Författare Ämne: FMIS och kyrkoruiner  (läst 7072 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
FMIS och kyrkoruiner
« skrivet: mars 18, 2008, 09:54 »
Hej,

Finns alla kyrkoruiner i Sverige upptagna i FMIS? Jag försöker sammankoppla kyrkotäthet med vikingatida bebyggelse i norr. Är således ute efter att hitta så gamla kyrkolämningar som möjligt och söker ett digitalt register som kan leverera uppgifterna.

Mvh,
/Micke


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2008, 16:45 »
Hittade en sida om den vara till hjälp.
http://dooku.miun.se/ake.johansson/ruiner.htm
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Malin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2008, 16:24 »
Hejsan,

jag kan inte svära på att alla är med men det allra, allra flesta borde vara med. Ruiner har hört till de typer av lämningar som fornminnesinventerarna skulle hålla ögonen öppna för, både vid fältinventeringen och vid den föregående excerpteringen i arkiv m.m.

MEN, det finns ju en del källkritiska aspekter att betänka. Träkyrkor lämnar inte mycket spår efter sig när de rasat ihop och multnat. Fornminnesinventeringen var ju fokuserad på synliga spår. Det kan nog hända att en och annan träkyrka missats, framför allt om området inventerades innan man mer regelbundet använde sig av äldre kartmaterial.

Ett tips är att du tittar i Sockenkyrkoprojektets rapporter. Där kan finnas information om raserade kyrkor och ruiner. I Bebyggelseregistret (som du hittar på ww.raa.se) finns en del information ur Sockenkyrkoprojektet men i dagsläget är den lite svår att hitta. Men i mitten på maj, då Bebyggelseregistret får ett sökverktyg med en bättre fritextsökning kommer man att kunna söka enklare efter alla objekt där ordet ruin eller liknande finns med.

Lycka till!

Malin
That´s why we became archaeologists in the first place - because we get to play pretend for months at a time until we have to be serious and write papers. (McCaffrey/Lackey)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2008, 20:57 »
Någon digital lista hittar jag inte. Men ett par boktips kan ju ändå vara något. Dels kan du titta i Kulturminnen och kulturmiljövård (Sveriges Nationalatlas), s. 72ff. Dels finns det uppgifter om kloster och dels en intressant karta över Västergötland. Det senare för oss till nästa boktips. Och det är Ödekyrkor i Västergötland (Skrifter från Skaraborgs länsmuseum nr. 20, 1994) av Gösta Börjesson. Han beskriver 330 (!) ödekyrkor från Västergötland. En del är bara sägner, andra kända kyrkplatser men utan synliga lämningar och andra är bevarade ruiner.
Med boken i min hand och med andra ruinuppgifter började jag glatt skriva en lista med kyrkoruiner. Men annat kom emellan och dessutom lyckades jag gömma undan Ödekyrkoboken under flera år så listan blev inte så lång. Men några andra källor värda att nämna är: Årsboken Uppland 1997, ”Upplands bortglömda kyrkor”, speciellt tabellen sid 34f
och "Försvunna småkyrkor på Närkeslätten". I: Från bergslag och bondebygd 1984. (Av. S. Zackrisson). Men mer litteratur finns förstås.
Nåväl, finns då alla kyrkoruiner i FMIS? Ja och nej, utifrån min genomgång av Fornlämningsregistret (pärm för pärm/inventeringsbok efter inventeringsbok) på 1980-talet på jakt efter runstenar, hällristningar, ruiner m.m. så noterade jag för Upplands del 29 stycken ruiner, uppgifter om kyrkplatser o.dyl. med Raä-nr. Men min lista jag skrev om ovan innehåller 63 stycken uppländska kyrkplatser m.m. (plus en från fd Bond-Arnö socken). Fast ruinerna finns nog med i FMIS, det som saknas är snarast alla mer eller mindre säkra uppgifter om gamla kyrkor, uppgifter som ibland kan vara svåra att knyta till en exakt plats och därmed kanske inte möjligt att åsätta ett Raä-nr.
/Jan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2008, 00:00 »
"Kartor över det medeltida Sverige och dess ortnamn", utgiven av Generalstabens litografiska anstalt 1967 är en detaljerad redovisning över bl.a. de medeltida sockenkyrkorna och om det finns medeltida byggnadskroppar kvar eller om det enbart är kyrkoruiner. Det är ett relativt tunt häfte men av en pappersstorlek som gör en vansinnig när man ska förvara den hemma. Jag vet inte vad du menar med "i norr" men för Norrland har som befintliga sockenkyrksruiner markerats:

Ångermanland: Bertaradh, Gudhmundaradh, Nordhungaradh.
Medelpad: Silanger.
Jämtland: Undansakir, Sunda, Mariuby, Sundasio, Bräkku, Västerhusa.
Hälsingland: Moa, Beruvik, Undarnsvik.

Kartan koncentreras helt till de medeltida sockenkyrkorna och tar alltså inte upp kapell vilka det säkert funnits en viss mängd av.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2008, 08:47 »
Hittade en sida om den vara till hjälp.
http://dooku.miun.se/ake.johansson/ruiner.htm


Tackar för tipset Krax!
Jag log när jag kikade på sidan...det visar sig att jag jobbat med killen som gjort hemsidan.
Its a small world!! :)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #6 skrivet: mars 21, 2008, 09:10 »
Tackar allihop för bra tips!!

Det är väl inte osannolikt att många kyrkor är byggda på en plats där en äldre kyrka stått?? Som inte har synliga lämningar men dyker opp när en kyrka t ex renoveras??

/Micke

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #7 skrivet: mars 21, 2008, 09:18 »
"Kartor över det medeltida Sverige och dess ortnamn", utgiven av Generalstabens litografiska anstalt 1967 är en detaljerad redovisning över bl.a. de medeltida sockenkyrkorna och om det finns medeltida byggnadskroppar kvar eller om det enbart är kyrkoruiner. Det är ett relativt tunt häfte men av en pappersstorlek som gör en vansinnig när man ska förvara den hemma. Jag vet inte vad du menar med "i norr" men för Norrland har som befintliga sockenkyrksruiner markerats:

Ångermanland: Bertaradh, Gudhmundaradh, Nordhungaradh.
Medelpad: Silanger.
Jämtland: Undansakir, Sunda, Mariuby, Sundasio, Bräkku, Västerhusa.
Hälsingland: Moa, Beruvik, Undarnsvik.

Kartan koncentreras helt till de medeltida sockenkyrkorna och tar alltså inte upp kapell vilka det säkert funnits en viss mängd av.


Underbart med detta forum där man kan snappa upp massa som man inte vet :)
Jag letar efter kyrkor i ångermanälvens dalgång framför allt, kyrktätheten påstås vara i klass med Mälardalen och Gotland. Vill försöka knyta ihop medeltidskyrkorna med vikingatida bebyggelse. Intressant att alla socknar i Ångermanland har -radh i efterled i sockennamnet.

Vart kan jag få tag i en kopia på kartan???

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #8 skrivet: mars 22, 2008, 10:32 »
"Kartor över det medeltida Sverige och dess ortnamn" är en del av arbetet "Atlas över Sverige" (nr 133-134A). Detta stora arbete som gavs ut under närmare 20 år ska finnas på 26 olika bibliotek enligt Libris (jag mailar listan).
Ett boktips som kan ge indikationer på nordliga kyrkoruiner, eller i alla fall (numera övergivna) kyrkplatser är boken "Jämtlands kristnande", en del av Projektet Sveriges Kristnande (publ. 4) från 1996. Bertil Nilssons och Stefan Brinks uppsatser är nog intressantast ur ditt perspektiv och speciellt då listan över medeltida socknar med annex på sidan 169.
/Jan

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: FMIS och kyrkoruiner
« Svar #9 skrivet: mars 22, 2008, 18:39 »
"Kartor över det medeltida Sverige och dess ortnamn" är en del av arbetet "Atlas över Sverige" (nr 133-134A). Detta stora arbete som gavs ut under närmare 20 år ska finnas på 26 olika bibliotek enligt Libris (jag mailar listan).
Ett boktips som kan ge indikationer på nordliga kyrkoruiner, eller i alla fall (numera övergivna) kyrkplatser är boken "Jämtlands kristnande", en del av Projektet Sveriges Kristnande (publ. 4) från 1996. Bertil Nilssons och Stefan Brinks uppsatser är nog intressantast ur ditt perspektiv och speciellt då listan över medeltida socknar med annex på sidan 169.
/Jan

Tack igen Jan!
Det blir till och springa på biblioteket och låna!

Mvh,
/Micke L