Författare Ämne: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna  (läst 64911 gånger)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #80 skrivet: maj 17, 2010, 07:56 »
Det ena utesluter ju inte det andra. Om man nämner ett par drottningar som ingen har hört talats om, är det ju inte på bekostnad av de män som redan finns i historiska böcker.

Ämnet har ett förutbestämt (och väldigt begränsat) antal timmar till förfogande. Om du lägger till fler namn så MÅSTE det ske på bekostnad av att andra namn stryks, om det ska kunna bli något djup i det hela. Annars blir det bara korvstoppning med namn och årtal.

Sedan går det alltid att diskutera enskilda fall, t.ex. låter det konstigt att Marie Curie inte fick vara med. Det går säkert att hitta någon mindre intressant figur att stryka till förmån för henne.

Om man inte nämner de okända kvinnorna någongång, när ska de då bli nämnda?

Rent krasst: när de har gjort något att bli nämna för. Och jag ser flera öppningar på den fronten: vår nästa regent är kvinna, det finns en möjlighet att vi snart har vår första kvinnliga statsminister, i det amerikanska valet kunde det ha blivit den första kvinnliga presidenten istället för den första färgade, o.s.v.

Du säger att det är precis så historien ser ut. Nej, det är så vi valt att skildra vår historia.

Ja, vi har valt att skildra den så, och i många sammanhang förutsätts vi ha baskunskaperna utifrån den historieskrivningen. Om någon skulle lära sig något helt annat på gymnasiet så skulle den personen ha en allvarlig lucka i det som vi kallar allmänbildning.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #81 skrivet: maj 17, 2010, 07:57 »
Tycker inte om tanken alls att man ska nicka hummande om att G II A dog 1632 vid Lützen, det må kallas allmänbildning men ger inget mer än just hummande och fäders nickar. Så mycket mer intressant om man i fikarummet diskuterar orsaken till att man slogs i Lützen, eller konsekvenserna av det i stugor och torp.    Det är den kunskapen vi kan ha verklig nytta av!

Det är nog att hoppas på alldeles för mycket. Många ungdomar är trots allt helt ointresserade av historia och gymnasiet är en tid då många är konstant trötta.

(Fast visst gör jag vad jag kan för att prägla sonen. Han var elva dygn gammal när vi kollade på Jarlabankes bro och häromveckan satt han i gräs för första gången, mellan gravhögarna på åsen i Kjula. ;))

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #82 skrivet: maj 17, 2010, 07:58 »
Jag kunde inte sagt det bättre själv Mats  :).

Kvinnan har ju också en histora, hon har funnits och verkat och levt. Få har som sagt varit regenter och politiker i historien. Kvinnans historia ser annorlunda ut, från en annan synvinkel. Men för den skull lika mycket värd att skildra.

Visst, men är de kvinnornas namn intressanta att plugga in? Det är just det som artikeln handlar om, att så många fler män än kvinnor är namngivna. Säg att det finns ett stycke som beskriver hur Kerstin Hansdotter sköter hushållet medan hennes man arbetar i Falu koppargruva. Är det då relevant att ha en instuderingsfråga om vad hon heter, på samma sätt som det är relevant att fråga vem som var kung mellan två årtal?

Själv skulle jag känna mig grundlurad om jag behövde plugga in sådan kunskap som är helt värdelös, på samma sätt som jag kände mig grundlurad när jag på KTH fick tentafrågan "vad föreställer diagrammet på sidan 54 i kursboken?" (vi fick inte ha med boken på tentan).

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #83 skrivet: maj 17, 2010, 07:58 »
Apropå att det kvinnliga inte lyfts fram: i gårdagens avsnitt av TVfyras "Sveriges Historia" så påtalade man den klassiska hjältetanken kring vikingakrigare som hamnade i Valhall om de dog under strid. Inget fel med det men...
...att Freja tar hälften av de stupade är alltså fortfarande något som förträngs av historiker. Just detta, att kvinnan hade en krigisk sida och var människor med stor makt är tydligen svårt att hantera för många än idag - inte bara för 1800-talets vikingaromantiker sålunda.

Min högst personliga tolkning är att föreställningarna om livet efter detta sammanfattar krigarnas egna våta drömmar: antingen hamnar du i en evig krigsorgie, eller så hamnar du i en evig sexorgie. En direkt parallell är att muslimska självmordsbombare tror sig få 72 jungfrur i himlen. Inte ger väl det jungfrurna någon krigisk sida?


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #84 skrivet: maj 17, 2010, 11:06 »
Har skummat igenom granskning...  undermåligt är mitt omdöme, det är alltför uppenbart att man försöker visa att kvinnan marginaliseras, det är alltså ingen kritisk och objektiv granskning eller utredning. 


Även om jag tycker att detta personliga tyckande i stort är rätt dravligt så finns det ett par viktiga poänger.  Att en modern undervisning säger om medeltida jordbruk att "även hustrun och barn deltog i arbetet" tyder ju på att man ser kvinnor som ett bihang till män.  Om man vill förtydliga att bönder inte bara är män så bör man i alla fall undvika att beskriva kvinnor som hustrur. 

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #85 skrivet: maj 17, 2010, 13:41 »
Ämnet har ett förutbestämt (och väldigt begränsat) antal timmar till förfogande. Om du lägger till fler namn så MÅSTE det ske på bekostnad av att andra namn stryks, om det ska kunna bli något djup i det hela. Annars blir det bara korvstoppning med namn och årtal.

Okej, då utesluter det ena det andra med andra ord. Att utesluta kvinnan går an i mångt och mycket ur historielitterturen i skolan för att istället ge plats åt männen.

När de har gjort något att bli nämna för.

Och det har flera kvinnor i gjort i vår historia. Det är ju därför vi diskuterar varför de inte finns med i läroböckerna.

Ja, vi har valt att skildra den så, och i många sammanhang förutsätts vi ha baskunskaperna utifrån den historieskrivningen. Om någon skulle lära sig något helt annat på gymnasiet så skulle den personen ha en allvarlig lucka i det som vi kallar allmänbildning.

Och den luckan om kvinnans roll i historien skulle alltså inte saknas? Är inte det också en lucka i allmänbildningen?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #86 skrivet: maj 17, 2010, 13:48 »
Visst, men är de kvinnornas namn intressanta att plugga in? Det är just det som artikeln handlar om, att så många fler män än kvinnor är namngivna. Säg att det finns ett stycke som beskriver hur Kerstin Hansdotter sköter hushållet medan hennes man arbetar i Falu koppargruva. Är det då relevant att ha en instuderingsfråga om vad hon heter, på samma sätt som det är relevant att fråga vem som var kung mellan två årtal?

Själv skulle jag känna mig grundlurad om jag behövde plugga in sådan kunskap som är helt värdelös, på samma sätt som jag kände mig grundlurad när jag på KTH fick tentafrågan "vad föreställer diagrammet på sidan 54 i kursboken?" (vi fick inte ha med boken på tentan).

Det är ju sådant här resonemang som färgar dagens läromedel i historia. Själv känner jag mig grundlurad som kvinna av de icke namnnämnda vetenskapskvinnor och andra betydande kvinnor i historien som självklart borde finnas med i litteraturen i gymnasiet.

Sedan om du inte vill läsa om Kerstin Hansdotter är ju upp till dig. Jag vill inte läsa om Olle Jonsson när han drar upp rovor i sitt land heller.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #87 skrivet: maj 17, 2010, 13:54 »
Sedan om du inte vill läsa om Kerstin Hansdotter är ju upp till dig. Jag vill inte läsa om Olle Jonsson när han drar upp rovor i sitt land heller.

Du får gärna argumentera mot det jag skriver, men du kanske kan låta bli att hitta på saker som jag inte har skrivit? OK?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #88 skrivet: maj 17, 2010, 14:44 »
Min högst personliga tolkning är att föreställningarna om livet efter detta sammanfattar krigarnas egna våta drömmar: antingen hamnar du i en evig krigsorgie, eller så hamnar du i en evig sexorgie. En direkt parallell är att muslimska självmordsbombare tror sig få 72 jungfrur i himlen. Inte ger väl det jungfrurna någon krigisk sida?



...fast det är ju bättre att utgå från faktiska exempel än personlig tolkning? Att kvinnor har suttit på stor makt är tämligen odiskutabelt (skeppen i Norge, Badelunda...) och satt man på makt vid den tiden så behövde man krigare. ...i Finland har man även hittat kvinnliga krigargravar (finns en tråd om detta).
Freja var långt ifrån någon som var till för "syns skull"...


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #89 skrivet: maj 17, 2010, 15:04 »
Du får gärna argumentera mot det jag skriver, men du kanske kan låta bli att hitta på saker som jag inte har skrivit? OK?

Okej, ursäkta. Drog iväg lite där.

Blev bara lite frustrerad över skillnaden att se på vår historia. Om vi nu väljer namnet Kerstin Hansdotte, så kan ju hon faktiskt ha tillfört vår historia lika mycket som en kung. Det är bara det att ingen vet om det.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #90 skrivet: maj 20, 2010, 09:01 »
Om nu kvinnor är relativt osynliga i historieböckerna så är det väl desto viktigare hur en sådan genuint kvinnlig företeelse som just 1970-talets kvinnorörelse hanteras i historieböckerna nu och i framtiden. Om nu denna rörelse var viktig (vilket jag tror) så vore det ju trist om den skildras på fel sätt och inte ges utrymme. Uppenbarligen verkar folk inte vara eniga vad som hände, man läser ibland att vissa vill reducera det hela till ett över-/medelklassprojekt med överintellektuella förtecken för folk som "hade tid". Vilket för övrigt inte stämmer med mina minnesbilder från de vänner som på 70-talet var engagerade i såväl kvinnorörelsen som andra motrörelser (FNL-rörelsen, Alternativ Stad m.fl.).

Det pågår en liten debatt igen på DN, efter Ebba Witt-Brattströms (hon som var en av författarna till rapporten som denna tråd handlar om) bok "Å alla kära systrar". Ann Heberlein skrev en kritisk recension som länkas till här:
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/ebba-witt-brattstrom-a-alla-kara-systrar-1.1099368
och igår stod en debattartikel av Kajsa Ekis Ekman som jag tyvärr inte hittar någon länk till på DNs site. Kajsa vänder sig mot Ann Heberleins kritik, och har en helt annan bild av hur kvinnorörelsen såg ut.

Ytterst är detta historia som håller på att skrivas nu. Det är lite intressant att vi har så svårt att enas om ett historiskt skede, 1970-talet, där vi har tillgång till så mycket skriven information och där det mesta så att säga borde vara avslutat. Man undrar vad det kommer att bli av den här splittrade bilden till slut, kommer historiker år 2060 att vara helt eniga om vad man ska skriva i läroböckerna om 70-talets kvinnorörelse? Kommer någon ny Witt-Brattström att också år 2060 anklaga historieboksförfattarna för att ha reducerat ner betydelsen av detta?

Skrivs det förresten något nu i historieböckerna om 1970-talet, eller vilken tidsperiod behandlas på "sista sidan" egentligen, är det någon som har gymnasie-barn som kan tjuvkika?

/Mats

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #91 skrivet: maj 20, 2010, 15:40 »
Om nu kvinnor är relativt osynliga i historieböckerna så är det väl desto viktigare hur en sådan genuint kvinnlig företeelse som just 1970-talets kvinnorörelse hanteras i historieböckerna nu och i framtiden. Om nu denna rörelse var viktig (vilket jag tror) så vore det ju trist om den skildras på fel sätt och inte ges utrymme. Uppenbarligen verkar folk inte vara eniga vad som hände, man läser ibland att vissa vill reducera det hela till ett över-/medelklassprojekt med överintellektuella förtecken för folk som "hade tid". Vilket för övrigt inte stämmer med mina minnesbilder från de vänner som på 70-talet var engagerade i såväl kvinnorörelsen som andra motrörelser (FNL-rörelsen, Alternativ Stad m.fl.).

Det pågår en liten debatt igen på DN, efter Ebba Witt-Brattströms (hon som var en av författarna till rapporten som denna tråd handlar om) bok "Å alla kära systrar". Ann Heberlein skrev en kritisk recension som länkas till här:
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/ebba-witt-brattstrom-a-alla-kara-systrar-1.1099368
och igår stod en debattartikel av Kajsa Ekis Ekman som jag tyvärr inte hittar någon länk till på DNs site. Kajsa vänder sig mot Ann Heberleins kritik, och har en helt annan bild av hur kvinnorörelsen såg ut.

Ytterst är detta historia som håller på att skrivas nu. Det är lite intressant att vi har så svårt att enas om ett historiskt skede, 1970-talet, där vi har tillgång till så mycket skriven information och där det mesta så att säga borde vara avslutat. Man undrar vad det kommer att bli av den här splittrade bilden till slut, kommer historiker år 2060 att vara helt eniga om vad man ska skriva i läroböckerna om 70-talets kvinnorörelse? Kommer någon ny Witt-Brattström att också år 2060 anklaga historieboksförfattarna för att ha reducerat ner betydelsen av detta?

Skrivs det förresten något nu i historieböckerna om 1970-talet, eller vilken tidsperiod behandlas på "sista sidan" egentligen, är det någon som har gymnasie-barn som kan tjuvkika?

/Mats


Det är nog så att både samtiden och historien uppfattas annorlunda av olika människor. I dag har ju människor svårt att vara ense om hur det ser ut i världen, då är det nog ännu svårare att tolka historien. De är nog de som skriker högst (både idag och i forntiden) som får sin röst hörd.

Ann Heberlein skriver;

"Samtidigt kan jag inte undgå att känna mig en liten aning irriterad på den självgoda tonen i ”Å alla kära systrar”. Är det inte så, tänker jag, att det kvinnoideal som sjuttiotalets kvinnokamp skapade också är orsak till de problem jag och mina ”systrar” kämpar med?"

Hmm, självgod ton. Lite Jantevarning där kanske.

Ska kika i mina tonåringars historieböcker. När jag som vuxen läste in historia för gymnasiet 2003 så slutade litteraturen med andra världskriget.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #92 skrivet: maj 21, 2010, 11:04 »
Mats!

För det första måste man kunna konstatera att kvinnorörelsen medverkade till att jämställdheten mellan könen blev bättre. Jag tvivlar starkt att det är så. Snarare tvärt om. För det andra så vänder sig inte kvinnorörelsen till alla kvinnor, utan en särskild skara kvinnor. Det är detta Heberlein försöker påvisa. För det tredje är kvinnorörelsen en politisk rörelse och varför skulle då just denna rörelse framhållas mer än politiska rörelser?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #93 skrivet: maj 21, 2010, 11:37 »
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte argumenterar för eller emot kvinnorörelsen i sig, eller om den ska få stort eller litet utrymme i framtidens historieböcker. Frågan gällde mer själva problemet med att formulera historia, när oenigheten är så stor om hur betydelsefull denna rörelse var.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #94 skrivet: maj 21, 2010, 12:57 »
För det första måste man kunna konstatera att kvinnorörelsen medverkade till att jämställdheten mellan könen blev bättre. Jag tvivlar starkt att det är så. Snarare tvärt om. För det andra så vänder sig inte kvinnorörelsen till alla kvinnor, utan en särskild skara kvinnor. Det är detta Heberlein försöker påvisa. För det tredje är kvinnorörelsen en politisk rörelse och varför skulle då just denna rörelse framhållas mer än politiska rörelser?

Varför skulle jämställdheten bli bättre utan kvinnorörelse? Det finns många länder ute i världen som aldrig haft någon kvinnorörelse och där det knappt finns någon jämställdhet. Så nog får man förmoda att den faktiskt haft en betydelse. Jämställdhet och andra sociala reformer uppstår inte av sig själva. Någon måste ta tag i frågorna och driva på.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #95 skrivet: maj 21, 2010, 14:27 »
Visst har kvinnorörelser i världen betydelse;
http://www.etc.se/23388/-de-kan-inte-laengre-ignorera-kvinnoroerelsen-/

Och på 1970-talet fanns även mansrörelser. Hur det är idag vet jag inte.
http://www.nikk.uio.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=453
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #96 skrivet: maj 21, 2010, 17:18 »
Varför skulle jämställdheten bli bättre utan kvinnorörelse? Det finns många länder ute i världen som aldrig haft någon kvinnorörelse och där det knappt finns någon jämställdhet. Så nog får man förmoda att den faktiskt haft en betydelse. Jämställdhet och andra sociala reformer uppstår inte av sig själva. Någon måste ta tag i frågorna och driva på.

Jag anser att det istället är demokrati, rättvisa lagar, fungerande marknadsekonomi etc som gör att jämställdhet mellan könen fungerar.

Det jag syfte på är egentligen Sverige och här har kvinnorörelsen istället motverkat jämställdhet. Ett exempel är vårdnatstvister. I Lund vinner kvinnor 100 procent av målen och kvinnoorganisationerna underlättar för mammor att gömma sin barn från sina fäder. Det räcker med ett intyg från en kvinnofridsföreträdare så får mamman skyddad identitet av skatteverket. Detta trots att fäderna inte har något åtal mot sig. Kvinnoorganisationerna lobbar hårt för att mansnätverk inte ska få träffa riksdagspolitiker, man lobbar för att en kvinna aldrig ljuger varvid extremt få falska påstådda våldtäkter och barnsexövergrepp leder till åtal, man lobbar hårt för att förneka att kvinnor misshandlar män lika mycket. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Hur som helst räcker det för att visa hur kvinnoorganisationer motverkar jämställdhet.

Anne-Sofie Ohlanders SOU-utredning, som DN-artikeln byggde på, visar klart hur man går till väga även i historieskrivningen. Man levererar lögner om att historieskrivningen har med män för att det ska vara just män. Detta är fel eftersom jag och ingen annan kan läsa att det står att författarna har detta syfte. Därtill görs vidlyftiga antagningar om unga flickors självskadande. Kvinnorörelsen har nämnt detta i tid och otid och påstår att självskadandet bl.a. beror att flickor inte tas på allvar. Hur vet dem det. Sanningen är att de inte alls vet. Jag är inte insatt i just inåtagerande tonårsflickor, men jag har sysslat med närstående problem så länge att jag direkt kan säga att Ohlander och kvinnorörelsen ljuger. Hur seriöst är det på en skala om man sysslar med sådant i en statlig offentlig utredning?   

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #97 skrivet: maj 21, 2010, 19:37 »
Jag anser att det istället är demokrati, rättvisa lagar, fungerande marknadsekonomi etc som gör att jämställdhet mellan könen fungerar.

Det jag syfte på är egentligen Sverige och här har kvinnorörelsen istället motverkat jämställdhet. Ett exempel är vårdnatstvister. I Lund vinner kvinnor 100 procent av målen och kvinnoorganisationerna underlättar för mammor att gömma sin barn från sina fäder. Det räcker med ett intyg från en kvinnofridsföreträdare så får mamman skyddad identitet av skatteverket. Detta trots att fäderna inte har något åtal mot sig. Kvinnoorganisationerna lobbar hårt för att mansnätverk inte ska få träffa riksdagspolitiker, man lobbar för att en kvinna aldrig ljuger varvid extremt få falska påstådda våldtäkter och barnsexövergrepp leder till åtal, man lobbar hårt för att förneka att kvinnor misshandlar män lika mycket. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Hur som helst räcker det för att visa hur kvinnoorganisationer motverkar jämställdhet.

Anne-Sofie Ohlanders SOU-utredning, som DN-artikeln byggde på, visar klart hur man går till väga även i historieskrivningen. Man levererar lögner om att historieskrivningen har med män för att det ska vara just män. Detta är fel eftersom jag och ingen annan kan läsa att det står att författarna har detta syfte. Därtill görs vidlyftiga antagningar om unga flickors självskadande. Kvinnorörelsen har nämnt detta i tid och otid och påstår att självskadandet bl.a. beror att flickor inte tas på allvar. Hur vet dem det. Sanningen är att de inte alls vet. Jag är inte insatt i just inåtagerande tonårsflickor, men jag har sysslat med närstående problem så länge att jag direkt kan säga att Ohlander och kvinnorörelsen ljuger. Hur seriöst är det på en skala om man sysslar med sådant i en statlig offentlig utredning?   
Inte seriöst alls.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #98 skrivet: maj 21, 2010, 19:56 »
I Lund vinner kvinnor 100 procent av målen    
Domstolarna brukar döma vad man gjort och inte vem man är. Har man som kvinna/mamma t.ex. varit mest hemma med sjukt barn, tagit det största ansvaret om barnen, blir domen till hennes fördel.

Det räcker med ett intyg från en kvinnofridsföreträdare så får mamman skyddad identitet av skatteverket.

Nej, det räcker inte med ett intyg från kvinnofridsföreträdare för att få skyddad identitet av skatteverket. En ansökan skall styrkas med intyg av sociala myndigheter, polis, kopior på domar och beslut om besöksförbud. Dessutom blir livet mycket krångligare med denna skyddade identitet, så det är inget någon gör bara för att hämnas på den andra partnern.

Kvinnoorganisationerna lobbar hårt för att mansnätverk inte ska få träffa riksdagspolitiker, man lobbar för att en kvinna aldrig ljuger varvid extremt få falska påstådda våldtäkter och barnsexövergrepp leder till åtal, man lobbar hårt för att förneka att kvinnor misshandlar män lika mycket.

Vilka kvinnoorganisationer?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #99 skrivet: maj 22, 2010, 09:13 »
Lite om hur brottslingar döms:
http://svtplay.se/v/2009659/rapport/utseende_och_kon_paverkar_domar

Här ett dagsaktuellt fall där jag personligen tror att det låtit mycket, mycket annorlunda om det hade varit en manlig chef:
Den 45-åriga kvinnliga sektionschefen på arbetsförmedlingen hamnade i en svår privat situation efter att hennes make gått bort i cancer.

För att bedöva sin sorg tillgrep hon alkohol.

Hon började uppträda berusat på arbetsplatsen, ringde hem till en manlig kollega på hans friti och krävde att han inledde en sexuell relation med henne.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/382888-chef-pa-arbetsformedlingen-kravde-sex
"För att bedöva sin sorg.." hade nog hetat någonting annat..?