Någon digital lista hittar jag inte. Men ett par boktips kan ju ändå vara något. Dels kan du titta i Kulturminnen och kulturmiljövård (Sveriges Nationalatlas), s. 72ff. Dels finns det uppgifter om kloster och dels en intressant karta över Västergötland. Det senare för oss till nästa boktips. Och det är Ödekyrkor i Västergötland (Skrifter från Skaraborgs länsmuseum nr. 20, 1994) av Gösta Börjesson. Han beskriver 330 (!) ödekyrkor från Västergötland. En del är bara sägner, andra kända kyrkplatser men utan synliga lämningar och andra är bevarade ruiner.
Med boken i min hand och med andra ruinuppgifter började jag glatt skriva en lista med kyrkoruiner. Men annat kom emellan och dessutom lyckades jag gömma undan Ödekyrkoboken under flera år så listan blev inte så lång. Men några andra källor värda att nämna är: Årsboken Uppland 1997, ”Upplands bortglömda kyrkor”, speciellt tabellen sid 34f
och "Försvunna småkyrkor på Närkeslätten". I: Från bergslag och bondebygd 1984. (Av. S. Zackrisson). Men mer litteratur finns förstås.
Nåväl, finns då alla kyrkoruiner i FMIS? Ja och nej, utifrån min genomgång av Fornlämningsregistret (pärm för pärm/inventeringsbok efter inventeringsbok) på 1980-talet på jakt efter runstenar, hällristningar, ruiner m.m. så noterade jag för Upplands del 29 stycken ruiner, uppgifter om kyrkplatser o.dyl. med Raä-nr. Men min lista jag skrev om ovan innehåller 63 stycken uppländska kyrkplatser m.m. (plus en från fd Bond-Arnö socken). Fast ruinerna finns nog med i FMIS, det som saknas är snarast alla mer eller mindre säkra uppgifter om gamla kyrkor, uppgifter som ibland kan vara svåra att knyta till en exakt plats och därmed kanske inte möjligt att åsätta ett Raä-nr.
/Jan