, 11:27 »
Instämmer till fullo med det du skriver Phianky!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #128 skrivet: maj 27, 2010, 15:49 »
Men det rätta måste ju vara att presentera en väl avvägd blandning av män och kvinnor som täcker upp viktiga skeden i vår historia. Man måste fånga hela samhället och hela kulturern och ge representativa glimtar av den, och då duger det ju inte att bara redosvisa männens göranden och låtanden.

Exakt!  ;D Då blir historielitteraturen i skolorna bäst.

Ulrika Pasch kan också tjäna som exempel av problemet med personficering. För faktum är att  hon inte alls var ensam kvinnlig konstnär som försörjde sig på det, i stugor runt om i landet formgavs och producerades mängder med fantastiska textilier av kvinnor med glömda namn (som inte kan räknas i statistiken) som såldes för att bidra till försörjningen, säkerligen var det huvudsyssla för många.  Det är den historien som skall berättas, inte den idoliserande personbeskrivningen. Om man vill fördjupa sig lite kan hon gott vara ett bra exempel från sin tid och sin ställning i samhället, men i en allmän historiebeskrivning ger hon faktiskt bara en felaktig bild, nämligen att hon var den enda kvinnan som producerade konst i sin tid och fick betalt för det.

Håller med. Och det gäller både man och kvinna från vår digra historia. Nu börjar det likna något  ;)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Kvinnors osynlighet i historieböckerna
« Svar #129 skrivet: oktober 13, 2010, 14:58 »


Professor emeritus Audun Holme från UiO har forskat på högbildade kvinnor under antiken:

Citera
I Plutarkos’ biografi over Pompeius fortelles det at Pompeius giftet seg med en «dannet» kvinne, som kunne filosofi og dessuten geometri. Men, legges det til, hun var altså dannet uten at det hade gitt henne «den obsternasigheten som er vanlig hos kvinner med denne bakgrunnen».

– Holdninger Plutarkos uttrycker er ikke så overraskende. Men kommentaren tyder jo på at det var sjenerende mange kvinner som arbeidet med matematikk og annen vitenskap. I gamle navnelister over de tidlige pytagoreerne for eksempel, er 7 procent av navnene kvinnenavn.

En av de mest sentrale av disse er altså greske Hypatia, født i Aleksandria rundt 350 e. kr. som datter av matematikern Teon (født 335 e. kr.). Unge Hypatia lærte matematikk av faran, som hun etter manges mening etter hvert overgikk som matematiker. Blant annet fick hennes arbeid seinere stor betydning for den berømte ryske matematikeren Carl Friedrich Gauss (1777-1855).

– Hypatia må ha vært et svært bemerkelsesverdig menneske. Studenter og eminente tenkere kom fra fjern og nær for å høre henne, forteller Holme. Etter hvert tar Hypatia over farens stilling som leder for biblioteket i Aleksandria.

– I det hellenistiska området på 300-tallet var det altså mulig for en kvinne å få en så framtredende posisjon innenfor vitenskapen. Men det står i stor kontrast til tidene som skulle komme, sier Holme.


Holme förklarar sen hur kvinnornas plats i det akademiska och offentliga liv blev radikalt försämrat eftersom den religiösa ideologier fick makt och inflytande - och antiken övergår i 'Medelåldern'. Med religiös nit ok skrupulös effektivitet förföljs nu alla som motsätter sej bibelns dogmer och kyrkans tyranniska regim. Det bisarra mordet på Hepatia år 415 AD representerar sålunda ett farväl till den fria vilja och vetenskap - vilket får dom kärvaste konsekvenser för hela vår civila kultur, inte minst kvinnornas ställning.

Citera

Blant annet ble all hedensk litteratur beordret brent, noe som selvsagt rammet Hypatias arbeid. Men så ville patriarken Kyrillos rense Aleksandria for all hedenskap. For å lykkes med det måtte han overvinne den mektige nyplatonske skolen i Aleksandria, museet og biblioteket, og lederen for dem var Hypatia. Hun hadde dessuten nektet å la seg døpe og provosert Kyrillos med å holde fast ved sine hedenske synspunkter.

– Hun dyrket «trollmannen» Pytagoras og hans tilhengere, med deres hemmelige riter og mystiske symboler. Dessuten var det en kjent sak at Hypatia utførte sin magi med hedenske astrolaber, mekaniske instrumenter som ble brukt til å finne posisjonen til stjerner og planeter.

– For Kyrillos' parti framsto hun som den farligste hedningen av dem alle. Enten Kyrillos selv eller en i hans mektige krets sendte sine stormtropper, munker som lystret dem blindt, mot henne i mars 415, forteller Holme. Hypatia blir hakket i hjel med potteskår eller taksteinsfliser. Hennes lemlestede kropp blir slept gjennom byen før mobben brenner antikkens viktigste kvinnelige tenker på bålet.

Minnesmerke over intoleranse

– Hypatias grusomme død har for all framtid blitt stående som et minnesmerke over intoleranse, kvinnediskriminering og forfølgelse av annerledes troende. Utviklingen sendte den vestlige vitenskapen inn i en dvale som skulle vare helt til rennesansen oppsto drøye 1000 år seinere.

– Mordet markerer et tidsskille, mellom antikkens opplyste livsanskuelse og den mørke, vitenskapsfiendtlige middelalderen, sier Audun Holme, professor emeritus i matematikk ved Universitetet i Bergen. Han har gitt ut flere bøker om matematikkens historie. Nylig holdt han foredraget Kvinner i matematikkens historie ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning i Bergen.

   

http://www.forskning.no/artikler/2010/februar/242920
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #130 skrivet: oktober 13, 2010, 15:51 »
Där tar antiken slut, och framgent "tiger kvinnan i församlingen" som det står i bibeln. Det tror jag har präglat mycket av historieskrivningen ända in i modern tid, ja kvinnan har ju inte ens haft rösträtt i mer än nittio år.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #131 skrivet: oktober 13, 2010, 20:24 »
En papdox är att antikens Athen, med sin förebild för dagens demokrati och bildning, var ett av historiens mest kvinnofientliga regimer i Europa.
Ett annat problem är att de flesta källtexterna om antikens kvinnor är skrivna av män, och kan stundom mistänkas vara vinklade

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #132 skrivet: juli 27, 2011, 00:18 »
Enligt irska källtexter hade kelterna ett genomarbetat lagsamhälle där kvinnorna behandlade fullständigt likvärda med männen.  Kelternas kunskapsbärare (druider, barder, vates) hade tydligen egna 'lagmän' - som efter 20 års utbildning skulle kunna lagarna pr. minne. Ändringen till det patrikalska feudalsystemet tycks ha skett efter att romerna anlände för att civilisera Frankrikes och Englands 'barbarer'.

http://www.youtube.com/watch?v=PHzZwiwpia4&feature=related
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #133 skrivet: juli 27, 2011, 21:11 »
Här har vi två aspekter: kvinnans juridiska ställning och individuella kvinnors insatser.
Jag håller med Boreas att kvinnans ställning av allt att dömma hade en bättre ställning
hos kelterna än på många andra håll.
Kanske är det därför forntida romerska skribenter var chockade över keltiska flickors påstådda "omoral" exempelvis inte behövde vara oskulder när de gifte sig.
Keltiska kvinnor med betydande politisk och religiös makt nämns i facklitteraturen om kelterna (personligen tycker jag keltisk religion verkar mera sympatisk än asatron)
Själve Cicero skriver ju att han personligen känner en druid.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #134 skrivet: juli 27, 2011, 22:23 »
Mycket gamle irska annaler och dito berättar-traditioner inom skotska familjer (klaner) kan berätta om den förkristna kulturen bland kelterna. Därmed blir utbudet och referenserna betydligt bättre och rikare än hos ett litet antal källskrifter om dom forn-nordiska traditionerna. Kyrkliga berättelser om forn-nordiska kosmologi blev stigmatiserade på ett gravare sätt och när Snorres samtid vågar berättelserna en rad kryptiska känningar - som i dag knappt förstås av någon. Följden är att den latinska stigmatisering inte fått något riktigt korrektiv - varför tolkningarna graviterar mot dom latinska källornas klartext.

Därmed kan den nordiska kosmologi framstå som väsentligt sämre ('värre') än den keltiska. Men man får beakta att banden mellan Skandinavien, Tyskland och England varit mycket nära, redan under sten- och bronsåldern. Vad vi lär oss om kelternas kultur har nog i stort mån giltighet också för skandinaverna. Nord-Europas bönder, hantverkare, konstnärer, handelsmän och lärde torde ha haft det allra mesta gemensamt. Om man kallar lagmannen 'vates', skalden för 'bard' och sejd-mannen för 'druide så är skillnaden enbart språklig. Funktionerna har varit likartade - kosmologin också.
   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #135 skrivet: juli 27, 2011, 23:14 »
Kvinnornas ställning i Norden har tydliga likhetsdrag med dom citat vi får i video-intervjun (ovan) från Trinity College.
Runstenen från Tune i Vestfold berättar även hur tre kvinnor kunde ärva sin fader - och inte enbart sin moder.

Citera

ek WīwaR after Wōðurīðē witaðahalaiban worahtō [rūnōR
(jah) sattō] (afte)R Wōðurīðē staina.
þrijōR dohtriR da‹i›liðun arbija si‹b›jōstēR arbijanō.

Jeg Wiw efter Wodurid Lags-Fælle forarbeidede Runerne
og satte efter Wodurid Stenen.
Tre Døtre delte Arven (som) de næmest beslægtede af Arvingerne.


Tunesteinen er en runestein som opprinnelig stod på Tune kirkegård i Østfold. Den er først omtalt i 1627, da den ble funnet innmurt i kirkegårdsmuren ved Tune kirke. Innskriften er i klassisk urnordisk språk. Den er laget en gang i perioden 200-450 e.Kr.
 
http://no.wikipedia.org/wiki/Tunesteinen

 

Med sin höga ålder är väl Tunesteinen kanske Skiandianviens äldsta rättskraftiga dokument (?!).
Samtidigt är det också en klar indikation på att man under romartid hade ett traditionellt lagsamhälle också norr om Öresund. Av textens innebörd är det tydligt att dåtidens norrmän hade den samma 'barbariska' juridik som romartidens irländare. Likheterna i den keltiska och nordiska mytologin, jämte handel med brons ock tenn, är förövrigt än annan aspekt som pekar på kontinuerliga samband mellan handels- och produktions-kulturerna ikring Nordsjön och Irska sjön. 

Att latinska källor under erövringen av NV Europa tecknade en bild av infödingarna (kelterna) som 'barbarer - blottade för all kunskap och högre kultur' har förövrigt en tydlig parallell hos senare tyranner i imperialist-klassen. När Skandinavien senare får lära sej erövras kan den latinska kyrkohistorien redan berätta  om dessa 'hedningar' som 'primitivt våldsamma, brutala vildar, blottad för kultur'.  När kyrkan sen välsignar conquistadorernas utplundring av S-Amerika definieras infödingarna som 'vilda djur'. När Goebbels sen använder samma retorik blir slaver, judar och sienera beskrivna som 'unter-mänschen'.

Nu har vi lyckligtvis förstått att gamla kelter, medeltida indianer och mellankrigstidens slaver INTE varit mindre kultiverade än sina samtida. I dessa fall tycks man även förstått att dom utsatts för vidriga hat-kampanjer med syftet att plundra deras ägor, utplåna deras kultur och överta deras land. Vikingarna däremot, tycks fortfarande gå för laglösa pirater, som i avsaknad på kulut och förmågan att utveckla egen matproduktion fick åka på vilda plundringståg på andra sidan haven. Samtidigt utvecklade dom samtidens högsta skepps- och vapen-teknologi, jämte en handel som fick dom knyta nära familj-band med alla dom folk dom ständigt plundrade.  Förstå'et den som kan...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #136 skrivet: juli 19, 2013, 00:37 »
I dom sakrala riterna inom antikens jordnära livsåskådning - innan religionen tog över - hade endera fasta riter karaktär högtid, firande och fest. Bland teman som går igen är växtlighet, reproduktion och fruktbarhet centrala.

I bland firar män och kvinnor i hopa, i bland var för sej. När stora såväl som små församlingar av båda kön samlas ser man att kvinnorna stått minst lika centralt som männen:

 http://www2.cnr.edu/home/araia/religion.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”